Spørsmål ang. Tul

Lundefjell

Flørter med forumet
Har så lyst på en tidlig ul denne gangen, men er det legen man skal spørre? Og får man det kun hvis man har en historie som tilsier at man trenger ekstra oppfølging? Eller ordne privat såklart... Det kan man jo alltids.
Har kun hatt oul de 2 tidligere svangerskapene, og har jo egentlig ikke behov for tul. Men ser så mange innlegg her inne om nedtelling og bilder osv. så da tenkte jeg å høre hvordan dere har fått det? :-)

Jeg har fått flere, men det er pga "historien" min..
Privat kan du alltids få hvis legen din ikke mener det er grunnlag for å gi deg en henvisning. Skader jo ikke å høre [emoji4]

Med førstemann hadde jeg tatt medisiner i utlandet før jeg visste at jeg var gravid så legen sendte henvisning til tul siden jeg ikke visste om den typen medisin kunne være skadelig for fosteret.
Denne gangen fikk jeg tul i uke 8-9 etter at jeg mistet i høst. Ba selv sykehuset om å få komme tilbake til ny tul rundt uke 12, og får det.
Hadde nok bestilt privat om jeg ikke fikk henvisning til sykehuset.

Pga MA i uke12...

Jeg kunne nok fått på sykehuset pga min historie de 2 årene før vi ble gravide, men ble anbefalt av min lege å gå til ei privat. Da fikk jeg komme til raskt og hun er dyktig.

Her er det pga alder. Hadde ikkje med førstemann.

Fikk i uke 7 pga blødning og nå i uke 12+5 pga blødning.. fikk vite nå at jeg har foreliggende morkake og blør lett fra morkaka [emoji53]

Fastlegen min har UL apparat selv, så hu titter inn på hvert legebesøk. Organrettet TUL. bestiller jeg selv privat.

Spurte legen min om muligheten for å få tul (hadde en sa i høst, samt at jeg er konisert). Hun sendte henvendelse, men jeg fikk ikke ul på sykehuset før 5 apr (oul). Da valgte jeg å gå privat 9+0. Fikk telefon fra legen forrige uke hvor hun sa hun kunne henvise meg privat siden jeg ikke fikk tul på sykehuset, så nå skal jeg på torsdag igjen (11+3). Kjenner jeg vil ha denne siste bare for å få en siste bekreftelse på at alt er i orden før vi forteller flere om graviditeten Det skader jo ikke å høre med legen din, kan jo hende at de har ul-aparat på legekontoret? Og det kan jo hende legen din vil sende henvendelse likevel? :) Videre tenker jeg at du må kjenne hva du føler du trenger? Du trenger ikke tul kun fordi det virker til å være en trend her på forumet. For meg handler det om å roe nervene og kunne falle til ro med at alt er i orden. Hadde ikke planer om tul når jeg var gravid i høst f.eks, men etter omstendighetene endret dette seg i denne graviditeten.

Jeg fikk fordi jeg ikke ante helt når jeg hadde blitt gravid. Ustabil syklus siste året.
Har du ingen medisinke grunner for å få TUL, så får sikkert UL privat. Syns jeg la merke til at du hører til samme distrikt som meg, så du kan jo benytte jordmorhuset. De tilbyr tul rundt uke 11-12 for 800kr tror jeg [emoji4]

:-) Er usikker på hvor langt på vei jeg er, pga. uregelmessig mens siste mnd før sv.skap, men såfremst jeg får bekreftet at det lille hjertet slår og alt annet ser fint ut holder jeg nok ut til oul, som tidligere. :-) Så får de forandre på terminen da. Ungen kommer når den kommer samme hvilken dato man setter. :')

Back
Topp