Spørsmål og forventninger fra omverden

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Har venner, familie, kollegaer osv begynt å spør om graviditeten og hva spør dem om?

Her har jeg blitt spurt om
Hvilket kjønn blir det denne gang (i uke 10!)?
Var det planlagt (mest irriterende spørsmål å få synes ihverfall jeg)?
Var det planlagt å få 2 tette?
Hvordan er formen din nå da?
Når er termin?
Håper dere på gutt eller jente denne gangen? Fulgt opp av "får håpe dere får jente siden dere har gutt".
 
'Var det planlagt 'ja, mange som har spurt om det! Svarer at det har vel vedkommende strengt tatt ikke noe med.
 
Ingen har spurt om det var planlagt, men får spørsmål omtrent hver dag om hvordan formen er..
 
Det vanligste er "Hvordan går det med deg?" eller "Hvordan er formen?". Synes det er hyggelig. Har ikke opplevd noen ubehagelige spørsmål som har ned forventninger å gjøre.

Mamma lurte på hva kjæresten min tenker og sier om barnet, og tanta mi sa "jeg kan se at du har lagt deg ut litt".

I går spurte en vilt fremmed om jeg er gravid! Synes det var ganske modig, jeg kunne jo vært bare litt tjukk. Han solgte noe kosttilskuddgreier, men kunne ikke selge til gravide. Han var veldig hyggelig og virket oppriktig glad og fascinert, og jeg syntes det var hyggelig. Men jeg tror noen kunne opplevd det som litt invaderende.
 
Det vanligste er "Hvordan går det med deg?" eller "Hvordan er formen?". Synes det er hyggelig. Har ikke opplevd noen ubehagelige spørsmål som har ned forventninger å gjøre.

Mamma lurte på hva kjæresten min tenker og sier om barnet, og tanta mi sa at hun kunne se at jeg har "lagt meg ut".

I går spurte en vilt fremmed om jeg er gravid! Synes det var ganske modig, jeg kunne jo vært bare litt tjukk. Han solgte noe kosttilskuddgreier, men kunne ikke selge til gravide. Han var veldig hyggelig og virket oppriktig glad og fascinert, og jeg syntes det var hyggelig. Men jeg tror noen kunne opplevd det som litt invaderende.
 
De fleste spør hva det blir og noen blir irriterte (?!) når jeg sier at vi ikke skal vite.

Ellers er det mest om hvordan formen er og når termin er. Regner med det blir flere rare/kjipe kommentarer og spørsmål når magen blir større. Hadde mange rare opplevelser sist.
 
Jeg synes bare det er hyggelig med spørsmål :)
Jeg er selv nysgjerrig og kan lett stille de samme spørsmålene:
 
Synes dem fleste spørsmål bare er hyggelig. Men når det kommer til spørsmål og kjønn, er det mange som kan lire ut av seg " dere håper vel det er gutt, det må dere jo gjøre" siden vi har 2 jenter! Ja det hadde vært veldig artig med en gutt, men denne gangen blir jeg lykkelig bare ungen er frisk! Kan man virkelig være så heldig å få 3 friske barn? :-D Største ønske mitt :)
 
I går spurte en vilt fremmed om jeg er gravid! Synes det var ganske modig, jeg kunne jo vært bare litt tjukk.
Haha, det opplevde jeg også i går! Ble helt satt ut, for det er ingen andre som har spurt meg om det før. :) Det var flyvertinna på flyet som pekte på magen min da jeg gikk på flyet. Og så spurte hun hvor langt jeg var på vei og om jeg visste kjønnet, og så strøk hun meg på magen. Mannen min syntes det var supersært, mens jeg var egentlig mest glad for at jeg faktisk var gravid. Hadde blitt litt ekstra ubehagelig ellers. :) Er bare 18 uker på vei, så temmelig vågalt av henne.
 
Endel spørsmål om hvordan det går og sånt, og de lurer på termin.
Har også vært endel spørsmål om vi vet hva det blir, og når ul er. De har fått vite kjønn nå etter ul, men var kun mamma som visste dato for ul. Hater sykehus så vil ikke ha snakk om når jeg har timer der, så har sagt de får vite det når jeg er ferdig.
 
Får stort sett spørsmål om formen. Og det er jo omtenksomt og snillt. Likevel er jeg så egoistisk at jeg blir litt trøtt på å forklare meg hele tiden. Jeg må gjenta det så mange ganger :) det er bivirkningen av stor slekt med en del eldre i, som surrer :) hehe. Ellers er det ingen spør har spurt eller sagt noe. Er fremdeles bare 15+3 så det viser ikke så godt bortsett fra de enorme brystene jeg har fått...
 
Har venner, familie, kollegaer osv begynt å spør om graviditeten og hva spør dem om?

Her har jeg blitt spurt om
Hvilket kjønn blir det denne gang (i uke 10!)?
Var det planlagt (mest irriterende spørsmål å få synes ihverfall jeg)?
Var det planlagt å få 2 tette?
Hvordan er formen din nå da?
Når er termin?
Håper dere på gutt eller jente denne gangen? Fulgt opp av "får håpe dere får jente siden dere har gutt".

Det finnes liksom ikke noen sperrer for hva som er greit å spørre en gravid om.
Her har vi fått spørsmål om det var planlagt, om jeg har lagt på meg (ingen ville seriøst spurt en ikke-gravid hvor mye hun har lagt på seg!), kommentarer på størrelsen på magen, og noen sier til og med; håper dere får gutt nå da siden dere har jente.
For det meste går det greit, men dersom humøret ikke er på topp blir jeg fort lei :p
 
Den første uka etter jeg sa det på jobb spurte "alle" daglig om hvordan "formen" var. Til slutt svarte jeg til hun ene "bra, enn formen din?".. Da ble hun paff og svarte at hun jo ikke var gravid. Dette er samme kollega som da vi begynte å jobbe sammen daglig spurte om jeg var trøtt og at jeg så trøtt ut. Da svarte jeg etter noen ganger at "det er bare ansiktet mitt, uten sminke. Bli vant til det" ;-)

Ellers er de på jobb veldig påpasselig med at jeg ikke må klatre på stoler for å hente ting, og at jeg ikke må måkke snø... Men ingen av de 17 av 20 som ikke er gravide måkker.. Haha!
 
Back
Topp