Spørsmål ang. Kvalme.

LYKKE oktober 2012

Blir kjent med forumet
Hei. Er det noe håp for at man kan være kvitt kvalmen tidlig?
Eller er det sånn at nesten alle når de først er det fortsetter å være det minimum til 12+?

Er det noen andre som opplever å svelge mye luft i forbinnelse med økt spytt i munnen?
Og at dette forsterker kvalmen? Raper mye, og det setter igang brekningsrefleksen.

Jeg føler jeg har blitt VELDIG dårlig tidlig, vært sengeliggende mer eller mindre i godt over en uke nå. Og er rett og slett usikker på hvor lenge jeg takler det..

Alt du beskriver er velkjent dessverre :-/ Det finnes ingen fasit for hvor lenge et varer, og min erfaring er at det kommer gode og dårlige dager og man blir ganske kreativ i å finne ut hva man skal gjøre for å få det litt bedre... 

Har desverre hatt det meget likt deg. Fremdeles sjukemeldt, men føler at seaband letter det værste av kvalmen. Måtte slutte på afipran for då sov eg neste heila døgnet. Ellers må en bare ri stormen av, uavhengig av tiden.

Hadde et periode for et par veker siden der eg var bare heilt klar til å gi opp.. va så sleten og lei av kvalmen.. men me må bare sjå fremøve og sjå på ka som vente oss ittepå  For d e jo verdt all kvalmen og all bekymringer når sluttresultatet komme!

Ser dar e mange som bruke reisesyketabletter, snakk med legen din om det kan var någe for dg?

Jeg er vel der at jeg er usikker på om det er verdt det. :(

Jeg tar afripan, uten de hadde jeg sikkert vært døden nær.

Sea band hadde NULL virkning hos meg dessverre.

Håper virkelig på en god dag snart. hittil bare vært dårlige.
Sånn at jeg faktisk kan Glede meg over dette! :)

I det siste har jeg vel egentlig vært mer inne på tanken på å ta det bort...

Kjenner til dette... Føler ingen ting hjelper særlig. Jeg visste heller ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Ble flere turer ut på terrassen, satt meg i en stol og pustet frisk luft. Det hjelper litt når man bare er inne og ikke kommer seg noen steder.
Nå har jeg passert ni uker for noen dager siden og nå føler jeg at jeg kan ha en bedre dag innimellom, så mulig det begynner å avta snart :0)

Jeg må innrømme at jeg har vært der noen ganger jeg også, men har som du sikkert skjønner (ettersom jeg er gravid for fjerde gang) konkludert med at et var verd det... 
Kanskje du burde prøve Postafen? De hjelper iallefall meg...

LYKKE.30.10.12 skrev:
Jeg er vel der at jeg er usikker på om det er verdt det. :(

Jeg tar afripan, uten de hadde jeg sikkert vært døden nær.

Sea band hadde NULL virkning hos meg dessverre.

Håper virkelig på en god dag snart. hittil bare vært dårlige.
Sånn at jeg faktisk kan Glede meg over dette! :)

I det siste har jeg vel egentlig vært mer inne på tanken på å ta det bort...

Okey. Tar postafen plagene bort eller bare demper?

Det er nok litt individuelt, men jeg får såpass stor hjelp av det at det kjennes veldig overkommelig :-) Uten tror jeg at humøret og formen hadde vært rimelig bånn!

LYKKE.30.10.12 skrev:
Okey. Tar postafen plagene bort eller bare demper?

Okey. men de får man vel kjøpt uten resept på apoteket?
Er vel bare for meg å prøve?

Reseptfritt ja, men vær obs på at du ikke bør kjøre bil! Det tar en times tid før de virker og du må prøve deg fram på hvor lang virkning du har av den. Kan være alt fra 12-24t :-)
Kan hende du blir så sløv av dem at du nærmest er sengeliggende (som meg), men jeg synes det er bedre enn å være så sinnsykt kvalm for det takler jeg svært dårlig ;-)

LYKKE.30.10.12 skrev:

vet du hvor lang tid jeg må ha på å bytte medisin? Fra afipran til postafen?

Tusen takk for svar forresten! :)

Og kan gjerne bli sløv.. da får jeg kanskje sove! ;)

De to medisinene har ingenting med hverandre å gjøre, de har helt ulike virkemåter så jeg ser ingen grunn til at de ikke kan tas samtidig, men forhør deg på apoteket for sikkerhets skyld :-)

LYKKE.30.10.12 skrev:
vet du hvor lang tid jeg må ha på å bytte medisin? Fra afipran til postafen?

Tusen takk for svar forresten! :)

Toneliza skrev:
Reseptfritt ja, men vær obs på at du ikke bør kjøre bil! Det tar en times tid før de virker og du må prøve deg fram på hvor lang virkning du har av den. Kan være alt fra 12-24t :-)
Kan hende du blir så sløv av dem at du nærmest er sengeliggende (som meg), men jeg synes det er bedre enn å være så sinnsykt kvalm for det takler jeg svært dårlig ;-)

LYKKE.30.10.12 skrev:

Hvis du prøver postafen og føler de hjelper så anbefaler jeg at du tar turen til legen og får resept på de. Får du på resept får du en eske med 100 tabletter som koster 65kr eller noe - de reseptfrie har kun esker av 10 tabletter som koster rundt 55kr - såe hvis de funker og du kommer til å ta en stund så er regnestykket ganske klart :p

Jeg slet veldig med kvalmen selv og kroppen gikk i kjellern.. kom inn på sykehuset som viste seg å være en befrielse og få drypp med kvalmestillende blandet i - 5 dager uten kvalme og med litt matlyst gjorde susen.. fikk resept og postafen med hjem og tok de en ukes tid. kastet ikke opp mer men var kvalm, putselig følte jeg meg mye bedre og nå har jeg snart gått en uke uten postafen og det å ta en tur ut gjør at jeg føler meg mye bedre - rett og slett miljøskifte..

Ønsker deg god bedring og lykke til - du har medfølelse i massevis fra meg.
Klem

Back
Topp