Spørsmål knyttet til mat

ForsiktigGlad

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg er gravid i uke 24 i dag, og terminen min er 15 november. Jeg har kommet i fare for å spise hjemmelaget majones på restaurant i en rett, som inneholdt rå egg. Jeg sluttet å spise så fort jeg fant ut at det var rå egg, men sitter nå og lurer på om dette går bra. Er litt bekymret av meg generelt når det gjelder mat, denne majonesen kommer til å holde meg våken i natt om ikke jeg finner roen..

Spist er spist, og det er ingenting du kan gjøre med det nå. Prøv å slapp av og nyt ferien, det går gjerne veldig bra :-)

Hei! Jeg er gravid i uke 24 i dag, og terminen min er 15 november. Jeg har kommet i fare for å spise hjemmelaget majones på restaurant i en rett, som inneholdt rå egg. Jeg sluttet å spise så fort jeg fant ut at det var rå egg, men sitter nå og lurer på om dette går bra. Er litt bekymret av meg generelt når det gjelder mat, denne majonesen kommer til å holde meg våken i natt om ikke jeg finner roen..
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_raa_egg

Tusen takk for svarene, jeg spiste retten i Oslo, så jeg burde egentlig puste lettere, noe som også roer meg at det i utgangspunktet ikke er farlig for fosteret, men meg. Jeg klarer dog ikke helt å slippe bekymringen, men det tror jeg handler om meg, burde nok heller diskutere denne manglende evnen til å slippe bekymringer.. ;) Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare :-)

Tusen takk for svarene, jeg spiste retten i Oslo, så jeg burde egentlig puste lettere, noe som også roer meg at det i utgangspunktet ikke er farlig for fosteret, men meg. Jeg klarer dog ikke helt å slippe bekymringen, men det tror jeg handler om meg, burde nok heller diskutere denne manglende evnen til å slippe bekymringer.. ;) Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare :)
Jeg skjønner hvordan du har det. Har det på samme måte selv. Jeg må alltid spørre 1-2 ganger om det er trygt for gravide... og kan være nervøs etter det også, selv om de svarer at det er trygt.
Jeg har endt opp med å måtte spise mesteparten av maten hjemme for å slippe å lure på hva maten inneholder og om den er trygg, hele tiden.

Ja, jeg spurte kelneren vel fem ganger om ingrediensene.. Først var det rekene jeg var usikker på og ble beroliget tre ganger med at de var kokte, så kom jeg på at jeg måtte undersøke det som har med egg å gjøre også. Kjenner meg bare utrolig dum, men er hjemme igjen, lille fiskehalen slår forsiktig og jeg forsøker å puste godt ❤️

Ja, jeg spurte kelneren vel fem ganger om ingrediensene.. Først var det rekene jeg var usikker på og ble beroliget tre ganger med at de var kokte, så kom jeg på at jeg måtte undersøke det som har med egg å gjøre også. Kjenner meg bare utrolig dum, men er hjemme igjen, lille fiskehalen slår forsiktig og jeg forsøker å puste godt ❤️
<3

Forstår godt hvordan du har det, men altså jeg har spist både hjemmelagd aioli, lett majones på tube( Nesten hver dag), bløtkokt egg og rå sjokoladekake røre så tror det går fint. Merker jeg er litt bedre nå på å ikke stresse så mye med det.

Jeg er førstegangs gravid og merker det er litt andeledes med mat og slikt nå enn før. Jeg merker jeg er ganske trygg på maten i Norge nå, men etter bama hadde den dumme listeria hendelsen på salaten sin har jeg ikke turt å kjøpe inn ny pose, selvom jeg vet at det er trygt :D

Jeg er veldig sånn nøye på gjennomstekt mat og er litt flaut noen ganger å spørre to ganger om det er ordentlig stekt og i tillegg få mannen til å testsmake og verifisere at den ikke er rosa eller rød Hahaha :)

Blir spennende når jeg skal til Danmark i 2 uker, kommer vell til å tro jeg får toxo eller listeria hele turen hahah :)

Det går nok helt fint skal du se <3

Lenge siden jeg har lest på matportalen nå så husker ikke. Men har trodd at egg i norge er ufarlig :-o :-)

Takk for alle svar. Jeg tror alt har gått bra! :-) det er mye bekymring knyttet til mat og jeg også står over salatblader på restaurant, for der har jeg så liten kontroll på om det er ordentlig skylt.. Men det er egentlig veldig trygt og særlig fordi vi er i Norge. Hadde dog passet meg for rå egg i Danmark ;-) Men hardkokt egg går sikkert fint!!

Back
Topp