Spørsmål ang bryster og amming

Kayabaya

Betatt av forumet
Hei [emoji4] Jeg har slitt litt med det høyre brystet ifht amming da brystvorten vender litt mot høyre og areola knopper seg og blir litt hard. Sugetaket blir dermed ikke alltid det beste, i det siste har baby blitt litt lat og gaper ikke like høyt når hu skal koble på. Har hatt tette melkeganger, brystbetennelse og det jeg trur er melkeblemmer. Virker som det blir tett av at jeg ligger på høyresiden på natta. Mine spørsmål er om det er noe jeg kan gjøre for å hindre at det tetter seg? Kan de hvite prikkene være sopp og ikke blemmer? (det er to små avgrensete prikker, ser ikke noe belegg i munn på baby kun hvit tunge avogtil). Hvordan få baby til å gape mer? Kan man gi tran med sitronsmak til 9uker gammel baby? Beklager for langt innlegg. Mvh Kaya

Hei!
Tips for å få barnet til å gape høyere er å legge nesen til barnet mot bystknoppen, forme brystet som en «hamburger» når barnet gaper skyver du barnet på, så den får mer av brystet inni munn. Når du tar nesen mot brystknoppen vil barnet oftes strekke seg oppover for å gape over og dermed få et større og bedre gap.

For å forebygge pumper og smerte og tette melkeganger, er det varme og masering, samt passe på å amme i forskjellige stilling. PÅ den måten får du tømt mer av brystet. Der haken til barnet er, trekker den også mer fra brystet.

Ang om det kan være sopp, ut i fra det du beskriver høres det ikke slik ut, jeg kan ikke utelukke det.

Anbefaler deg å ringe helsestasjonen eller dra innom når det er åpen helsestasjon så en helsesøster kan både observere amming, gap samt brystene:)

Ønsker deg masse lykke til!

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp