Spør her jeg..

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
har en hann hund. Han er 4,5 år, snill og grei.
Den siste uken har han «jokket» på andre mennesker, han har aldri gjort dette før.
Tar han med en gang, og han må gå å legge seg.
Han får rikelig med mosjon og trim, kos og klapp osv. Ingen forandring i livet hans..

Hvorfor jokker hunder på mennesker?

Sikkert ulike årsaker. Opplevd en hund som gjorde det kun på en spesiell person, da for å vise hvem som bestemte.

Man er litt uenig om grunnen til dette. Mange mener dette er dominans, men det kan også tyde på stress, eller hormoner. Jeg regner da med at han ikke er kastrert?

Kan det ha kommet en ny hunund i nærheten som har løpetid akkurat nå?
Etter den erfaringen jeg har så rir hanhunder mer når det er huhunder i nærheten med løpetid, og siden menneskene ses på som en del av flokken og "artsfrender" er det naturlig for dem å gjøre det på dem

Jeg hadde en valp/unghund (han ble ikke så gammel pga feilstillinger i beina), var på valpe- og unghundkurs. Der forklarte de at mange hunder gjør det hvis de blir overstimulert, da får de ut stresset på den måten. Det stemmer nok ikke på alle, men det var lett å se at det var slik med min :)

Jeg hadde en valp/unghund (han ble ikke så gammel pga feilstillinger i beina), var på valpe- og unghundkurs. Der forklarte de at mange hunder gjør det hvis de blir overstimulert, da får de ut stresset på den måten. Det stemmer nok ikke på alle, men det var lett å se at det var slik med min :)

Ok, interessant... vi har jo hatt en del familieselskaper i julen, og mange av barna har leket og koset med han masse.. kanskje han rett og slett er overstimulert?

Nei, han er ikke kastrert

Jeg hadde ikke gjort noe ut av det med det første. Fjern han rolig fra situasjonen. Om det vedvarer, så hadde jeg tatt det opp med dyrlegen :)

Ok, interessant... vi har jo hatt en del familieselskaper i julen, og mange av barna har leket og koset med han masse.. kanskje han rett og slett er overstimulert?
Det kan jo hende :) min var helt ekstrem hvis han fikk for mange inntrykk (han var jo ung i tillegg, så tålte ikke så mye):sorry: forhåpentligvis roer det seg for dere når ting roer seg :)

Høres ut som han er litt overstimulert og stressa. Oftest pga det hunder jokker. Jeg har ei tispe som gjerne lar det gå ut over ei pute eller en bamse om hun har fått for mange inntrykk. Og ei anna tispe jeg hadde gjorde det om jeg belønna med heftig lek. Ikke på meg, men bare jokka i lufta. Overslagshandling når de enten prøver å roe seg selv ned, eller roe andre om de syns en situasjon er stressende og ikke vet hvordan de skal takle det.

Bare ta han rolig unna når han begynner, og eventuelt forebygg ved å ta han unna før det bikker over om du klarer å se tegn på det (uro, peser, litt annet blikk, virker litt urolig eller noe sånt f.eks). Dominans hadde jeg ikke ofra en tanke iallefall.

Stress tyder det på og siden det har begynt i julen så vil jeg tro det har blitt litt mye for han.
Si bare rolig nei og ikke gjør noe ut av det ☺️

Jeg har en hannhund som jokket ved stress og uro :) avvent til ut i januar før du setter i gang tiltak. Fjern han fra situasjonen, tilby et stille rolig rom kanskje?
Her forsvant jokking ved kastrering, men anbefaler det virkelig ikke videre! Jeg har fått en hund som er nervøs for sin egen skygge, og overvektig! Kastrerte på anbefaling av vetrinær, angrer som rakkeren på d.....

Det kan være stress ja, men også hormonelle forandringer. F.eks. cyste i prostataen

Min slutta å Jokke ved kastrering. Han var ekstrem. Hadde helt idiotiske gener og han var en superstressa fyr. Hele hunden ble bedre med kastrering, men skulle gjerne kastrert han før. Men pga de tåpelige reglene i Norge så får man jo ikke lov til å kastrere uten medisinsk grunnlag.
Måtte til slutt avlive godklumpen min da, fordi genene hans var så dårlige at han ikke hadde det fint. Super stressa hele tiden.

Back
Topp