Sovne uten pupp

Solsikkefruen

Glad i forumet
Himmelbarn
Heisann. Jeg har ei på 2 år som er glad i puppen, og vi er i en ammeavvenning periode nå. Hun får ikke puppen på dagen lenger, kun til natten (ja sikkert noen som har noe å si på det, men er slik vi ønsker å gå frem selv med avvenningen). Men det som er er at hun ikke lar seg legge av andre enn meg. Og jeg ligger ved henne til hun sovner, ikke noe problem med det, og jeg sniker meg opp etterpå. Hun tror hun MÅ ha puppen for å klare sove.

Så hvordan få henne til å sovne uten puppen? Når hun våkner om natten så er det enkelt å roe henne for da er hun for trøtt til å ''kjempe/krangle'' om den at hun sovner igjen. Jeg har prøvd smokk, bamse, lese først, kose mye, prate, gi drikke fra flaske, latt far prøve osv. Skrikekur er ikke aktuell, prøvd før, er mer fortvilelse enn nyttig her.
 
Last edited:
Du må nok bare bestemme at det er helt slutt og stå i gråten hennes. Tilby trøst, være der og akseptere at hun protesterer og blir lei seg :) når et barn er sint og frustrert er det ikke alltid det vil ha trøst heller, så la henne bestemme om hun vil ha nærhet og kos eller ei.
Når de er såpass store kan det ta alt fra 3-7 netter før de aksepterer å miste en type trøst som smokk eller pupp, men så lenge de har en voksen tilgjengelig for trøst når de ønsker det, er det ikke noe skadelig at de gråter :)
Med skrikekur tenker jeg altså på at du forlater henne og går inn med visse intervaller uavhengig av hvor mye hun gråter.
Jeg stoppet å amme dag og natt i sommer da jenta mi var 17mnd. Hun sovnet raskt med pupp Åå natt, men godtok såklart bare meg på natt og våknet maaange ganger hver natt. Her tok det 3 netter med en del oppvåkning og gråt også godtok hun både pappa og meg på natt. Tok noen måneder før hun begynte å sove bedre på natta fordi hun nok var så vandt til å våkne hyppig. Pappaen tok seg av hele ammeslutten her mens jeg og mitt eldste barn var på hyttetur. Det var det som funka best for oss da jeg opplevde at hun aldri ga seg med meg tilstede i huset. Om hun har en far hun er trygg på og som du stoler på at er trygg og omsorgsfull for henne, er det en mulighet å la han ta legging. Mulig du må være ute av huset og at hun ser at du drar, hvis hun er like bestemt som mi jente :)
 
Ok, takk for svar. Det er akkurat det da..jeg tilbyr trøst, er der osv. jeg snakker og koser med henne når nekter henne i noe. Ja, jeg prøvde det de kaller Ferber metoden, litt tilpasset da. Jeg syntes ikke den var noe for oss, bare mer skrekk enn hjelp...Så mener du jeg skal kutte puppen på dagtid samtidig med natten? Jeg har ikke noe imot å kutte ut tvert, helsesykepleieren på helsestasjonen anbefalte det også, men jeg syntes bare det hørtes så vanskelig ut, har jo aldri vært borti dette før, så fikk ikke noen forklaring fra henne hvordan gå fram, men det får jeg heldigvis fra deg nå. Jeg syntes egentlig det er best å trappe ned, i frykt for tette bryst.

Ja, er slik også. Hun sovner ved puppen, og jeg kan fint stå opp, og når hun våkne om natta, da klarer vi å roe henne bare med å si shh og stryke, da sovne hun igjen, for da er hun i drømmeland allerede om du forstår. Det er selve innsovingen det stopper for. Hun godtar kun meg å legge også. Ja, fikk tips fra helsestasjonen om å la min mor passe henne 1-2 netter, prøve å legge henne, og det skal ikke være noe problem, for de to eeelsker hverandre. Før sovnet hun ikke i vogn, men når hun startet i barnehagen, da sovnet hun og har ingen problemer med det heller, og jeg mistenker som du sier, at det er fordi jeg ikke er der. Så kanskje jeg skal prøve som du sier, å dra en liten stund? Ja hun er veldig bestemt og viljesterk jente..
 
Jeg tenker at hvis du selv er klar for å slutte å amme nå, så kan det være like effektivt å bare kutte tvert. Så kan du evt pumpe ned produksjonen den første uka for å unngå tette melkeganger. Jeg gikk fra å amme mange ganger døgn til ingenting, men det var ikke noe problem for meg. Fikk ikke spreng eller noe. Håndmelket litt i dusjen, men ikke så det satt igang utdrivning. Var nok sånn at mi ikke fikk i seg så store mengder hver gang, sånn at det totalt ikke var så mye melk igjen. Jeg prøvde å trappe ned lenge, men jenta mi godtok ikke nedtrapping, det var alt eller ingenting.

Du må uansett kjenne litt selv på hva som blir riktig. Jeg tenker du ikke skal ha dårlig samvittighet for å sette strek dersom du er sliten av å amme og være den eneste som kan legge henne. Jeg tenker det vil gå fint for henne å være en natt eller to hos mormor. Så kan det godt være hun protesterer på ikke å få pupp når dere sees igjen. Men du kan feks si at puppen sover eller at den er tom nå.
 
Jeg tenker at hvis du selv er klar for å slutte å amme nå, så kan det være like effektivt å bare kutte tvert. Så kan du evt pumpe ned produksjonen den første uka for å unngå tette melkeganger. Jeg gikk fra å amme mange ganger døgn til ingenting, men det var ikke noe problem for meg. Fikk ikke spreng eller noe. Håndmelket litt i dusjen, men ikke så det satt igang utdrivning. Var nok sånn at mi ikke fikk i seg så store mengder hver gang, sånn at det totalt ikke var så mye melk igjen. Jeg prøvde å trappe ned lenge, men jenta mi godtok ikke nedtrapping, det var alt eller ingenting.

Du må uansett kjenne litt selv på hva som blir riktig. Jeg tenker du ikke skal ha dårlig samvittighet for å sette strek dersom du er sliten av å amme og være den eneste som kan legge henne. Jeg tenker det vil gå fint for henne å være en natt eller to hos mormor. Så kan det godt være hun protesterer på ikke å få pupp når dere sees igjen. Men du kan feks si at puppen sover eller at den er tom nå.
Jeg hører vi er litt like der. Herregud, kjente jeg fikk tårer her. Du beskriver det så enkelt og fint, at jeg blir satt ut. Jeg er så utslitt at når du skrev det ang ikke dårlig samvittighet og resten, så følte jeg endelig noen forstod meg..tusen takk. Skal prøve :shy:
 
Vi kutta puppen på dagen like før han ble 2 år i juni, da var det sovne-amming og en tidlig morgen-amming igjen. Kutta nattamminga også en gang i sommer, og nå for en måned siden kutta vi sovne-amminga fordi jeg fikk så mye kynnere hver gang han skulle ha pupp. Mulig det gikk litt lettere her siden melkemengden ikke var noe særlig å skryte av på slutten, men vi hadde en liten overgang der han fikk pupp nede i stua før vi gikk opp for å sove sånn at han vente seg til å sovne uten pupp før puppen forsvant helt. Og i starten var det pappaen som tok innsovninga sånn at han ikke skulle klare å bryte seg inn til puppen. Det skal sies at han mot slutten, før det også, ofte tulla såpass mye med puppene at han ikke fikk pupp lenge nok til å sovne på puppen hver kveld, det var kanskje halvparten av tida. Så han hadde jo alt lært seg å sovne uten pupp, men med nærhet til mamma eller pappa. Var litt misnøye i starten selvfølgelig, men så lenge vi var der og holdt rundt han så går det jo bra med dem. Jeg ville heller aldri satsa på skrikekur der han måtte ligge alene og gråte uten at noen gikk inn til han. Lykke til med ammeslutt!
 
Vi kutta puppen på dagen like før han ble 2 år i juni, da var det sovne-amming og en tidlig morgen-amming igjen. Kutta nattamminga også en gang i sommer, og nå for en måned siden kutta vi sovne-amminga fordi jeg fikk så mye kynnere hver gang han skulle ha pupp. Mulig det gikk litt lettere her siden melkemengden ikke var noe særlig å skryte av på slutten, men vi hadde en liten overgang der han fikk pupp nede i stua før vi gikk opp for å sove sånn at han vente seg til å sovne uten pupp før puppen forsvant helt. Og i starten var det pappaen som tok innsovninga sånn at han ikke skulle klare å bryte seg inn til puppen. Det skal sies at han mot slutten, før det også, ofte tulla såpass mye med puppene at han ikke fikk pupp lenge nok til å sovne på puppen hver kveld, det var kanskje halvparten av tida. Så han hadde jo alt lært seg å sovne uten pupp, men med nærhet til mamma eller pappa. Var litt misnøye i starten selvfølgelig, men så lenge vi var der og holdt rundt han så går det jo bra med dem. Jeg ville heller aldri satsa på skrikekur der han måtte ligge alene og gråte uten at noen gikk inn til han. Lykke til med ammeslutt!
Så du tok en gradvis nedtrapping som jeg gjør nå? Vi å tenkte å la far holde på med leggingen, og går ikke det så har vi min mor som plan b. Går ikke hun er svigermor plan c, men håper vi slipper å komme så langt som til plan b. Skal ta med dine råd i beslutningen her, sammen med Veivalsa her oppe i tråden. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare!
 
Så du tok en gradvis nedtrapping som jeg gjør nå? Vi å tenkte å la far holde på med leggingen, og går ikke det så har vi min mor som plan b. Går ikke hun er svigermor plan c, men håper vi slipper å komme så langt som til plan b. Skal ta med dine råd i beslutningen her, sammen med Veivalsa her oppe i tråden. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare!
Ja jeg hadde en gradvis nedtrapping, fjerna en og en amming. Tidlig i vår hadde vi vel amming kveld, to ganger på natt, av og til på morgenen, etter barnehagen og så ved legging. Var vel amming etter barnehagen som ble kuttet først. Så trappa vi ned til bare en gang etter legging før han stod opp. Og etterhvert, rauk den amminga også. Det førte til at han stod opp litt tidligere enn før, men ikke så veldig ille. Ofte var han fornøyd bare han kunne holde en hånd på puppen. Vi samsov inntil litt etter at vi kutta amming helt, så han hadde oss helt i nærheten selv om han ikke fikk pupp.
 
Vi nattammet til 1 måned før 2 år. Begynte kuttet innsovingspupp når mini var 1 år og 3 mnd. Det var mye gråt, sinne og fortvilelse, men holdt meg rolig og tilbydde vann, kos og trøst. Det verste var nok å se han sovne av utmattelse etter all gråten. Det var nok ekstra "krise" for mini å bli fratatt pupp ettersom han bruker brystvorten til å kose med også.
Gikk gjerne 15 min til 2 timer før han våknet, og da ammet jeg på forespørsel resten av natten.

Nattammingen kuttet jeg brått 1 måned før han ble 2 år. Da var jeg lei av hyppige oppvåkninger (for min del, han ammet i søvne) gjennom natten. Trøtt unge som ikke hadde sovet godt og bare det å ikke kunne reise ut av huset for ingenting var godt nok om han våknet. Det var mye sinne og frustrasjon da også. Men tutt, vann og kos hjalp mye. Det ga seg vel iløpet av en ukes tid.

Nå er det prosjekt "få hånden bort fra brystvorten" som gjenstår. Hånden hans går på autopilot og er 8 mnd siden ammeslutt.
 
Vi nattammet til 1 måned før 2 år. Begynte kuttet innsovingspupp når mini var 1 år og 3 mnd. Det var mye gråt, sinne og fortvilelse, men holdt meg rolig og tilbydde vann, kos og trøst. Det verste var nok å se han sovne av utmattelse etter all gråten. Det var nok ekstra "krise" for mini å bli fratatt pupp ettersom han bruker brystvorten til å kose med også.
Gikk gjerne 15 min til 2 timer før han våknet, og da ammet jeg på forespørsel resten av natten.

Nattammingen kuttet jeg brått 1 måned før han ble 2 år. Da var jeg lei av hyppige oppvåkninger (for min del, han ammet i søvne) gjennom natten. Trøtt unge som ikke hadde sovet godt og bare det å ikke kunne reise ut av huset for ingenting var godt nok om han våknet. Det var mye sinne og frustrasjon da også. Men tutt, vann og kos hjalp mye. Det ga seg vel iløpet av en ukes tid.

Nå er det prosjekt "få hånden bort fra brystvorten" som gjenstår. Hånden hans går på autopilot og er 8 mnd siden ammeslutt.
Det prosjektet må vi ta her også, forhåpentligvis før lillesøster kommer om 4 måneders tid..
Tusen takk begge to! Skal drøfte ting med mannen utifra hva dere har svart. Så krysser vi fingrene :)
 
Tusen takk begge to! Skal drøfte ting med mannen utifra hva dere har svart. Så krysser vi fingrene :)
Jeg lå på rommet til guttungen store deler av nettene før. Etter puppeslutt sover han store deler av natten alene der inne før han tusler inn i vår seng :)
Det forstyrret også samboer litt mindre å ikke ligge på samme rom.
Første forsøk med puppeslutt hvor far tok han en uke gikk i vasken med sykdom rett etterpå. Derfor tok jeg ungen alene om nettene.
 
fikk tips fra helsestasjonen om å la min mor passe henne 1-2 netter, prøve å legge henne
Dette fungerte hos oss... Jeg måtte reise for to netter pga alvorlig sykdom i familien. Min jente var litt eldre (2.3 år), og hadde ganske god språkforståelse - hun skjønte at mamma reiste til bestefar, og at hun måtte sove med pappa. Det var gråt, men ikke så mye egentlig.
Jeg var alltid litt kritisk til denne "reise vekk" metoden, men for min datter var det kanskje lettere (etter en viss alder). Før nektet hun å sove uten meg, vi prøvde flere ganger - hun visste at jeg bare kommer sent, satt i sengen og ventet alltid på meg.
 
Dette fungerte hos oss... Jeg måtte reise for to netter pga alvorlig sykdom i familien. Min jente var litt eldre (2.3 år), og hadde ganske god språkforståelse - hun skjønte at mamma reiste til bestefar, og at hun måtte sove med pappa. Det var gråt, men ikke så mye egentlig.
Jeg var alltid litt kritisk til denne "reise vekk" metoden, men for min datter var det kanskje lettere (etter en viss alder). Før nektet hun å sove uten meg, vi prøvde flere ganger - hun visste at jeg bare kommer sent, satt i sengen og ventet alltid på meg.
Den metoden ble prøvd nå i natt. Altså jeg reiste ikke vekk men pappa tok over. Og det gikk faktisk bra :woot:
 
Back
Topp