Spørsmål ang. familiebarnehage

*Håpefull*

Glad i forumet
Vi har en datter som blir 1 år i februar. Jeg er i ulønnet permisjon og pappan skal ikke ha permisjon før nærmere sommeren.
Vi ser på muligheter for å ha henne i familiebarnehage, da hun ikke har plass i "vanlig" barnehage pr nå. Ser der er en del ledige familiebarnehager i bydelen vi bor i, Nordstrand. Om noen er kjent her eller har erfaringer med familiebarnehager setter vi pris på anbefalinger på hvilke vi bør velge, evt, hvilke vi bør styre unna på Nordstrand. Skal ta en runde nå i januar innom noen aktuelle og danne meg et inntrykk før vi avgjør noe som helst:)

Hvilke erfaringer har dere med familiebarnehager vs "vanlig" barnehage generelt sett? Virker som det kan være en positiv ting til så små barn, ut fra det jeg har hørt mtp. at det er mindre kaos og stress. Og nå høres jeg antageligvis litt hysterisk ut, og jeg er nok litt vel bekymret for dette med overgrep i barnehage. Og da klarer jeg ikke å unngå å tenke at familiebarnehager er mindre og består av mindre forhold sånn at det da hadde vært lettere å gjennomført den type ting enn i en vanlig større barnehage der det er flere ansatte og flere til å "overvåke" og mere gjennomsiktig og mindre intimt på sett og vis. Flesteparten av barnehageansatte gjør ikke sånt, men når man først er av den type person som lett kan bekymre seg så er det en av de tingene jeg vegrer meg for med barnehage generelt, men særlig da i mindre barnehager som familiebarnehager. Flere som tenker mye på dette? Roer en seg litt etterhvert eller er det noe en har i bakhodet?? Utover dette: kom gjerne med erfaringer fra familiebarnehager og gjerne anbefalinger om dere kjenner til Nordstrand:joyful:

Hva trenger man egentlig til barnehagestart? Hvor mange dresser, hva slags tøy, hvor mye av hvert osv. Setter stor pris på litt veiledelse på dette;)
 
I forhold til det med overgrep så er det like sannsynlig i familiebarnehager som i ordinære barnehager. Har f.eks. en kollega som jobbet i familiebarnehage hvor de kun var to ansatte og var alene med barna store deler av dagen, så man kan jo tenke seg at det ville vært "lettere" da enn i andre barnehager hvor man stort sett er flere ansatte. Men nå sporer jeg av! Den gode nyheten er at det er utrolig sjeldent at det skjer overgrep i barnehagen. Det er rutiner og regler som skal forebygge sånt. Mange er kurset i hvordan man skal avdekke overgrep. Man må også ha politiattest for å jobbe i barnehage. Rommene i de fleste barnehager er lagt opp for å unngå overgrep. Det er f.eks. ingen dører eller dører med vindu på toaletter og stellerom. Skjønner godt at du er bekymret, kanskje det ville vært en idé å snakke med styrer eller ped. leder i barnehagen du velger for å høre om hvordan de jobber for å forebygge overgrep?

Når det gjelder hvilken type barnehage som er best så er det vanskelig å si. I området jeg bor vet jeg at familiebarnehagene er dårlige da de mangler ansatte med utdanning, og de har svært begrenset med økonomiske midler pga få barn. Samtidig vet jeg om familiebarnehager som er helt fantastiske. Du kan kontakte barnehager som er aktuelle og be om å komme på besøk før du bestemmer deg for en :)

Sett opp en liste med alt det som er viktig for deg i forhold til barnehage. Det kan f.eks. være ting som åpningstider, reisevei, fokusområdet i barnehagen, antall barn per ansatt, uteområde, inneområde osv. Husk at flere barn betyr ikke nødvendigvis mye kaos, det finnes mange positive sider også som variert sosialisering, mangfold og språkutvikling. Når du har et bilde av hva du ønsker, sjekker du kriteriene dine opp mot barnehager i nærområdet. Kanskje må du vike for noen av kravene dine, for det er ikke alltid like lett å finne noe som oppfyller alle ønsker. Og når det gjelder hva du trenger er det forskjellig fra barnehage til barnehage. De fleste barnehager deler ut utstyrsliste ved oppstart.

Sorry, dette ble langt :hilarious: Håper det var litt brukbar info. Lykke til :)
 
Det er nok like stor/liten sjanse for overgrep i familiebarnehage som vanlig barnehage. Overgripere skiller ikke på type barnehage. Ikke for å skremme deg, men ville nok vært mer bekymret i en familiebarnehage for der er det færre personal som kan avdekke overgrep, færre faglærte og genrelt mindre kontroll.

ville ha besøkt ulike barnehager i nærheten der du bor. Da får du en mulighet til å hilse på personalet og høre om deres rutiner for å forebygge overgrep :)
 
I forhold til det med overgrep så er det like sannsynlig i familiebarnehager som i ordinære barnehager. Har f.eks. en kollega som jobbet i familiebarnehage hvor de kun var to ansatte og var alene med barna store deler av dagen, så man kan jo tenke seg at det ville vært "lettere" da enn i andre barnehager hvor man stort sett er flere ansatte. Men nå sporer jeg av! Den gode nyheten er at det er utrolig sjeldent at det skjer overgrep i barnehagen. Det er rutiner og regler som skal forebygge sånt. Mange er kurset i hvordan man skal avdekke overgrep. Man må også ha politiattest for å jobbe i barnehage. Rommene i de fleste barnehager er lagt opp for å unngå overgrep. Det er f.eks. ingen dører eller dører med vindu på toaletter og stellerom. Skjønner godt at du er bekymret, kanskje det ville vært en idé å snakke med styrer eller ped. leder i barnehagen du velger for å høre om hvordan de jobber for å forebygge overgrep?

Når det gjelder hvilken type barnehage som er best så er det vanskelig å si. I området jeg bor vet jeg at familiebarnehagene er dårlige da de mangler ansatte med utdanning, og de har svært begrenset med økonomiske midler pga få barn. Samtidig vet jeg om familiebarnehager som er helt fantastiske. Du kan kontakte barnehager som er aktuelle og be om å komme på besøk før du bestemmer deg for en :)

Sett opp en liste med alt det som er viktig for deg i forhold til barnehage. Det kan f.eks. være ting som åpningstider, reisevei, fokusområdet i barnehagen, antall barn per ansatt, uteområde, inneområde osv. Husk at flere barn betyr ikke nødvendigvis mye kaos, det finnes mange positive sider også som variert sosialisering, mangfold og språkutvikling. Når du har et bilde av hva du ønsker, sjekker du kriteriene dine opp mot barnehager i nærområdet. Kanskje må du vike for noen av kravene dine, for det er ikke alltid like lett å finne noe som oppfyller alle ønsker. Og når det gjelder hva du trenger er det forskjellig fra barnehage til barnehage. De fleste barnehager deler ut utstyrsliste ved oppstart.

Sorry, dette ble langt :hilarious: Håper det var litt brukbar info. Lykke til :)

Tusen takk for svar! :)

Ja, det er akkurat det jeg tenker, at det da er lettere å begå overgrep i familiebarnehager. Sånn det er her i bydelen nå så er det det eneste alternativet hvis hun skal få plass i barnehage, da alt annet er opptatt. Men ja, det er lurt å skrive en liste over ting som er viktig for min del ift. barnehage. Skal avtale noen møter og besøk i de familiebarnehagene som vi anser som aktuelle for å danne et best mulig inntrykk. Jeg skulle dog ønske at hun kunne få plass i en større barnehage, men det virker som alt er opptatt:rolleyes:
 
Det er nok like stor/liten sjanse for overgrep i familiebarnehage som vanlig barnehage. Overgripere skiller ikke på type barnehage. Ikke for å skremme deg, men ville nok vært mer bekymret i en familiebarnehage for der er det færre personal som kan avdekke overgrep, færre faglærte og genrelt mindre kontroll.

ville ha besøkt ulike barnehager i nærheten der du bor. Da får du en mulighet til å hilse på personalet og høre om deres rutiner for å forebygge overgrep :)

Huff, ja, jeg er litt bekymret for det da det pr nå virker til å være kun familiebarnehager her som har ledige plasser. Hadde definitivt valgt en større barnehage om vi kunne:rolleyes: Men, jeg får ta en runde innom noen av de ledige barnehagene og hilse på og danne meg et inntrykk... Forhåpentligvis er der noen av barnehagene som overbeviser meg godt og kan gi meg gode magefølelserxsmile4:)
 
Jeg ville sett på hvordan barna samhandler med de voksne i barnehagen. Jobbet selv i barnehage å selv om du ikke kan avkrefte alt om de voksne med å se dem sammen med barna, så kan du iallefall få en pekepinn på hvor godt barna trives.
 
Jeg ville sett på hvordan barna samhandler med de voksne i barnehagen. Jobbet selv i barnehage å selv om du ikke kan avkrefte alt om de voksne med å se dem sammen med barna, så kan du iallefall få en pekepinn på hvor godt barna trives.

Det skal jeg gjøre, da får man en liten magefølelse ja:happy:
 
Back
Topp