sovne på egen hånd

kattatilcato

Elsker forumet
hvordan vil DU anbefale meg å lære 1åringen å sovne på egen hånd? begynner å bli lei av å stå å klappe han på baken 1 time hver kveld[&o] straks jeg prøver å gå,så reiser han seg opp i sengen og griner[&:] hjelp meg snille damer...(og mann)

En stor porsjon tålmodighet!!![;)] Gå inn, legg ham ned og si at nå er det natta... gå ut og vent litt før du går inn og gjentar sekvensen.. Kan ta en god stund de første dagene, men plutselig skjønner han tegningen![:)]

ORIGINAL: Delia

En stor porsjon tålmodighet!!![;)] Gå inn, legg ham ned og si at nå er det natta... gå ut og vent litt før du går inn og gjentar sekvensen.. Kan ta en god stund de første dagene, men plutselig skjønner han tegningen![:)]

Enig i den!

pinte oss igjennom ferber-metoden i 2 kvelder,så gikk legginga som en drøm i 3 netter,så var det på samme viset igjen[&:]

ORIGINAL: har du hørt

pinte oss igjennom ferber-metoden i 2 kvelder,så gikk legginga som en drøm i 3 netter,så var det på samme viset igjen[&:]

Ja, ferber er ikke noe sjakktrekk.. Dessuten anbefaler ikke Ferber selv engang å bruke den før barnet er minst 2 år. [&:]

Ville brukt en variant av opp-ned metoden jeg. Der du gradvis venner barnet av med kontakt og stimuli i forb. med soving. Det tar mye lengre tid enn Ferber, jeg brukte litt over en mnd, og lady m/baby brukte rundt en mnd, men det lærer barnet å sovne selv på en trygg måte uten for mye hyling og skriking. [:)]

Grunnregelen i opp-ned er å aldri forlate rommet før barnet er avvent med kroppskontakt, stemmebruk osv.. Først kutter du gradvis ned på kroppskontakt, så gradvis ned på stemmebruk, så gradvis ned på din tilstedeværelse. Men ikke ved å gå ut av rommet med en gang. Du flytter deg gradvis lengre og lengre bort fra sengen til han sovner rolig av seg selv om du står utenfor døren. Hvert fremskritt kan tas når barnet har akseptert et nytt skritt i et par dager og har lagt seg rolig og sovnet. Blir det hyl og skrik, må du kanskje gå et skritt tilbake litt, og så prøve på nytt igjen om en stund. Her som med alle andre metoder, kreves det uthodenhet og tålmodighet.

Håper du finner ut av det. [:)]

ORIGINAL: Sicily

Ja, ferber er ikke noe sjakktrekk.. Dessuten anbefaler ikke Ferber selv engang å bruke den før barnet er minst 2 år. [&:]

Ville brukt en variant av opp-ned metoden jeg. Der du gradvis venner barnet av med kontakt og stimuli i forb. med soving. Det tar mye lengre tid enn Ferber, jeg brukte litt over en mnd, og lady m/baby brukte rundt en mnd, men det lærer barnet å sovne selv på en trygg måte uten for mye hyling og skriking. [:)]

Grunnregelen i opp-ned er å aldri forlate rommet før barnet er avvent med kroppskontakt, stemmebruk osv.. Først kutter du gradvis ned på kroppskontakt, så gradvis ned på stemmebruk, så gradvis ned på din tilstedeværelse. Men ikke ved å gå ut av rommet med en gang. Du flytter deg gradvis lengre og lengre bort fra sengen til han sovner rolig av seg selv om du står utenfor døren. Hvert fremskritt kan tas når barnet har akseptert et nytt skritt i et par dager og har lagt seg rolig og sovnet. Blir det hyl og skrik, må du kanskje gå et skritt tilbake litt, og så prøve på nytt igjen om en stund. Her som med alle andre metoder, kreves det uthodenhet og tålmodighet.

Dette har vi gjort med sønnen vår, og nå legger han seg uten problemer. Lykke til!

ORIGINAL: Sicily

da skal jeg prøve det når jeg ikke er alene hjemme lengre(har en på 2,5 som står oppe i stua å roper hvis jeg er for lenge nede)tålmodighet ja,det må man nok ha[:D]

da vil jeg anbefale deg å gå rett inn og legge han ned og legge over dyna og si god natt,
hver gang du hører han reiser seg.
åså går du ut og lukker døra.
når du hører han reiser seg så går du rett inn og legger han igjenn.
han vil ikke måtte ligge å gråte lenge alene på den måten.
sånn holder du på til han skjønner at det er ikke noe vits.
tar vel noen dager med litt skriking og hyling.

Først og fremst så må du slutte å klappe han på baken i en time! I det store og det hele slutte å klappe han på baken[:D] Det verste en gjør om en skal lære et barn å sovne på egenhånd er å lære de det motsatte. Så all slik stimuli må avsluttes. Soverommet og senga er kun for soving. Du kan lage gode kveldsrutiner utenfor soverommet som tydelig markerer at det er natt, men på soverommet sier dere bare natta til evt bamse m.fl., samt til hverandre (i praksis du til barnet, f.eks bare ved en enkel setning: Nå er det natta, du må sove godt, glad i deg el.)Når du så går ut, blir det gråt, du går inn med en gang, legger barnet ned og gjentar setningen. Neste gang du går inn, ber du barnet om å legge seg ned selv (på egenhånd, altså) om det har reist seg (det klarer de) og gjentar setningen. Neste gang kan du la vær å gå helt bort til sengen, men stå midt på gulvet mens du sier det samme. Etterhvert fjerne deg lenger og lenger ut i rommet, til slutt trenger du kanskje bare stå i døråpningen og si setningen. Da duller du ikke med barnet, men lærer barnet å sovne selv, samtidig som det er trygg på at du er der. (Ref. søvnekspert Karin Naphaug)

Men altså, du må som andre skriver ha en stor dose tålmodighet, og du må forvente gråt. Helt naturlig at barnet reagerer med gråt når noe nytt innføres, en helt normal protest og betyr vanligvis ikke at barnet er utrygg

Back
Topp