Spørsmål ang blodprøver

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Jeg var på svg kontroll på tirsdag, men legen var alene på jobb sammen med ei helsesøster og de var litt stresset for de hadde ei dame som hadde fått infarkt eller slag eller noe. Svimte ihvertfall av og alt ble forsinket og de løp litt rundt hverandre samtidig som de prøvde følge opp pasienter. Vanligvis så tar jeg prøver først og så innom legen, men nå ble det lege først og så urinprøve og blodtrykk. Urinprøvene har alltid hver negative, men denne gangen fikk jeg pro1+ og bld+/- på utvannet urin (glemte selv å ta med prøve så måtte ta en på legekontoret). Jeg har høyt blodtrykk 140/90, men det har vært mer eller mindre høyt siden uke 12 så ikke noe som har vært et beskymmer så langt.

Er urinprøne noe jeg bør beskymre meg over eller følge opp innen neste kontroll?

Ser at overskriften ble litt feil. Er jo ikke blodprøve, men urinprøve..

Jeg ville tatt en ny urinprøve (morgenurin) i morgen og tatt den med ned til legekontoret. Spør om de kan ta en ny prøve + måle blodtrykket fordi det var i grenseland sist. Her på legekontoret kan man iallefall stikke innom å gjøre det uten å ha time med fastlegen. Greit å få det sjekka - blodtrykk over 140/90 + protein i urin kan være tegn på sf!

Fikk du ikke noe mer tilbakemelding på det da? Kan jo ta en telefon til legen å spørre? Jeg har hatt 1+ på protein over flere uker, men ingen andre symptomer på at noe har vært galt, og ved forrige kontroll var proteiner borte. Har også opplevd å ta urinprøve midt på dagen og fått utslag på proteiner, mens en dag eller to senere har det ikke vært noe på morgenurin... Tenkte siden du tok prøven på legekontoret...

Tror ikke jeg hadde bekymret meg så veldig, men skader jo ikke å ta en telefon til legen :)

Jeg ville tatt en ny urinprøve (morgenurin) i morgen og tatt den med ned til legekontoret. Spør om de kan ta en ny prøve + måle blodtrykket fordi det var i grenseland sist. Her på legekontoret kan man iallefall stikke innom å gjøre det uten å ha time med fastlegen. Greit å få det sjekka - blodtrykk over 140/90 + protein i urin kan være tegn på sf!
Siden blodtrykket mitt har ligget mer eller mindre så høyt siste 6 månedene så gir det lite indikasjon i forbindelse med svangerskapsforgiftning. Men skal stikke innom og be dem sjekke med en ny prøve på morgenurin. Går uansett forbi der på vei til jobb imorgen :)

Vet man kan ha forhøyet protein utpå dagen, og at det er normalt for kroppen skiller ut proteiner når man er i aktivitet. Så jeg ville tatt en ny prøve på morgenurin og fått de til å sjekke den på laben. :)

Siden blodtrykket mitt har ligget mer eller mindre så høyt siste 6 månedene så gir det lite indikasjon i forbindelse med svangerskapsforgiftning. Men skal stikke innom og be dem sjekke med en ny prøve på morgenurin. Går uansett forbi der på vei til jobb imorgen :)

Ja, sannsynligvis er det ingenting, men jeg ville undersøkt det uansett for å være sikker :)

Men er det vanlig å ha utslag på blod i urin også med SF?

Jeg har ikke hatt det, kun protein. Syns du bør sjekke med ny urinprøve jeg. Og selv om blodtrykket ditt er noe høyt i utgangspunktet, så bør det følges med på, det skal jo uansett ikke bli kjempehøyt.

Back
Topp