Spørsmål fra Lucillen: Middelhavskosthold?

ElisabethR

Forelsket i forumet

Legger inn spørsmål fra Lucillen som egen tråd.

Jeg har over en lengre periode tenkt om en livsstil med middelhavskosthold kunne være det som gjøre kroppen min sunnere og friskere. Jeg fikk i en alder av 28 år påvist begynnende hjerte og karsykdommer og flere revmatiske sykdommer. Etter 3 år med desse sykdommene har jeg begynt å tenke mer og mer på et kosthold rettet mot middelhavet. Målet er jo vektreduksjon - halvveis på veien , bli sunnere , friskere og gladere.


Slik jeg har forstått består dette kostholdet av grovt brød og grove kornprodukter som spises flere ganger hver dag , poteter og pasta , fisk og hvit kjøtt der fisk spises mer gjennom en uke , magre meieriprodukter av melk og ost , en kan spise 4 egg hver uke , frukt til dessert hver dag , grønnsaker til hvert måltid spesielt tomater - rød løk - grønne grønnsaker - hvitløk - druer - paprika . Satse på umettet fett fra olivenolje - fisk - valnøtter - kaldpresset ekstra jomfru olivenolje som brukes kald hver dag - avocado - frø . Rødt kjøtt - fete matvarer og søtsaker gjerne bare 2 ganger i måneden.
Alkohol og da vin nemner jeg ikke siden jeg aldri kan drikke dette.


Hvordan stiller GR metoden seg med tanke på å ha en livsstil i retning mot middelhavskosthold ?


Blir også sagt at et slikt kosthold vil en ikke oppnå vektreduksjon , stemmer dette ?

_________________________________________________________________________________

Jeg er litt nyskjerrig på hva dere ser på som lavkarbo grønnsaker - frukt - bær - nøtter ?

Hvilke ville du si er det beste alternativen når det kommer til grønnsaker , frukt , bør og nøtter ?

Jeg har mine favoritter , med hvilke er det beste med tanke på et sunt kosthold ?

Jeg digger grønnsaker : paprika , løk , blomkål , brokkoli , tomat , agurk , purre , sopp , salater , litt gulerot og kålrot , prøver å lære meg å spise avocado.

Av frukt : appelsin , ananas , banan , druer , eple , fersken , kiwi , klementin , vannmelon , nektarin , plomme , pære .

Av bær : bjørnebær , blåbær , bringebær , jordbær , multer , kirsebær , tyttebær.

Nøtter : cashewnøtter , mandler , peanøtter , valnøtter .

Hvordan er det med store havregryn og 4-korn blanding  ? Andre gode kilder under hele korn som bra ?

 
Kostholdet du skisserer er ikke bare et middelhavskosthold, det er et sunt kosthold og faktisk et godt og sunt nordisk kosthold - les boken min Nordisk diett - som ikke handler om en diett, men om det nordiske kostholdet som segler opp som verdens sunneste - selvfølgelig om du velger den sunne maten. Men det er ikke så ulikt Middelhavskostholdet.

Dette er absolutt et kosthold for å gå ned i vekt, men da må du også passe på energibalansen - skal du ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker. om du er usikker på hva det er, så kan du gå inn på vår gratis vektklubb www.vektklubben.no og få råd og tips der.

Grønnsaker sier jeg JA til - minst 3 porsjoner hver dag.
Frukt, sier jeg JA til. spis to til tre ulike frukter hverdag. proppfulle av vitaminer og mineraler. og kan stille søtsug på en mye lurere måte enn godteri!
Nøtter, veldig sunt, men veldig fett og kaloririkt.En liten håndfull per dag (3-10 nøtter avhengig av nøttene og størrelseen) er mer enn nok!

Hilsen Jeanette
 
Back
Topp