spørsmål ang. blodprosent..

Finnsikkemer

Forumet er livet
var jo hos jm her om dagen.. og hun målte blodprosenten.. den var høy.. 14,9.. jeg aner ikke hva som er vanlig, men hu bemerket det.. hva vil det si å ha høy blodprosent?? jeg har egentlig alltid hatt lav - gått på jern tabletter.. hmmm

Vet ikke..... sa hun ikke noe om det? Hvis ikke hun gjorde det er det nok ikke noe farlig... spør hun neste gang...

Normal brodprosent hos ellers friske mennesker ligger mellom 11 og 17. 16,5 regnes ofte som høy HB for rellativt unge, menstruerende kvinner så du har nok ingen fare, men greit å følge med om det skulle stige :) Jeg ligger på 12 allerede og må nok ganske strax begynne på jerntabletter. *gruve seg*

Tror hun hadde sagt noen om det var farlig.. Gravide skal ha litt høyere enn normalt, men den skal selvfølgelig ikke overstige! Så tror du kan slappe helt av :)

ok.. trudde normalen var fra 11-13.. men sikkert ikke noe farlig

Jeg hadde 12 når jeg var på kontroll, ligger du på 11 når du er gravid må du mest sannsynlig ha jerntilskudd. Men d er jernlageret som teller mest, det blir testet ved blodprøven man tar på f.eks 1. Kontroll. Du kan ringe legekontoret og høre om det va innenfor normalen.

Jeg hadde 8 og det var visst forferdelig lavt. Etter jeg begynte med jernpiller så har jeg nå 13

Back
Topp