Spørreundersøkelse: Fjerde trimester

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Etter en del forarbeid så ser vi en del manglende informasjon om kvinnehelse og kropp etter fødsel. Det er et vakuum av informasjon og kunnskap og nå i regi av covid er nye mødre alene med bekymringer, tanker og engstelser.



Jeg skal være med på å lage en "app" som skal handle om fjerde trimester - helse, normalitet, endringer m.m

Undersøkelsen skal kun ta for seg informasjonsvakuum, altså om tilstrekkelig informasjon ble gitt fra helsepersonale/HS/sykehus.

Håper så mange som mulig kan svare. Svar "ja" eller "nei" - om du vil dele noe spesifikt så send en PM.

1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.

2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

Mvh
 
Last edited:
1. nei har ikke opplevd disse problemene

2. ikke hatt keisersnitt

3. Ble klippet ved en fødsel og synes jeg fikk lite oppfølging på det, info om kjølende behandling osv. Det ble ikke spurt på barsel og da visste jeg heller ikke at man kunne forsøke lindre smertene ved feks kjølebind. Så da hadde jeg i stedet bare vondt. Skulle gjerne blitt spurt om hvordan klippet kjennes ut.

4. nei

5. Nei

6. Ja. Har fått hjelp hver gang jeg har bedt om det både på barsel, barselpoliklinikk og hos helsesykepleier samt helsestasjonens egne ammeveileder

7. Ja, jeg fikk samtale på sykehuset i påfølgende svangerskap etter jeg ba om det. God gjennomgang av fødsel på barsel hver gang.

8. Ja. Første fødsel, dro hjem etter 12 timer (dødfødsel), andre fødsel dro hjem etter 4 netter men måtte tilbake en natt pga gulsott, tredje fødsel dro hjem etter ett døgn


Hvis jeg savner noe i svangerskapsomsorgen er det virkelig kunnskap om barselkroppen og trening. Særlig innenfor delte magemuskler og bekkenproblemer er det lite info om hva man kan gjøre selv.
 
1. nei har ikke opplevd disse problemene

2. ikke hatt keisersnitt

3. Ble klippet ved en fødsel og synes jeg fikk lite oppfølging på det, info om kjølende behandling osv. Det ble ikke spurt på barsel og da visste jeg heller ikke at man kunne forsøke lindre smertene ved feks kjølebind. Så da hadde jeg i stedet bare vondt. Skulle gjerne blitt spurt om hvordan klippet kjennes ut.

4. nei

5. Nei

6. Ja. Har fått hjelp hver gang jeg har bedt om det både på barsel, barselpoliklinikk og hos helsesykepleier samt helsestasjonens egne ammeveileder

7. Ja, jeg fikk samtale på sykehuset i påfølgende svangerskap etter jeg ba om det. God gjennomgang av fødsel på barsel hver gang.

8. Ja. Første fødsel, dro hjem etter 12 timer (dødfødsel), andre fødsel dro hjem etter 4 netter men måtte tilbake en natt pga gulsott, tredje fødsel dro hjem etter ett døgn


Hvis jeg savner noe i svangerskapsomsorgen er det virkelig kunnskap om barselkroppen og trening. Særlig innenfor delte magemuskler og bekkenproblemer er det lite info om hva man kan gjøre selv.
Tusen takk for flott og informativt svar! mister et barn også så da er det ekstra godt å lese ar du har fått grundig oppfølging <3
 
1. Nei

2. Ikke tatt keisersnitt

3. Revnet ikke

4. Ja.

5. Nei

6. Kun hos ammehjelpen. Ikke blitt spurt på hs om annet enn jeg ammer. Aldri hvordan det går osv.. nå som hun er over ett år forventes det nesten slutt, føler jeh

7. nei

8.fikk ok oppfølging på barsel, var der tre dager. Savner oppfølging av mor senere.
 
1. Nei

2.Nei, ikke hatt keisersnitt

3. Nei, synes ikke det. Hadde store smerter/plager etter klipping, og be avfeid med at jeg fikk spise paracet, da jeg ringte til føde/gyn på ullevål i etterkant. Endte med å sjekke det hos privat gyn.

4.Nei

5.Nei! Så jeg gikk nok en gang privat, og der fikk jeg det.

6. Ja, var på ammepoliklinikk på Ullevål og 2 ganger til ammeveileder på helsestasjon

7.Nei

8.Nei absolutt ikke! Følte meg bare til bry, og har aldri følt meg så alene og forlatt! Var to netter på barsel på Ullevål (grusom opplevelse) og en natt på barselhotellet (men der var der mye bedre)
 
1. Nei

2. Ikke hatt keisersnitt.

3. Har ikke revnet.

4. Nei.

5. Nei, men fikk tilbud av legen.

6. Bra veiledning på barselavdelingen (lå ikke på vanlig barselhotell), men ikke spesielt bra etter vi reiste hjem.

7. Fått god oppfølging av helsesykepleieren etter fødsel for å bearbeide tøff første fødsel.

8. Ja, veldig flinke og omsorgsfulle på sus etter både første og andre fødsel. Jeg har vært innlagt på sykehuset før og etter fødsel pga høyt blodtrykk som de har måtte behandle og følge med på.
 
1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.

nei

2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?

Fødte vaginalt

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

Revnet ikke

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

Nei

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

nei, kunne få hvis jeg ønsket

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

nei, skulle ikke amme

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

Kort og grei fødsel

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

ja
 
1. Nei. Men fikk UVI grunnet kateterisering etter epidural som medførte redusert almenntilstand og feber. Det var en unødvendig ekstra belastning i starten av en krevende barseltid. Det burde vært oppdaget på barsel da jeg formidlet plager nedentil, og de burde utført rutinemessig kontroll med urinstix pga kateterisering.

2. Ikke keisersnitt

3. Husker ikke grad, muligens 3. Ble sydd og det grodde greit.

4. Nei

5. Hadde ikke 6-ukers kontroll. Fikk kontroll ved 12 uker, med celleprøve og insett av hormonspiral.

6. Hjelpen med amming var ikke god nok. Slet med amming og fikk mye motstridende råd på sykehuset om mme. Fikk heller ikke nok hjelp til å gi mat/pumpe så jeg fikk ikke nok tid til hvile. Var også stress å måtte lete etter rent pumpeutstyr når jeg trengte det.

7. Fikk oppfølgende samtale av jordmor og helsesykepleier etter hjemkomst.

8. Nei. Alle var veldig hyggelige, men jeg var på sykehuset 1 uke, fikk ikke forlate avdeling og fikk kun lov å få besøk av mannen en liten stund per dag. Travle sykehusansatte kan ikke kompensere for at man blir stengt inne uten lov til besøk.
 
1. nei
2. nei. Hadde planlagt keisersnitt som gikk veldig bra (riksen). Selve operasjonen var bra og proff, men fikk ingen oppfølgingssamtale etterpå så jeg visste ikke egentlig hvordan operasjonene hadde gått. Jeg leste i epikriser min litt senere at de måtte ta babyen ut med tang og det hadde ingen sagt til meg. Ingen prat eller oppfølging med tanke på opptrening. Ble bare informert om hvor lenge bandasjen skulle være på Det var heller ingen som spurte meg hvordan det ville være for meg å komme hjem, jeg bor faktisk i 4. etg uten heis og måtte gå opp trappa.

3. na
4. na

5. ingen sjekk. Var hos fastlege og hun følte vel at jeggikke trengte å sjekkes ut på noen måte siden jeg hadde hatt keisersnitt og ikke virket plaget av noe. Jeg Det var heller ikke snakk om når jeg skulle komme tilbake og ta celleprøve.

6.jeg har brukt ammehjelpen. Følte ikke at jeg fikk noen hjelp til det på barsel. Måtte finne ut av det selv. Jeg følte hele tiden at det var noe som ikke fungerte helt som det skulle, men siden jeg ikke visste hva problemet var visste jeg heller ikke hva jeg skulle spørre om. Fant ut på seksukerskontroll at baby hadde litt kort tungebånd. Ingen hadde sagt noe om det før, men det forklarte mye av plagene våres. Skulle også ønske noen hadde fortalt meg at jeg burde pumpe ut litt melk før amming hvis man har veldig mye melk og sterk utdrivning, det hadde nok vært mer behagelig for baby.

7. na

8. hadde det ikke bra på barsel. Delte rom med en annen dame med en baby som gråt veldig mye og det var mye folk inn og ut de første to nettene. Selv om min baby var rolig og fin sov jeg ikke et pip og det var ingen som så at jeg slet pga av det og endte med at jeg hadde et lite sammenbrudd og det endte med at jeg fikk et av de få familerommwne den siste natta slik at mannen min kunne være med meg.

Jeg skulle ønske jeg hadde bedre oversikt over hvilke rettigheter man har som pasient slik at man kan ta vare på seg selv. For eksempel hvis jeg er på et rom jeg ikke trives i og klarer å sove i. Hvis det hadde skjedd med meg igjen hadde jeg faktisk forlanget å enten få sove på gangen om de ikke har noe annet eller så hadde jeg dratt hjem. Man kan jo bli helt psykotisk om man ikke får hvile og man er for sårbar til å skjønne hva som skjer selv. Man er avhengige av at noen ser deg og tar vare på deg, men det skjer ikke alltid.

jeg skulle ønske de hadde noen rutiner på barsel til oppfølging og opplæring i amming og stell av babyen. I mangel på det av det jeg så, så er mitt tips til alle som er på barsel første gang å spille helt grønn. Spør om hjelp til alt og mas masse på personalet om alt du kommer på. Hvis du virker som du klarer deg godt på egenhånd så blir du overlatt til deg selv.

Jeg oppfattet at man normalt blir man sendt hjem etter 3 netter ved keisersnitt, men jeg vet heller ikke hva som skal til for å få bli lengre ved behov, hvis man ikke er klar til å reise hjem, hvordan skal man gå fram for å bli lengre?

Altså, pasientrettigheter er noe jeg skulle ønske jeg visste mer om
 
1. Nei

2. Kun født vaginalt

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

Jeg fikk ikke høre grad, tror ikke det var så ille som 3-4, men syns det var alt for lite informasjon om hvilke smerter man kunne forvente etterpå, lindring etc. Jeg ble heldigvis fanget opp av jordmor på første barselgruppetreff og fikk hjelp, da jeg hadde veldig vondt. Viste seg jeg holdt på å danne arrkuler, var rød og irritert, sydd med tjukk tråd og for stramt.

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

Nei, ikke nå.

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

Nei, så med yngstemann dro jeg ikke. Var kun spørsmål om jeg følte alt gikk fint, samt prevensjon.

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

Ja, men opplevde veldig blanda hjelp på barsel, og savna informasjon om at utdriving kunne være fryktelig smertefullt helt i starten. Kvia meg for å legge til de første ukene med eldstemann. Måtte nærmest bite i noe for å ikke røske puppen til meg igjen. Takk og lov for ammehjelpen sine sider.

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

Ja, etter dødfødselen. Ble fulgt opp pga rester, hadde utskraping og ettersamtale. Ble så sendt videre til annet tilbud for samtaler. I nytt svangerskap fikk jeg fantastisk oppfølging av jordmor i kommunen. Får ikke skrytt nok av henne. Og fikk også super oppfølging av legen som hadde "saken" min etter dødfødsel samt et par andre leger. Andre leger burde ha blitt sendt på kurs for bedre pasientbehandling. Heldigvis sa jordmor i kommunen at jeg hadde lov til å be om spesifikke leger (hadde 3 på den lista, og fikk alltids time hos en av dem). I svangerskapet etterpå var jeg ikke like skjør så da fikk de bare sette opp noen. Fikk bra oppfølging da også.

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

Nja, joda. Så dem litt lite med yngstemann, men var så dreven at det gikk fint.

Her ønsker dem ikke å skysse ut folk fortest mulig. Lå en dag etter dødfødsel, så stakk jeg på perm (de ville egentlig ha meg der en dag til), og begge de levendefødte dro vi hjem med etter legesjekk.

Syns også de var grundig i oppfølgingen av ikke optimal vektøkning, selv om det var pes med yngste. Jeg visste jo det kom til å snu, og å måtte inn 1 juledag for veiing var pees.

Hadde også enerom hver gang, og far fikk være med hele veien.
 
Etter en del forarbeid så ser vi en del manglende informasjon om kvinnehelse og kropp etter fødsel. Det er et vakuum av informasjon og kunnskap og nå i regi av covid er nye mødre alene med bekymringer, tanker og engstelser.



Jeg skal være med på å lage en "app" som skal handle om fjerde trimester - helse, normalitet, endringer m.m

Undersøkelsen skal kun ta for seg informasjonsvakuum, altså om tilstrekkelig informasjon ble gitt fra helsepersonale/HS/sykehus.

Håper så mange som mulig kan svare. Svar "ja" eller "nei" - om du vil dele noe spesifikt så send en PM.

1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.

2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

Mvh

Åh, supert med en sånn app!!

1. Delte magemuskler og bekkenløsning frem til 6 måneder etter KS. Delte magemuskler har jeg fremdeles. Legen bryr seg ikke, ikke blitt undersøkt en gang, selv om magen tydelig buler ut.

2. Trening og oppfølging etter fødsel, hva er det? Legen mener jeg skal finne meg en fysioterapeut selv, null informasjon eller støtte. Kun et brev 6 uker etterpå hvor jeg skulle svare på om jeg hadde noe vondt fremdeles.

3. Hadde KS

4. Nei!

5. Nei! Bare spørsmål om det går greit.

6. Ja, men ikke før det hadde gått en uke og alt var for sent. Kom derfor aldri melk.

7. Ja, fikk samtale med psykoterapeut som var tilknyttet nyfødtintensiven

8. Nei! De brydde seg ikke om meg, da jeg var alene på barsel i corona-tiden og mine barn var på nyfødtintensiven. Når jeg en sjelden gang ringte etter dem gikk det en halvtime før noen kom. Av og til ventet jeg ikke på dem lenger og ga opp.
 
Etter en del forarbeid så ser vi en del manglende informasjon om kvinnehelse og kropp etter fødsel. Det er et vakuum av informasjon og kunnskap og nå i regi av covid er nye mødre alene med bekymringer, tanker og engstelser.



Jeg skal være med på å lage en "app" som skal handle om fjerde trimester - helse, normalitet, endringer m.m

Undersøkelsen skal kun ta for seg informasjonsvakuum, altså om tilstrekkelig informasjon ble gitt fra helsepersonale/HS/sykehus.

Håper så mange som mulig kan svare. Svar "ja" eller "nei" - om du vil dele noe spesifikt så send en PM.

1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.

2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

Mvh
1. Nei
2.
3.
4. Nei
5. Ja tror det
6. Ja
7.
8. Ja
 
Etter en del forarbeid så ser vi en del manglende informasjon om kvinnehelse og kropp etter fødsel. Det er et vakuum av informasjon og kunnskap og nå i regi av covid er nye mødre alene med bekymringer, tanker og engstelser.



Jeg skal være med på å lage en "app" som skal handle om fjerde trimester - helse, normalitet, endringer m.m

Undersøkelsen skal kun ta for seg informasjonsvakuum, altså om tilstrekkelig informasjon ble gitt fra helsepersonale/HS/sykehus.

Håper så mange som mulig kan svare. Svar "ja" eller "nei" - om du vil dele noe spesifikt så send en PM.

1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.

2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

Mvh


1. Ja
2. U.a
3. Nei
4. Nei
5. Nei
6. Ja
7. Nei
8. Nei
 
Barn 1: 2013
Barn 2: 2018
Barn 3: 2021

1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.

-Delte muskler. Diastase på 10 cm og buk som stod rett ut etter fødsel med førstemann. Blir ikke dekket av staten.
-Hadde ekstrem nedpressfølelse i 6 mnd etter første. Leste en dag på nettet at jeg måtte knipe, slik som under graviditeten…………… Ja, det funka. Synd jeg ikke visste det tidligere.


2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?

Ikke relevant for meg.


3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?

Ikke relevant


4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?

Ja. En mini-hemoroide etter sist graviditet. Håper den forsvinner etterhvert..


5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll

Har ikke bedt om kontroll, men har fått tilbud.


6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

Ja


7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?

Ba selv om fødselsforberedende samtale før nummer 2. Første fødsel var lite forberedelser og lite info (igangsettelse)


8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?

Ikke med førstemann, men absolutt med mine neste to.


Lykke til med utforming av app!! :)
 
1. Nei.
2. Ikke relevant.
3. Ikke relevant.
4. Nei.
5. Ja.

6. Ja. Mange motstridende råd fra forskjellige jordmødre og barnepleiere på barsel, men HS satte meg i kontakt med ammeveileder uken etter fødsel som ga god hjelp og veiledning.

7. Ingen tøff fødsel, men ble spurt om hvordan jeg selv opplevde det både av jordmor ved utskrivelse på barsel, jordmor ved hjemmebesøk og fastlege i etterkant.

8. Ja og nei. De ansatte var tydelig preget av å være få på jobb, samt mange pasienter på avdelingen. Kviet meg flere ganger for å spørre om noe. De ønsket å ha meg der i tre døgn pga problemer med amming, men fikk lite hjelp eller råd som omhandlet selve ammingen..
 
  1. Nei
  2. Ikkje relevant for meg
  3. Ikkje relevant? Fikk ikkje vite grad, kun "djup vaginal rift". Fikk ingen info, kun beskjed om å ta Paracet. Var dog ikkje plaga overhode og ingen vondter, så det droppa eg.
  4. Nei
  5. Nei
  6. Nei
  7. Ikkje relevant for meg. Men jm gikk gjennom fødselsforløpet og kvifor dei måtte gjere ditten og datten, og kvifor ting vart som det vart. Følte ikkje fødselen var tøff, men i følge jm ville nok andre syns det sidan det måtte gå litt hastig for seg på slutten :wacky:
  8. Ja
 
1. Har du hatt problemer etter fødsel som ikke er blitt anerkjent av lege/helsepersonale? Eksempel tisse på seg, skjedevegg som kommer ut av vagina, problemer med avføring, delte magemuskler, rygg/bekken smerter.
- Ja

2. KEISERSNITT: har du fått tilstrekkelig med informasjon om behandling, oppfølging og trening etter fødsel?
- Ikke relevant

3. Grad 3 -4 REVNING - har du fått tilstrekkelig oppfølging og helsehjelp om du har revnet?
- ikke relevant

4. Har du vansker du finner pinlige som du ikke vil spørre lege om?
- nei

5. Bekken sjekken - fikk du fysisk undersøkelse ved 6 ukers kontroll
- Nei

6. Amming - har du fått veiledning, hjelp og støtte

Ja og nei, fikk med første fødte.

7. TØFF fødsel - Har du fått oppfølging, tilbud om samtaler eller fysisk sjekk?
--ikke relevant

8. BARSEL - fikk du nok omsorg etter fødsel ved barsel?
Nei
 
Back
Topp