Spørsmål ang flytting til Sverige.

crml

Glad i forumet
Jeg har noen spørsmål angående flytting til Sverige.
1. Hvordan er det å få boliglån?
2. Hvordan finne barnehage som har turnustider?
3. Hvordan er systemer der angående stipend fra lånekassen?
4. Burde jeg fremdeles ha adresse i Norge?

Blir veldig glad for svar :-D

De har stipend her også men man kan ta med penger ifra lånekassen hit så lenge det er norsk skole man går på :)
Adressen spørs litt på hvor du bor henn da går på skatt og slike ting, skatt er ganske vanskelig system har jeg skjønt vis man jobber i norge og bor i sverige, vil derfor anbefale å snakke med skatteverket (http://www.skatteverket.se) for reglene er litt ulike i forhold til hvilken kommune man jobber i og hvilken kommune man bor i ;)

De har stipend her også men man kan ta med penger ifra lånekassen hit så lenge det er norsk skole man går på :)
Adressen spørs litt på hvor du bor henn da går på skatt og slike ting, skatt er ganske vanskelig system har jeg skjønt vis man jobber i norge og bor i sverige, vil derfor anbefale å snakke med skatteverket (http://www.skatteverket.se) for reglene er litt ulike i forhold til hvilken kommune man jobber i og hvilken kommune man bor i ;)
Takk for svar :-D

Ja god info der men ikke alltid oppdatering info fant jeg ut :eek:
Slik som barnetrygd her MÅ søkes om og man MÅ ha div ting ifra nav ;) ikke så ille når man vet om det men tok sin tid å finne ut alt :p
Mulig det bare blir kjøpt av "fritidsbolig" men beholde adressen i Norge enn så lenge ;-) Skal jo ikke selge huset i Rakkestad, skal leie det ut. Men det å flytte til Sverige er kun i tankene enda!! :P

Mulig det bare blir kjøpt av "fritidsbolig" men beholde adressen i Norge enn så lenge ;-) Skal jo ikke selge huset i Rakkestad, skal leie det ut. Men det å flytte til Sverige er kun i tankene enda!! :p
men da er det mye du slipper å tenke på da ;)
Mange som leker med den tanken ;)
Jeg syns det er veldig greit med svensk person nummer, biler og slike ting er jo veldig billig her ;)

men da er det mye du slipper å tenke på da ;)
Mange som leker med den tanken ;)
Jeg syns det er veldig greit med svensk person nummer, biler og slike ting er jo veldig billig her ;)
Ja, det er billig, men er billig for meg i Norge også mtp at mamma betaler xD

Oh, nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men kommer en dag da du må lære å betale for deg ;)

TuMmY LoVe
Jeg er 22år. Gidder ikke betale så lenge mamma tilbyr seg og har råd til det ;-) Men dette er ikke det tråden handler om, så gidder ikke å få "lærepenge" av folk som ikke kjenner til meg og min familie :-)

Jeg er 22år. Gidder ikke betale så lenge mamma tilbyr seg og har råd til det ;-) Men dette er ikke det tråden handler om, så gidder ikke å få "lærepenge" av folk som ikke kjenner til meg og min familie :)
Det var overhodet ikke ment som en lærepenge ;)

Ja god info der men ikke alltid oppdatering info fant jeg ut :eek:
Slik som barnetrygd her MÅ søkes om og man MÅ ha div ting ifra nav ;) ikke så ille når man vet om det men tok sin tid å finne ut alt :p

Får man ikke beholde barnetrygden fra Norge hvis man fortsatt jobber og skatter til Norge men bor i Sverige? har nettopp flyttet til Sverige :)

Får man ikke beholde barnetrygden fra Norge hvis man fortsatt jobber og skatter til Norge men bor i Sverige? har nettopp flyttet til Sverige :)
spørs om du er folkbokført her eller norge, vis du er folkbokført vil nav i fleste tilfeller betale ut mnd du flyttet.
men beste er å ringe nav international.
vis du blir "skrevet" ut av dem så be om du skriv hvor det står at du og barnet ikke er sosial forsikret i norge lengre og send den med søknad om å forsikre deg i sverige til forsikringskassan, vet ikke helt hvor i sverige du bor men du kan også reise og levere søknad personlig med all dokumentasjon :)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

spørs om du er folkbokført her eller norge, vis du er folkbokført vil nav i fleste tilfeller betale ut mnd du flyttet.
men beste er å ringe nav international.
vis du blir "skrevet" ut av dem så be om du skriv hvor det står at du og barnet ikke er sosial forsikret i norge lengre og send den med søknad om å forsikre deg i sverige til forsikringskassan, vet ikke helt hvor i sverige du bor men du kan også reise og levere søknad personlig med all dokumentasjon :)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

takk for svar :)
jeg ble faktisk bokført i dag, fikk personnummer til meg og barna. bor for tiden i Kristinehamn, men vi flytter til töcksfors neste måned. jeg tenker å beholde jobben og pendle. men er sykemeldt nå. Jeg trodde at så lenge man skatter til Norge så beholder man sine norske rettigheter, lege, sykehus, stønader osv. bor du i Sverige og hvor lenge har du bodd der? :)

takk for svar :)
jeg ble faktisk bokført i dag, fikk personnummer til meg og barna. bor for tiden i Kristinehamn, men vi flytter til töcksfors neste måned. jeg tenker å beholde jobben og pendle. men er sykemeldt nå. Jeg trodde at så lenge man skatter til Norge så beholder man sine norske rettigheter, lege, sykehus, stønader osv. bor du i Sverige og hvor lenge har du bodd der? :)
Siden jeg ikke jobber men er student så vet jeg ikke helt lovverket der, men vet at siden vi ble folkbokført (1mai) så fikk jeg siste barnetrygd for snuppa 31 mai, men sverige tilbake betalte ifra juni da :)

Men ville absolutt tatt en tlf til NAV international for vet flere som har slittet litt med dem og dette systemet, spesielt siden det nordiske samarbeidet ikke er helt som de skal ha det til :p
Men bra du skal flytte ifra kristinehamn for hører ikke sååå mye positivt om tilstanden der ;)
Siden du bor der er det ikke langt til karlstad så ville hørt og ordnet ting før du flytter, her er link med liste over kontorene de har i sverige :) vet vi må reise et lite stykke til nærmeste kontor (bor midt imellom Töckfors og Charlottenberg)

Siden jeg ikke jobber men er student så vet jeg ikke helt lovverket der, men vet at siden vi ble folkbokført (1mai) så fikk jeg siste barnetrygd for snuppa 31 mai, men sverige tilbake betalte ifra juni da :)

Men ville absolutt tatt en tlf til NAV international for vet flere som har slittet litt med dem og dette systemet, spesielt siden det nordiske samarbeidet ikke er helt som de skal ha det til :p
Men bra du skal flytte ifra kristinehamn for hører ikke sååå mye positivt om tilstanden der ;)
Siden du bor der er det ikke langt til karlstad så ville hørt og ordnet ting før du flytter, her er link med liste over kontorene de har i sverige :) vet vi må reise et lite stykke til nærmeste kontor (bor midt imellom Töckfors og Charlottenberg)

ja, må nok prøve å finne ut av det så fort som mulig. har hatt et par venninner som har flyttet og beholdt stønader fra Norge, fordi de har jobbet i Norge,men det er noen år siden så mulig det er annerledes nå.
det er grunnen at vi flytter, trives ikke i det hele tatt også er det langt fra familie :( måtte du søke om å få barnetrygd i Sverige? beklager alle spørsmålene, men er ikke så oppdatert her :) har ikke planer om å bo i Sverige så lenge, men må det akkurat nå :)

Back
Topp