Spørsmål fra en førstegangsfødende..

Soulchild

Betatt av forumet
Hei!:-) eg har noen spørsmål som kanskje dere som har født før, kan svare på..

Babyen min har vært i seteleie en stund, og det kan jo fortsatt hende at hun snur seg..
1...men hvor ofte og hvor vanskelig er en setefødsel, i forhold til vanlig fødsel?
2. Gjør det veldig vondt å sette epidural?
3. Hvor lenge er det vanlig å være på sykehuset etter fødselen?(normale forhold)

Jeg bøyde meg igår, og skulle plukke noe opp fra gulvet, men ble stoppet av en ekstrem smerte og akkurat som om noe "poppet" på ene siden nederst i magen. Måtte sette meg ned, og hylte av smerte. Var veldig preget av dette i noen timer etterpå, selv om smerten ga seg tidlig. Og har vært øm der siden..
4. Bare ligamentsmerter, eller noe jeg bør vite om det å bøye seg med stor mage?:-P

Kanskje teite spørsmål,men er man ny så er man ny..;)

Kan svare på nr 3! Lå inne 2 døgn med nr 1 og 2. Men mange sykehus opererer med 3 døgn for førstegangsfødene( hvis man ønsker det selv)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Har ikke erfaring med alle spørsmålene da, men kan gi mitt bud på dem ;)

1. Her sitter snuppa også i seteleie enda, men har både god plass og god tid til å snu seg enda, jeg er tredjegangsfødende så regner med det blir vaginal fødsel om hun ikke vil snu på seg også.
Husker at legen min sa da jeg gikk med førstemann at han aldri ville latt kona si føde vaginalt hvis det var setefødsel med førstemann, det har liksom prentet seg fast hos meg så om jeg var førstegangsfødende og lille lå i seteleie ville jeg nok ha vurdert keisersnitt.

2. Jeg syntes ikke det var videre vondt å få satt epidural, syntes venflon var vondere ;)

3. Her er det vanlig (på barselhotellet i hvertfall) med tre døgn etter førstegangsfødsel og 2 døgn etter senere fødsler.

4. Jeg har tidvis ganske vonde ligamentsmerter og de kommer jo gjerne ved "uvante"/brå bevegelser så kan godt være det du opplevde, men som jeg alltid sier, er man usikker så skader det aldri med en tlf til JM/lege.

Har ikke erfaring med alle spørsmålene da, men kan gi mitt bud på dem ;)

1. Her sitter snuppa også i seteleie enda, men har både god plass og god tid til å snu seg enda, jeg er tredjegangsfødende så regner med det blir vaginal fødsel om hun ikke vil snu på seg også.
Husker at legen min sa da jeg gikk med førstemann at han aldri ville latt kona si føde vaginalt hvis det var setefødsel med førstemann, det har liksom prentet seg fast hos meg så om jeg var førstegangsfødende og lille lå i seteleie ville jeg nok ha vurdert keisersnitt.

2. Jeg syntes ikke det var videre vondt å få satt epidural, syntes venflon var vondere ;)

3. Her er det vanlig (på barselhotellet i hvertfall) med tre døgn etter førstegangsfødsel og 2 døgn etter senere fødsler.

4. Jeg har tidvis ganske vonde ligamentsmerter og de kommer jo gjerne ved "uvante"/brå bevegelser så kan godt være det du opplevde, men som jeg alltid sier, er man usikker så skader det aldri med en tlf til JM/lege.
Er også 3 gangs og signerer denne:) har ikke fått epidural, så det vet jeg ikke så mye om:)

Venter nr 3 4. August:)

Kan svare på nr 2 og 3;
2: jeg syns ikke det gjorde noe vondt, hadde forberedt meg på at det skulle gjøre skikkelig vondt, så jeg ble positivt overrasket.
3: 2 dager er vel normalen- jeg fødte på en onsdag og kom hjem fredag :-) De ønsker også at ammingen er oppe å går før man får reise hjem.

kan og bare svare på spm nr3.

Her (Ålesund) er det normalt å reise hjem på døgn 3 etter fødsel nr 1 og etter 2 døgn på fødsel nr 2 :)
Man kan såklart reise hjem tidligere, men må tilbake for og ta blodprøvene som skal taes etter 48timer

kan og bare svare på spm nr3.

Her (Ålesund) er det normalt å reise hjem på døgn 3 etter fødsel nr 1 og etter 2 døgn på fødsel nr 2 :)
Man kan såklart reise hjem tidligere, men må tilbake for og ta blodprøvene som skal taes etter 48timer

Føllingstesten? de tok den mandagen etter han var født, kanskje pga helgen som var i mellom?

Føllingstesten? de tok den mandagen etter han var født, kanskje pga helgen som var i mellom?
Føllingstesten ja :)

Begge mine er født på fredager og førstemann tok føllings påfølgende mandag, rett før vi ble sendt hjem.
Med nr 2 tok vi Føllingstesten søndagen, da var vi akkurat innenfor det tidsrommet man måtte ta prøven i.

Det var ingen teite spørsmål.
Jeg kan svare på epiduralspørsmålet ;)
Den er ikke vondt iforholl til riene du skal igjennom ;)
Jeg husker ingen smerte ;)

* Lillesøster ventes 19 august *

Nr 1: Har ikke opplevd setefødsel selv men vet om to tilfeller som har endt i haste keisersnitt... Ville selv valgt keisersnitt ved setef som nr 1, tror jeg....
2: Vert gjennom to fødsler uten epidural så det vet jeg ingenting om :-)
3: Med nr en var jeg i tre dager. Og med nr to var jeg litt over et døgn :-) Satser på å få reise hjem så tidlig som mulig denne gangen og.

Hei!:-) eg har noen spørsmål som kanskje dere som har født før, kan svare på..

Babyen min har vært i seteleie en stund, og det kan jo fortsatt hende at hun snur seg..
1...men hvor ofte og hvor vanskelig er en setefødsel, i forhold til vanlig fødsel?
2. Gjør det veldig vondt å sette epidural?
3. Hvor lenge er det vanlig å være på sykehuset etter fødselen?(normale forhold)

Jeg bøyde meg igår, og skulle plukke noe opp fra gulvet, men ble stoppet av en ekstrem smerte og akkurat som om noe "poppet" på ene siden nederst i magen. Måtte sette meg ned, og hylte av smerte. Var veldig preget av dette i noen timer etterpå, selv om smerten ga seg tidlig. Og har vært øm der siden..
4. Bare ligamentsmerter, eller noe jeg bør vite om det å bøye seg med stor mage?:-P

Kanskje teite spørsmål,men er man ny så er man ny..;)

Kan svare på noen ;)
3; fikk natt til onsdag og hjemme igjen på fredag altså to dgr med første.. St Olavs i trheim..
4, det knepper nederst i magen til meg også innimellom, spesielt hvis jeg prøver å bøye/vri meg samtidig, så prøver å unngå de bevegelsene som gjør at dette skjer ;P
Synes ikke spørsmålene dine var teite ;) dette er jo en arena for alle de spørsmålene vi glemmer å stille jm/lege når vi er der, og som kjærestens er absolutt ikke klarer å svare på :P

Takk for svar :-) er sikkert hundre rare, enkle spørsmål igjen, men tar det litt og litt :-) satser på at lille jenten min snur seg snart :-)

Hvor langt er du på vei da? Stort sett så snur de seg :)
Du må bare komme med alle spørsmålene dine så vi får noe å diskutere å skrive om :) bare kos å prøve å hjelpe :) å husk, ingen spørsmål er dumme eller teite!! :)

Man får lokalbedøvelse før epiduralen settes. Merka ikke noe til det, var opptatt av å sitte i ro under riene.
Lå fra tors-søn med første.
Andre gang lå jeg lenger pga gulsott og lysbehandling, så det telles ikke som normalt :-)

Termin 4/9-13 - skriver fra mobilen

Hvor langt er du på vei da? Stort sett så snur de seg :)
Du må bare komme med alle spørsmålene dine så vi får noe å diskutere å skrive om :) bare kos å prøve å hjelpe :) å husk, ingen spørsmål er dumme eller teite!! :)

Eg e 31+4 idag:-) ja, håper og tror og regner med at hun snur seg, men bare sånn i tilfelle...;-)

Kan prøve å svare deg jeg også selv om du har fått mange gode svar allerede ;)

1: En setefødsel kan gå helt fint, men man bør nok være forbredt på et eventuelt haste ks som førstegangsfødene. Mest sannsynlig vil nok lille i magen nok snu seg før du går i fødsel ;) Gjør hun ikke det, ville jeg nok valgt planlagt ks.

2: Kan ikke huske noen smerter når de satte epiduralen. Bare hvor himmelsk det var etterpå :)

3: Tre døgn er vel normalen for førstegangsfødene. Jeg lå hele fem døgn med første pga litt problemer med ammingen (spurte selv om å få være to ekstra døgn da jeg ikke følte meg klar nok for å dra hjem)

Støtter de som sier at de ville gått for KS hvis babyen forblir i seteleie. Min snudde seg ikke før i forrige uke (31), og legen min sa også at hun ikke hadde vært bekymret om det hadde gått et par uker til.
Som førstegangsfødende med baby i seteleie er risikoen for store fødselsrifter absolutt tilstede. I tillegg, som det nevnes her av andre, kan du ende opp med hastekeisersnitt, i verste fall katastrofekeisersnitt. Jeg ville aldri født en baby i seteleie uansett pga risikoen for sistnevnte. Jeg har aldri fått epidural, men har pasienter hver dag som får det, og det er ikke noe å bekymre seg for. Det er et stikk med lokalbedøvelse, deretter stikk med ei større nål inn i ryggmargen, og de fleste er veldig overrasket over hvor greit det går. Rier ansees som langt verre enn epidural :-)
Ligamentsmerter får jeg av å gå for fort i nedoverbakker eller ved å gjør brå handlinger, og det er heller ikke godt å bøye seg for mye. Kan bli litt satt ut av det også. :-)

Oki, godt å lese litt om dette med keisersnitt ved seteleie.. Eg visste ikkje en gang at man kan "velge" det. Legen min kan lite, og jordmor er optimist;-)
På KK i Bergen får du ikke velge, har du stort nok bekken må du føde i seteleie, det sa legen min til meg hin dagen, for min gutt ligger også i seteleie..

Back
Topp