Spørsmål fra Hali: porsjonsstørrelser?

ElisabethR

Forelsket i forumet

Hei!

Jeg har prøvd både G.R. og lavkarbo, men er meste fornøyd med G.R. - dessutten passer G.R. meg best. 

Problemet mitt er ikke å spise sunt. Vi spiser masse sunt men unner oss noe godt i helgene.
Problemet er heller ikke å spise regelmessig, for jeg spiser ca hver 3 timer (maks 4).
Det største problemet er at jeg er altfor glad i mat og sliter med porsjon kontroll. Tror det er der problemet ligger, og det gjør det vanskelig å miste kiloene.

Har du noe tips/triks/råd på hvordan jeg kan løse problemet, noe annet enn å veie maten osv.? Noe som kan hjelpe meg kontrollere porsjonene mine?

 
Å - jeg kjenner meg sånn igjen! Der er også (en av ) min(e) utfordring(er)!!

Veie maten er en måte, men kanskje ikke tilrådlig i lengden . Du kan evt veie i tilberedningen, akkkurat som man gjør når man baker.
Andre tips:
Lag ikke mer enn dere skal spise
Ikke ha grytene på bordet, da blir det ikke så lett å fortsette å forsyne seg og "rydde"
Lager du for mye mat, lag så  mye at det blir en hel middag til som du kan fryse ned, og ta av den delen du skal fryse ned før dere forsyner dere
Drikk ett glass vann før du spiser, slik at magen er litt full
Spis langsomt og prat masse, sånn at du kjenner mettheten komme
Ha en stor grønn salat før eller ved siden av middagen, slik at du kan fylle på med gode smaker som ikke gir så mye ekstra energi
Visuliser litt før du setter deg, hvor mye du skal ha og at du ikke forsyner deg mer når du har spist så mye du vet du skal ha
Be om hjelp av de rundt deg til å si stopp

Også er det en øvingssak - med litt trening så blir det lettere.
Håper noen av tipsenen kan hjelpe!

Lykke til!Hilsen Jeanette
 
Her var det mange gode tips som jeg må få med meg.
 
Back
Topp