Spørsmål ang slankeoperasjon...

Luna Lovegood

Glad i forumet
Hei!
 jeg har noen spm til dere her inne som har tatt slankeoperasjon.

* Har noen tatt det privat her i Norge? Og er det noen ventetid i det private?
* Hvor lenge er man "syk" etter operasjonen, hvor fort er man på beina etterpå- jobb skole osv?
* Er det verdt det synes dere i retrospekt?

Vurderer dette, har lest endel hva som er skrevet her inne om temaet og det er ikke bare bare å gjøre operasjonen skjønner jeg.

Det er flere private aktører og bare Aleris i Oslo har vel rundt 300 operasjoner i året hvis jeg ikke husker helt feil. Det er så og si ingen ventetid. 

Rekonvalesenstiden er ca 6 uker. Ikke fordi du nødvendigvis har vondt eller er i dårlig form, men også fordi det er MYE å sette seg inn i, og det er viktig å få inn gode rutiner på mat og drikke før du begynner i jobb. Man tåler nemlig svært lite og i begynnelsen etter operasjonen er det lite slingringsmonn på måltidene før du blir dårlig. 

Jeg var i toppform dagen etter operasjonen og har ikke hatt hverken smerter eller plager etterpå. Brukte smertestillende første natta. 

JA, åh, ved alt som er hellig og godt det er det mest fantastiske jeg noensinne har gjort for meg selv! Det er så sykt verdt det. Aldri angret et sekund. MEN, og det er et stort men, det er mange som ikke er like heldige, og jeg vet om de som angrer. De aller fleste angrer imidlertid ikke selv om de har opplevd store og alvorlige komplikasjoner. 

Sender deg en pm jeg :)

I oslo vet jeg du kan få en av operasjonstypene til 98tusen, og med ventetid på 14 dager. 

6uker er vel standard. Noen starter med jobbing før det er gått 6 uker, andre trenger litt mer. 

Husk at det ikke er sikkert du har rett på sykemelding etter en slik frivillig operasjon og du må da bruke ferie, avspasering eller velferdspermisjon.. Om det er sånn at du fyller  kriteriene medisinsk sett for å kunne få dekket operasjonen i det offentlige er det noe annet, da kan du ha rett på sykemelding likevel...

Og nei, det er ikke en "enkel" utvei, men jeg skjønner godt at en del tar den likevel... Bare sett deg nøye inn i forskjellige operasjonsmetoder, risikoer, bivirkninger og rekonvalenstid før du bestemmer deg....

Jeg har en venninne som tok operasjon i Danmark. Ingen ventetid, og prisen var en helt annen enn her i Norge. Mener hun betalte rundt 65000 kr for operasjonen. 

Luna Lovegood skrev:
Hei!
 jeg har noen spm til dere her inne som har tatt slankeoperasjon.

* Har noen tatt det privat her i Norge? Og er det noen ventetid i det private?
* Hvor lenge er man "syk" etter operasjonen, hvor fort er man på beina etterpå- jobb skole osv?
* Er det verdt det synes dere i retrospekt?

Vurderer dette, har lest endel hva som er skrevet her inne om temaet og det er ikke bare bare å gjøre operasjonen skjønner jeg.

Nå er jeg opperert via det ofentlige. Så jeg ventet litt over 2år, privat vet jeg mange har ringt blitt tatt inn knapt 4 dager etter å tatt kontakt og blitt opperert bare noen dager etter.

Via det ofentlige så må en gå et kurs som ofte går over 12 uker med 1 dag i uka, hvor en får opplysninger om operasjonen og om andre mulighetter som finnes for vektreduskjon. Der er det veldig opp og ned fra den som holder kurset hvordan ting blir fremstilt. De jeg hade som holdt kurse var veldig nøytralle og klarte å fortelle om alle mulighettene på en nøytrall måtte. Mens mannen følte at de som holdt kurse hans bare svartmalte det å velge opperasjonen.

Her ble jeg sykmeldt i 6 uker med mulighett til lenger hvis en sleit med å få i seg nok for å klare jobben, men de fleste jeg kjenner har vært på jobb etter 6 uker.
Jeg var i finn form samme dag etter opperasjonen, jeg var uheldig og måtte inn igjen å reopereres pga det lak fra den magesekken som hadde blitt sjaltet ut, så fikk krafti betenelse i buken og lå da på sykehuset i nesten 2mn

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg ble opperert. Har merket så mye positivt med den og er ikke direkte plaget i det helle tatt når alt er på plass. Jeg reagerer svært litte, men er veldig nøye med å ikke prøve for mye ut innen matveien for å finne ut hva jeg evnt reagerer på og holder meg da unna det jeg har reagert på .

Om du vurderer den operasjonen og vil lese om den så har det nå kommet ut ei bok om Gastric Buypass... Ligger link til den boka i bloggen min om det er noe du kunne tenkt deg å lest om 
Men det sies at en er sykemeldt i ca 6 uker og at du ikke får løfte tungt osv da... 

Sendte deg en pm jeg :)

jeg hadde veldig lyst til å ta sånn operasjon, men etter å ha sett hvordan det har gått med en bekjent så vil jeg ikke lenger.

husk at man kan bli syk resten av livet eller i det værstefall dø :(

fru Tronrud skrev:
jeg hadde veldig lyst til å ta sånn operasjon, men etter å ha sett hvordan det har gått med en bekjent så vil jeg ikke lenger.

Er de færreste det går dårlig med ,da. For min del oppveide fordelene risikoen. =)

Sicily skrev:

fru Tronrud skrev:

Er de færreste det går dårlig med ,da. For min del oppveide fordelene risikoen. =)

heldigvis at det er få som må oppleve at det ikke går bra.

Alle må ta sitt eget valg - unner alle et vellykket resultat, akkurat som hos deg :)

jeg tok d i riga gjennom lasikreiser. 75 000 med masse oppfølginskurs osv. jeg kom gjennom på en avbestilling så fikk 2 uker etter jeg ringte og bestilte. hadde søkt d offentlige for 6 mnd siden, men orket ikke vente mer.

jeg var rimelig frisk bare dager etterpå, gikk lange turerr osv. begynte å jobbe etter 6 uker pgr av tungt fysisk arbeid på jobben og løfteforbudet ville jeg ieller kunne ikke gå i mot :) vil jo ikke risikere å ødelegge noe :)

alt har gått fint :) jeg har hatt en brokkoperasjon i mellomtiden, men den var jo en medfødt bukfeil, så har egentlig ikke hatt noen komplikasjone errer op. Vil ikke si at d å ikke tåle sukker eller fett så godt er en komplikasjon, men en velkjent og ok bivirkning :P man kan heller aldri spise store menger mat igjen og d er jo hele poenget med operasjonen( hvis man ikke spiser seg opp og utvider magesekk og tarm igjen da.. helt eget valg d)..

Takk for alle svar, skjønner det er mye å sette seg inn i her!

Back
Topp