Spør her også jeg

• Trådstarter Trådstarter eLLe*meLLe
  • Opprettet Opprettet
E

eLLe*meLLe

Guest
Har lyst å begynne å prøve på nr 2 snart, men ting avhenger liksom litt av hvordan ting stiller seg med tanke på utbetaling av foreldrepenger. Så noen som har noen som helst peiling?

"Jeg var i permisjon fra mars 09 – november 09, og da jeg skulle tilbake i jobb ble jeg permittert. Var 100% permittert frem til februar 10 hvor jeg begynte å jobbe litt igjen, og det har jeg gjort siden.

Skal tilbake i 100% stilling nå 1. oktober.

Det jeg da lurer på er ved en eventuell ny graviditet, vil jeg da kvalifisere til foreldrepenger, må jeg jobbe meg opp igjen for å kvalifisere til foreldrepenger? Og hva i alle dager vil jeg få utbetalt?

Om jeg har 100% stilling når jeg eventuelt utgår i permisjon vil jeg da få det samme i permisjonen?

Har sendt mailer til nav for å spørre, samt ringt men får ingen svar. Per telefon så er det alltid noen som skal ringe meg opp men jeg hører ingenting. *frustrert!*"

Du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd før du går ut i perm, så om du begynner å jobbe 100% 1. okt
får du utregnet 100 eller 80% av den lønna du får da. Og du rekker sikkert å jobbe 6 mnd 100% før du går ut i perm igjen.

Oi, skikkelig dårlig til å ordlegge meg kjente jeg, men håper du skjønnte hva jeg vil si [8D]

Da vil du få foreldrepenger neste gang, ja.
Hvis du ikke er gravid nå vil du helt sikkert få opparbeidet retten til foreldrepenger.
Du må enten være i jobb, ha krav på sykepenger eller ha krav på dagpenger, for å få foreldrepenger.

Når de regner ut grunnlaget for foreldrepenger mener jeg de ser på de 6 beste mnd av de ti siste mnd, eller snittet av de tre siste årene.
Hvis du f. eks. ikke har langvarig 100% jobb, vil jeg anbefale deg å sykemelde deg framfor å melde deg arbeidsledig evt. Sykepengene gir deg 100% lønn og et bedre foreldrepengegrunnlag enn dagpenger.

Jeg jobbet kun i et engasjement før jeg gikk ut i perm. sist, og ble gravid igjen mot slutten av permisjonen. Desverre klarte jeg ikke å få meg jobb før jeg hadde skikkelig kul på magen, så denne gangen får jeg foreldrepenger ut fra dagpengegrunnlaget mitt. Men så er de søte små verdt det da[;)]

du får foreldrepenger da ja[:)]
du må ha hatt inntekt eller vært sykemeldt fra fast arbeid, 6 av de 10 siste mnd før babyen kommer[:)]

dumme NAV!!! [:'(]

men vil tro du får foreldrepenger da ja!

Men vil det jeg har fått utbetalt i dagpenger være med i grunnlaget da?
Lurer egentlig mest på om jeg får det samme i permisjon som jeg vil få når jeg går tilbake i full jobb?

Litt usikker på akkurat det med dagpenger...

Men hvis du ikke er gravid enda går de kun på lønna de fra 1.oktober og du får det som grunnlag for foreldrepenger. Regner med at du får mer i lønn enn i dagpenger...

Om du skulle være litt på vei nå kan du fortsatt "rekke" å jobbe (eller bli sjukmeldt da dette også gir opptjening) 6 mnd..

ORIGINAL: Luthien05

Litt usikker på akkurat det med dagpenger...

Men hvis du ikke er gravid enda går de kun på lønna de fra 1.oktober og du får det som grunnlag for foreldrepenger. Regner med at du får mer i lønn enn i dagpenger...

Om du skulle være litt på vei nå kan du fortsatt "rekke" å jobbe (eller bli sjukmeldt da dette også gir opptjening) 6 mnd..

Er ikke gravid enda, vil vite hva jeg kan forvente meg i foreldrepenger først.
Men regner jo med å jobbe hele svangerskapet som sist, og da vil jeg jo få mange måneder hvor jeg får full lønn. Tenkte kanskje om de slo sammen de tre siste åra så blir det jo ikke så mye.

Mener på det er lønnen fra de to siste månedene de regner foreldrepenger fra.
Venninna mi dreit seg på det, hun ville ikke sykemelde seg fordi hun fikk fri etter ønske på jobben hun hadde. Så hun synes det var så greit.
Når foreldre penga kom hadde de reint det ut fra de 2 mnd hun hadde hatt mest fri.

Helt elendig forklart....skjønte du det?

her tar de grunnlag fra de beste 6 av siste 10 mnder før permisjon starter...jeg rakk akkurat å jobbe i 8 mnder[:D]
inntekt som gir permisjonsgrunnlag vel og merke..!

her står det litt om grunnlag for foreldrepenger...ut fra det du skriver vil jeg tro du får!
http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/805351686.cms

eg jobbet bare 5 uker mellom mine permisjoner, og var sykemeldt. Eg får 80% av full lønn siden eg har valgt1 år pemisjon. Så eg får samme som sist eg var i permisjon.

Jeg fikk svar fra Nav og leste i linken fra Nina*Pina så ser ut til at jeg vil få lønna mi som foreldrepenger!
Og da er det jo bare å sette i gang da [8D][8D]

Back
Topp