Spørsmål ang MA

Martec91

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg var gravid for 4 måneder siden, men hadde en MA når jeg var i uke 10 (fosteret døde i uke 6). Gynekologen sa at det ikke hadde noe med meg å gjøre. Jeg er 29, og alt er på stell med kroppen. Nå jeg er gravid på nytt, er 5 uker. Redd det skal skje igjen. Lurer på hvor stor er egentlig sjangsen for at det skjer to ganger på rad? Prøver å slappe av, synes det er vanskelig. Har UL om 3 uker :shy:

Jeg leste et sted at hvis man har hatt to MA er det 24% sjangs for en ny. Jeg har bare hatt en, så da regnes vel min graviditet like sikker som en annen sin. Vet noen hvor mange prosent sikkerhet?

Mine symptomer nå er ømme bryster (vonde!), blir fort sliten og får fort vondt i kors ryggen, litt murring og litt svimmel. Har heldigvis ikke blitt kvalm enda..

Last edited:
Husk at her inne leser man ofte "unormalt" mye om SA/MA, og man kan få inntrykk av at det er kjempevanlig. Ofte er det dog sånn at de som opplever det naturlig nok har behov for å snakke om det, og alle oss som det ikke skjer/har skjedd med er tause. Litt som med andre plager i svangerskapet- man hører masse om de som har ekstrem kvalme, sliter med rygg/bekken etc etc. Sånne som meg (36 år og litt småtjukk) som nå i uke 20+4 cruiser videre uten å ha vært kvalm i det hele tatt (litt uggen i 5-9 bare), gikk ned 5 kg i starten og bare har gått opp en igjen så langt, og som går ei mil (minst) om dagen og generelt føler seg bedre enn når hun ikke er gravid- sånne hører man ikke så mye om- men jeg vil tro det er en del av oss også!

Håper det går veien for deg denne gangen! Prøv å slappe av og tell ned til ultralyden. Hvis alt ser bra ut i uke 8 i ultralyden så er sjansen for at det hele ender godt veldig stor! Den "gamle" 12 ukers grensa er lit fordi mange som har hatt SA/MA ikke støter ut noe før noen uker etter- men etter uke 8 er sjansen altså supergod hvis du har vært og sett hjertet slå.

Vet ikke om du er i noen termingruppe her ennå, men da folk var i uke 6-9 i vår var det ganske mye (eller, ikke prosentvis- men igjen, man hører om de det skjer med ikke alle andre) "frafall", at folk opplevde SA/MA: Etter det har det ikke vært noen som jeg vet om.

Hei. Jeg var gravid for 4 måneder siden, men hadde en MA når jeg var i uke 10 (fosteret døde i uke 6). Gynekologen sa at det ikke hadde noe med meg å gjøre. Jeg er 29, og alt er på stell med kroppen. Nå jeg er gravid på nytt, er 5 uker. Redd det skal skje igjen. Lurer på hvor stor er egentlig sjangsen for at det skjer to ganger på rad? Prøver å slappe av, synes det er vanskelig. Har UL om 3 uker :shy:

Jeg leste et sted at hvis man har hatt to MA er det 24% sjangs for en ny. Jeg har bare hatt en, så da regnes vel min graviditet like sikker som en annen sin. Vet noen hvor mange prosent sikkerhet?

Mine symptomer nå er ømme bryster (vonde!), blir fort sliten og får fort vondt i kors ryggen, litt murring og litt svimmel. Har heldigvis ikke blitt kvalm enda..

Jeg veit ikke noe om prosent. Men jeg veit at det fint kan gå bra neste gang:) Jeg hadde en MA i fjor. Oppdaget i uke 10, men fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 5. Nå er jeg gravid igjen i uke 32 og alt er bra:) Lykke til!:)

Ble gravid første gang rett før jeg fylte 29. Hadde en MA vi fant ut av i uke 10. Sitter nå med ei tutte på 4 mnd :)
Hør med jordmoren/legen din om de kan sende henvisning til sykehuset slik at du kanskje får deg en TUL. Det gjorde vi :)

kan dessverre ikke si noe om sjansene andre gang. Men jeg fikk vite at omtrent hvert 4 svangerskap ender i spontantabort. Så sånn sett at det vare «større» sjanse for at det skulle gå bra neste gang ;) det stemmer nok ikke helt da 1/4 er sett i stor skala, ikke per individ, men likevel an du velge å tenke at din 1/4 skjedde første gang. Har også til info 4 andre venninner som har mistet det siste året. Samtlige har blitt mødre eller er gravid langt forbi de tolv første ukene ;) Dette her går nok kjempebra skal du se!:) masse lykke til!

Last edited:
Finne kun det du finner at om en får MA/SA to ganger øker risikoen så ikke ta sorgene på forskudd. Sjansen for å miste når en er under 30år er mellom 10 og 15% (basert på de fleste forskningsprosjekt). Skal selv på ul om et par veker og er redd for MA men legen sa at så lenge symptomene er til stede så er det ingen grunn for å tru at eg ska mista.
Mine symptomer er, blir fort sliten/trøtt, ømme pupper, kvalmen, bekkenløsning, hodepine, rar fordøyelse.

:Heartred:Heartpink:Heartred
Finne kun det du finner at om en får MA/SA to ganger øker risikoen så ikke ta sorgene på forskudd. Sjansen for å miste når en er under 30år er mellom 10 og 15% (basert på de fleste forskningsprosjekt). Skal selv på ul om et par veker og er redd for MA men legen sa at så lenge symptomene er til stede så er det ingen grunn for å tru at eg ska mista.
Mine symptomer er, blir fort sliten/trøtt, ømme pupper, kvalmen, bekkenløsning, hodepine, rar fordøyelse.
Jeg har alle dine symptomer også utenom kvalme og bekkenløsning. Med datteren min ble jeg kvalm i uke 6/7. Jeg også kjenner etter om jeg kjenner symptomer og jeg vet ikke. Men føler jeg kan kjenne noe i magen også, luftbobler eller en fiskehale følelse. Usikker. Det er iallefall ikke dødt i magen nå :hungover: Håper det går veien for oss :Heartpink:Heartpink:Heartblue

Mistet i SA i uke ti i mars. Fosteret var nesten to uker mindre enn det jeg mente stemte med positivt test og syklus, så jeg hadde en dårlig følelse. Nå er jeg gravid og 17 uker på vei. Er 28 år. Jeg har først de siste to ukene klart å forholde meg skikkelig til denne graviditeten, etter at jeg begynte å kjenne bevegelse i magen. Har fått fire-fem ultralyden til nå. Det har hjulpet mye for å føle meg tryggere. Jeg er heldig som har fastlege med ul på kontoret. Jeg mistet tidlig/kjemisk to ganger før sa i mars, så fikk ekstra oppfølging fram til uke 12 dette svangerskapet. Snakk med fastlege om du føler deg engstelig. Det hjelper å få se at det er liv og at det utvikler seg som det skal.

Back
Topp