spørsmål bleiavvenning

moongirl74

Første møte med forumet
Barnehagen ønsker å venne Michael av med bleie. De har han på do ca 1 gang i timen så lenge de er inne. Han er flink til å tisse på do men han tisser like mye i bleien så jeg er usikker på om han er klar.

Hvordan gjorde dere det? Eller hvordan har dere tenkt å gjøre det? Hvordan vet man om de er klare? Jeg er så redd for å gi han dårlig selvtillit visst han gjør seg ut i trusa. Han blir lett flau og jeg tror han kommer til å føle at det blir kjempe ekkelt visst han bæsjer i trusa...i barnehagen!

Jeg har mest lyst til å vente til han nesten ber om det selv - men det blir kanskje feil det også...

vi har brukt lang tid...
Av med bleia med engang vi var hjemme,hadde bestandig potta eller doringen klar. Men mens hun enda brukte bleia så motiverte vi,men ville hun ikke så slapp hun. Vi har hatt mange uhell men nå bruker hun bare bleie på natta. Vi øvde hjemme før vi starta i bhg,da vi er 2 voksne på 1 barn(mens de i bhg er mange barn på få voksne).
I begynnelsen kjenner de ofte ikke at de må tisse før det nesten er i buksa,derfor var det greit at man har tid og er tilgjengelig. Men med tiden blir de jo flinkere og flinkere å kjenne når de må tisse/bæsje.

Masse lykke til.

jeg mener at viss barnehagen er positiv til avvenningen, så ville jeg ha prøvd å venne han av. Jeg er kanskje ikke rette personen å spørre, men jeg mener at en unge på 2,5 er klar for å slutte med bleie og jeg synes heller ikke det er urimelig å stille krav ovenfor de små når det er ting de kan klare. Engangsbleier er såpass behagelige at ungene ikke merker at de tisser på seg og heller ikke bryr seg, noen uhell må av og til til for at de skal kunne kjenne at de tisser på seg og sette det i sammenheng med det de gjør. Bleiebruk lenge kan og føre til at de "småskvetter" og ikke har lært seg å kontrollere og "fylle opp" blæren før en går på do.

Mest sannsynlig så ønsker de å avenne alle barna på hans avdeling i barnehagen samtidig og ingenting er mer motiverende enn felles dogåing og han kommer ikke til å være den eneste med uhell.

jeg ville og ha latt han gå mest mulig med bleie hjemme og gjerne uten bukse og viss dere har temperatur til det hjemme med potten tilgjengelig :) lykke til

Back
Topp