Spør her også jeg

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Dere kan vel hjelpe meg med et lite dåpsgaveproblem?

Jeg sitter her og lurer på hva som er best å gjøre. Begge barna fikk en del penger i dåpsgave, men storebror fikk mer enn lillesøster. Den største forskjellen skyldes at noen som ga stor pengegave ga veldig forskjellig sum. Lillesøster har derimot fått flere små pengegaver, fra folk som kjøpte smågaver til storebror. Det utjevner totalsummen litt, men ikke mye. Nå har de veldig forskjellige dåpskontoer.

Hva synes dere jeg skal gjøre med det? Vi har god økonomi, så utgiften med å utjevne kontoene spiller ingen rolle. Barna vil selvsagt aldri få vite noe om det.

Alternativ 1: Ikke gjør noe, det er slik det er. Nr 2 får færre gaver, slik vil det være resten av livet.[&o]

Alternativ 2: Sett inn penger på lillesøsters konto, slik at totalsummen blir lik.

Alternativ 3: Sett inn på lillesøsters konto det som storebror fikk mer enn henne. Da vil hun ha mer penger enn han på grunn av småsummene hun fikk i tillegg. Han har flere gaver.

Alternativ 4: Kjøp smågaver for småsummene hennes, slik at begge barna har like mange dåpsgaver. Sett inn på hennes konto den summen hun fikk mindre, slik at de har like mye penger også.

Jeg skjønner ikke helt jeg, hvorfor hun ender opp med mer enn storebror om dere setter inn det hun fikk mindre?

ORIGINAL: Fru H

Jeg skjønner ikke helt jeg, hvorfor hun ender opp med mer enn storebror om dere setter inn det hun fikk mindre?

Uff, jeg er så dårlig til å forklare, så det blir litt rotete. Hun fikk veldig mye mindre fra en slektning (eller muligens to, jeg må sjekke gavelistene hans). Det jeg tenkte på var å gi henne det hun fikk mindre fra dem, fordi jeg ikke liker forskjellsbehandlingen. Men så er det noen som har gitt gaver med like mye verdi, men som ga gaver til ham, og penger til henne. Hvis jeg bare kompenserer for de som har forskjellsbehandlet, så sitter hun igjen med litt mer penger fordi hun fikk færre ting i gave. Da har de fått like verdier totalt.

Dette ble ikke tydeligere ble det vel? Det er en rotete situasjon også, som jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere. Før eller siden vil det nok helt sikkert bli forskjellsbehandling som barna oppdager, men jeg skulle sånn ønske jeg kunne skjerme dem for det.[&:]

Jeg stemte alt. 1 [:)]

Tenker at sånn er det.

Og det kan jo hende den ene får pengegaver til en bursdag som dere setter inn, og den andre får gaver også så blir det forskjell av det også....

Tror egentlig ikke det er sånn at nr to får mindre i alle situasjoner. Om vi får en nr to tror jeg han/ hun vil få mer penger siden vi har så mye leker fra første og trenger dermed ikke alt nytt [:D]

jo det ble tydeligere! =)

Jeg tror jeg hadde gjort så de hadde likt på kontoene [:)]

Stemte alternativ nr.2[:)]

Tror jeg hadde latt det være som det er jeg... Man kan jo ikke utjevne for å få det likt opp gjennom hele oppveksten?

Stemte 1 - selvom jeg ikke er enig i at nr 2 ALLTID får mindre og at det er sånn det er.

Men sånn som feks mamma har skrevet opp dåpsgavene mine i min babybok, og broren min sine i hans bok. Disse har jeg ALDRI sammenlignet. Men synes det er morsomt å lese hva jeg fikk.

Kontoene blir vel sparekontoer kanskje, hvor de opp gjennom årene vil sette inn ulike beløp, ut fra hva de får av pengegaver etc.

Jeg synes man skal lære seg at det er forskjell, og alt i alt vil det nok jevne seg ut.

Kanskje storebror ett år "ønsker" seg vinterdress til jul, mens lillesøster har dette og får penger istedet.... Da vil det bli forskjell på konto , og man kan ikke alltid som foreldre kompensere for dette...

Stemte 1 jeg også. Her fikk lillesøster også mye mindre med et par stykker, og fikk mer gaver.. så pengesummen totalt var ganske mye mindre enn storebrors. Men sånn er det.. nå sparer vi til dem på samme konto som dåpspengene ble satt inn på, og kommer til å sette innpå om de får pengegaver i fremtiden, så det kommer nok til å jevne seg noenlunde ut [:)]

Ikke gjort noe. Gaver er gaver og en kan ikke holde på å sette inne penger for hver gang den ene får noe. Storebror vil jo automatisk ha mer penger på kontoen sin siden han er 2 år eldre.

ORIGINAL: Elsure

Stemte 1 - selvom jeg ikke er enig i at nr 2 ALLTID får mindre og at det er sånn det er.

Men sånn som feks mamma har skrevet opp dåpsgavene mine i min babybok, og broren min sine i hans bok. Disse har jeg ALDRI sammenlignet. Men synes det er morsomt å lese hva jeg fikk.

Kontoene blir vel sparekontoer kanskje, hvor de opp gjennom årene vil sette inn ulike beløp, ut fra hva de får av pengegaver etc.

Jeg synes man skal lære seg at det er forskjell, og alt i alt vil det nok jevne seg ut.

Kanskje storebror ett år "ønsker" seg vinterdress til jul, mens lillesøster har dette og får penger istedet.... Da vil det bli forskjell på konto , og man kan ikke alltid som foreldre kompensere for dette...
Hehe, nei du har nok rett, de kommer neppe til å sammenligne gavene. Derimot tror jeg nok at mine to tette kommer til å oppdage om den ene har mye mer penger på konto.

Dessverre er det ikke snakk om den typen beløp som kan jevne seg ut, og uansett er det veldig sjeldent med pengegaver i familien vår. Jeg har aldri opplevd at noen har fått penger til jul, og til bursdag kun øremerkede penger dersom de sparte til noe spesielt.

Back
Topp