Friluftslivmamma_3
Elsker forumet
Jeg vet man ikke skal spise serano skinke når man er gravid, men lurer på om man kan spise den på pizza varmebehandlet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er jo heldigvis opp til hver enkeltJeg blir sikkert skutt nå, men jeg følger ikke disse matreglene slavisk. Jeg unngår spekekjøtt og biff/roastbeef i hverdagen, og forsøker å spise ferskt pålegg. Men på julaften har jeg tenkt å spise både fenalår og roastbeef, og på en event jeg var på i forrige uke spiste jeg et smørbrød med roastbeef. En sjelden gang tar jeg sjansen på at det går fint![]()
Helt sant. Man må gjøre det man selv er komfortabel medDet er jo heldigvis opp til hver enkeltHva alle andre gjør bryr jeg meg ikke så hardt om. Her i Norge er det heldigvis svært sjelden det er uhumskheter i maten, men jeg tørr ikke ta sjansen. Hadde hatet meg selv om noe skulle skje..
Mener dette er riktigVarmebehandlet over 70 grader i noen minutter så er det innafor har jeg hørt![]()
Man gjør jo som man vil, men det er jo ikke mindre sjangs at det er smittet med listeria fordi det er jul.... Jeg kunne aldri tilgitt med sjøl om det gikk gale fordi jeg ville ha en skive med roastbeef.Jeg blir sikkert skutt nå, men jeg følger ikke disse matreglene slavisk. Jeg unngår spekekjøtt og biff/roastbeef i hverdagen, og forsøker å spise ferskt pålegg. Men på julaften har jeg tenkt å spise både fenalår og roastbeef, og på en event jeg var på i forrige uke spiste jeg et smørbrød med roastbeef. En sjelden gang tar jeg sjansen på at det går fint![]()
Jeg spiser det fordi jeg ikke er redd for å bli smittet av listeria. Hvis du er redd for det så lar du væreMan gjør jo som man vil, men det er jo ikke mindre sjangs at det er smittet med listeria fordi det er jul.... Jeg kunne aldri tilgitt med sjøl om det gikk gale fordi jeg ville ha en skive med roastbeef.
Ikke for å starte en voldsom diskusjon, men mer av nysgjerrighet. Hvorfor spiser du det ikke gjennom svangerskapet da? Er det noe grunn til at du ikke er redd for å bli smittet?Jeg spiser det fordi jeg ikke er redd for å bli smittet av listeria. Hvis du er redd for det så lar du være![]()
Ah, så deilig å lese at det er flere som tenker sånn!Jeg blir sikkert skutt nå, men jeg følger ikke disse matreglene slavisk. Jeg unngår spekekjøtt og biff/roastbeef i hverdagen, og forsøker å spise ferskt pålegg. Men på julaften har jeg tenkt å spise både fenalår og roastbeef, og på en event jeg var på i forrige uke spiste jeg et smørbrød med roastbeef. En sjelden gang tar jeg sjansen på at det går fint![]()

Plager meg ikke at du spør altså, selv om jeg ikke er interessert i å gå inn i noen diskusjon rundt mitt valg. Respekterer også helt og fullt de som ikke er enige med meg, jeg vet at jeg plutselig kan endre mening, jeg var fullstendig avholds på denne maten i mitt første svangerskapIkke for å starte en voldsom diskusjon, men mer av nysgjerrighet. Hvorfor spiser du det ikke gjennom svangerskapet da? Er det noe grunn til at du ikke er redd for å bli smittet?![]()
Takk for svarPlager meg ikke at du spør altså, selv om jeg ikke er interessert i å gå inn i noen diskusjon rundt mitt valg. Respekterer også helt og fullt de som ikke er enige med meg, jeg vet at jeg plutselig kan endre mening, jeg var fullstendig avholds på denne maten i mitt første svangerskap
Det handler bare om at oddsen for å bli smittet er så liten at jeg ikke føler meg redd for smitte ved å unne meg litt på julaften. Risikoen er selvsagt veldig mye større om man spiser det jevnlig gjennom et helt svangerskap. Og kanskje jeg føler det annerledes når det nærmer seg, jeg har et veldig distansert forhold til dette svangerskapet av forskjellige grunner, og det gjør meg nok mindre bekymret for disse tingene. Jeg tar hver dag som det kommer.