Spørreundersøkelse: Fjerde trimester

En tråd i 'Livet med barn 0-1 år' startet av Høstbarn i vente, 6 Sep 2021.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Høstbarn i vente Elsker forumet ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️ Januarlykke 2019

Etter en del forarbeid så ser vi en del manglende informasjon om kvinnehelse og kropp etter fødsel. Det er et vakuum av informasjon og kunnskap og nå i regi av covid er nye mødre alene med bekymringer, tanker og engstelser.

Jeg skal være med på å lage en "app" som skal handle om fjerde trimester - helse, normalitet, endringer m.m

Undersøkelsen skal kun ta for seg informasjonsvakuum, altså om tilstrekkelig informasjon ble gitt fra helsepersonale/HS/sykehus.

Håper så mange som mulig kan svare. Svar "ja" eller "nei" - om du vil dele noe spesifikt så send en PM.

1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.

2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

Mvh

Last edited: 7 Sep 2021
  2. Veivalsa Forumet er livet Marshmallows2021 Himmelbarn Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

1. nei har ikke opplevd disse problemene

2. ikke hatt keisersnitt

3. Ble klippet ved en fødsel og synes jeg fikk lite oppfølging på det, info om kjølende behandling osv. Det ble ikke spurt på barsel og da visste jeg heller ikke at man kunne forsøke lindre smertene ved feks kjølebind. Så da hadde jeg i stedet bare vondt. Skulle gjerne blitt spurt om hvordan klippet kjennes ut.

4. nei

5. Nei

6. Ja. Har fått hjelp hver gang jeg har bedt om det både på barsel, barselpoliklinikk og hos helsesykepleier samt helsestasjonens egne ammeveileder

7. Ja, jeg fikk samtale på sykehuset i påfølgende svangerskap etter jeg ba om det. God gjennomgang av fødsel på barsel hver gang.

8. Ja. Første fødsel, dro hjem etter 12 timer (dødfødsel), andre fødsel dro hjem etter 4 netter men måtte tilbake en natt pga gulsott, tredje fødsel dro hjem etter ett døgn

Hvis jeg savner noe i svangerskapsomsorgen er det virkelig kunnskap om barselkroppen og trening. Særlig innenfor delte magemuskler og bekkenproblemer er det lite info om hva man kan gjøre selv.

• Hjertelig Hjertelig x 2
  3. Høstbarn i vente Elsker forumet ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️ Januarlykke 2019

Tusen takk for flott og informativt svar! mister et barn også så da er det ekstra godt å lese ar du har fått grundig oppfølging <3

• Hjertelig Hjertelig x 1
  4. Mamma til G Betatt av forumet VIP

1. Nei

2. Ikke tatt keisersnitt

3. Revnet ikke

4. Ja.

5. Nei

6. Kun hos ammehjelpen. Ikke blitt spurt på hs om annet enn jeg ammer. Aldri hvordan det går osv.. nå som hun er over ett år forventes det nesten slutt, føler jeh

7. nei

8.fikk ok oppfølging på barsel, var der tre dager. Savner oppfølging av mor senere.

5. Skinnylatte Betatt av forumet

1. Nei

2.Nei, ikke hatt keisersnitt

3. Nei, synes ikke det. Hadde store smerter/plager etter klipping, og be avfeid med at jeg fikk spise paracet, da jeg ringte til føde/gyn på ullevål i etterkant. Endte med å sjekke det hos privat gyn.

4.Nei

5.Nei! Så jeg gikk nok en gang privat, og der fikk jeg det.

6. Ja, var på ammepoliklinikk på Ullevål og 2 ganger til ammeveileder på helsestasjon

7.Nei

8.Nei absolutt ikke! Følte meg bare til bry, og har aldri følt meg så alene og forlatt! Var to netter på barsel på Ullevål (grusom opplevelse) og en natt på barselhotellet (men der var der mye bedre)

• Hjertelig Hjertelig x 1
  6. Vela❤️ Forumet er livet Marsipanene 2019 ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️

1. Nei

2. Ikke hatt keisersnitt.

3. Har ikke revnet.

4. Nei.

5. Nei, men fikk tilbud av legen.

6. Bra veiledning på barselavdelingen (lå ikke på vanlig barselhotell), men ikke spesielt bra etter vi reiste hjem.

7. Fått god oppfølging av helsesykepleieren etter fødsel for å bearbeide tøff første fødsel.

8. Ja, veldig flinke og omsorgsfulle på sus etter både første og andre fødsel. Jeg har vært innlagt på sykehuset før og etter fødsel pga høyt blodtrykk som de har måtte behandle og følge med på.

7. isks90 Forumet er livet Tilgangsansvarlig ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️ ❤️ Augustlykke 2020 ❤️

1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.

nei

2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?

Fødte vaginalt

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

Revnet ikke

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

Nei

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

nei, kunne få hvis jeg ønsket

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

nei, skulle ikke amme

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

Kort og grei fødsel

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

ja

8. Venter_ikke_lenger Forelsket i forumet ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️ Oktoberlykke2020❤

1. Nei. Men fikk UVI grunnet kateterisering etter epidural som medførte redusert almenntilstand og feber. Det var en unødvendig ekstra belastning i starten av en krevende barseltid. Det burde vært oppdaget på barsel da jeg formidlet plager nedentil, og de burde utført rutinemessig kontroll med urinstix pga kateterisering.

2. Ikke keisersnitt

3. Husker ikke grad, muligens 3. Ble sydd og det grodde greit.

4. Nei

5. Hadde ikke 6-ukers kontroll. Fikk kontroll ved 12 uker, med celleprøve og insett av hormonspiral.

6. Hjelpen med amming var ikke god nok. Slet med amming og fikk mye motstridende råd på sykehuset om mme. Fikk heller ikke nok hjelp til å gi mat/pumpe så jeg fikk ikke nok tid til hvile. Var også stress å måtte lete etter rent pumpeutstyr når jeg trengte det.

7. Fikk oppfølgende samtale av jordmor og helsesykepleier etter hjemkomst.

8. Nei. Alle var veldig hyggelige, men jeg var på sykehuset 1 uke, fikk ikke forlate avdeling og fikk kun lov å få besøk av mannen en liten stund per dag. Travle sykehusansatte kan ikke kompensere for at man blir stengt inne uten lov til besøk.

• Liker Liker x 1
  9. Lillemy98 Andre møte med forumet

1. nei

2. Hadde ikke keisersnitt

3. Nei

4. Nei

5. Nei

6. ja

7. Ja

8. ja

• Liker Liker x 1

Del denne siden