Soving

mammatilElise

Forelsket i forumet
Hva ville dere ha gjort om deres lille hadde stått i senga og grått hver gang h*n våkna? Har lest at barn ikke bør gråte seg i søvn samtidig som at man ikke skal ta dem opp av senga for å trøste dem når de våkner.

Her i gården er det en vanskelig kombinasjon, for vår jente holder det gående i mange timer med skriking om hun ikke blir tatt opp for trøst (tror det er noe som henger i etter at hun har hatt flere ørebetennelser på rad, og hun har fått opp av senga for å lette på trykket i øret) Vi holder på å gå på veggen i mangel på søvn.

Har i det siste tatt henne opp, gitt henne litt trøst i ca et minutt for så å legge henne igjen. Da klamrer hun seg fast med hender og føtter som en liten apebaby og vil ikke ligge i sengen. Synes det er vanskelig å bare la henne ligge der å hyle, selv om jeg vet at de fleste mener at det er det man bør gjøre...

Tips?

Nå er ungene så store at de tåler å skrike litt. Hvis du er helt sikker på at det ikke er noe som plager henne, så ville jeg gått inn til henne og lagt henne ned i sengen, og gått ut igjen uten å si noe annet enn; "nå er det natta, nå skal du sove." Fortsetter hun å gråte, vill jeg gått inn igjen etter noen minutter og gjentatt "prosedyren". Veldig viktig å være konsekvent og bestemt i slike situasjoner.

Sikkert mange som ikke er enige med meg, men slik ville jeg prøvd å løse problemet.

Synes tanken på å gråte seg i søvn er helt forferdelig [:(]
Kommer i alle fall aldri til å skje her,uavhengig om de er ti dager eller ti år.

Vi brukte en del tid på leggingen før,men så prøvde jeg midt-i mellom metoden.
Du kan lese om den her: http://www.barnogsøvn.com/?page_id=65

Lykke til [:)]

Etter my sykdom her i huset, så vart Eline vant t å sovn i senga vår attme en av oss mens ho kosa me håre vårres. Å d går jo bærre itj. Så vi bestemt oss en kveld for at no skoill ho sovn i senga si sjøl heretter.

Første kveldn så kjørt vi skrike-metoden. Å d tok vel nestn 2 tima t ho sovna. Når ho endeli sovna så hadd ho sovna sittanes på huk å holdt æg fast i sprinklan på sprinkelsenga. Å da knustes hjerte mett litt [:(]

Neste kveld så valgt æg å sett i senga vår når æg la ho ned i si seng, å satt der å nynna t ho me øyan min igjen. Hvis ho reist sæg opp, så fortsatt æg som før me nynninga å øyan igjen, å la ho ned etter ei lita stynd. Reist ho sæg opp igjn, så fortsatt æg me nynninga, å vess ho itj la sæg ned sjøl så gjor æg d. T slutt så fatta ho poenge, å sovna.

No bruke vi alt fra 2 min t 15 min på å legg ho. Å d e sjelden ho reise sæg opp. Vi kose med håre hennes av å t da, når ho legg sæg, å d like ho veldi godt.

Tru d beste rådet æg kan gi e å vær roli, uansett koss ho oppføre sæg. Når æg vart stressa, å småirritert, så gikk d ihvertfall ikke. Åsså håpe æg dåkk finn en måte som passe både mor, far å barn. [:)]

ORIGINAL: Beckymams

Etter my sykdom her i huset, så vart Eline vant t å sovn i senga vår attme en av oss mens ho kosa me håre vårres. Å d går jo bærre itj. Så vi bestemt oss en kveld for at no skoill ho sovn i senga si sjøl heretter.

Første kveldn så kjørt vi skrike-metoden. Å d tok vel nestn 2 tima t ho sovna. Når ho endeli sovna så hadd ho sovna sittanes på huk å holdt æg fast i sprinklan på sprinkelsenga. Å da knustes hjerte mett litt [:(]

Neste kveld så valgt æg å sett i senga vår når æg la ho ned i si seng, å satt der å nynna t ho me øyan min igjen. Hvis ho reist sæg opp, så fortsatt æg som før me nynninga å øyan igjen, å la ho ned etter ei lita stynd. Reist ho sæg opp igjn, så fortsatt æg me nynninga, å vess ho itj la sæg ned sjøl så gjor æg d. T slutt så fatta ho poenge, å sovna.

No bruke vi alt fra 2 min t 15 min på å legg ho. Å d e sjelden ho reise sæg opp. Vi kose med håre hennes av å t da, når ho legg sæg, å d like ho veldi godt.

Tru d beste rådet æg kan gi e å vær roli, uansett koss ho oppføre sæg. Når æg vart stressa, å småirritert, så gikk d ihvertfall ikke. Åsså håpe æg dåkk finn en måte som passe både mor, far å barn. [:)]

Tror jeg må lukke øynene jeg og. Synes det er helt forferdelig å se henne stå å titte på meg over sprinklende mens hun gråter... Men, må uansett gjøre noe snart...

ORIGINAL: trusa

Har dette vart lenge? Har hun kommet inn i en vond drøm-rutine?
Er det trøttgråt eller reddgråt?
Dersom hun er redd, ville jeg aldri i verden kjørt en gråtekur på henne hvertfall.
Da er det viktigste at dere er der for henne, trøster og passer på at hun har det bra.
Kanskje dere kan ha på litt beroligende musikk på rommet om natta? Spille den når hun sovner og la den gå hele tiden.
Da kan det være enklere for henne å finne roen på egen hånd...

Har kanskje vart 1 1/2 mnd, og tror ikke det er reddgråt nei. Men blir skikkelig sinnagråt når hun ikke får det som hun vil. Kanskje det er et tips med musikk ja. (om hun ikke bare blir mer våken da. Veldig begeistret for musikk, og begynner som regel å danse uansett sjanger[;)])

ORIGINAL: Elises

JEG ville begynt først med å kose på henne når hun ligger i senga si, skaff en stol å sitt vedsiden av senga- Så når hun er helt rolig ville jeg gått ut.. Gråter hun, og du vet at det er ingenting som plager henne, så ville jeg gått inn med 2 min mellomrom et par-tre ganger, så 4 min, så 6 min osv.. Den metoden har funket kjempebra her, og nå gråter hun bare fordi jeg går men blir rolig med en gang jeg lukker døra litt og så ligger hun å ser i boka si til hun sovner, eller driker vann eller hva det måtte være.. :)

Skulle gjerne ha kosa med henne når hun ligger i senga si så hun hadde blitt rolig jeg og. Men jeg får aldri sjansen til å komme så langt. Prøver jeg å legge henne når hun står hyler hun og står i bru, og spretter opp igjen like fort som hun ble lagt. Prøver å kose litt når hun står, men da skyver hun meg unna. Vil bare opp, opp, opp og kose i fanget... Synes dette er veldig frustrerende. Men jeg skal kose om hun velger å ligge rolig[:)]

Jeg er ikke så veldig fan av gråtemetoden.
Da jeg skulle få Sander til å sove i sin egen seng om kvelden for første gang, gråt han i kanskje 10- 20 min før han roet seg ned. Jeg strøk han i håret, sang litt, og kilte han. Når han roet seg ned hadde jeg bare hånden på ryggen eller skulderen til han sovnet. Tok en stund før han sovnet. Hver gang han reiste seg la jeg han ned igjen. Han gråt hver gang jeg la han ned igjen, men jeg strøk/kilte han hver gang jeg la han ned og da roet han seg
Hvis han er overtrøtt kan han gråte litt når jeg legger han i sengen, men han roer seg hvis jeg kiler/stryker på han.
Hvis han våkner om kvelden/natten, legger jeg han i favoritt stillingen sin. Han pleier å sovne, men hvis han har hatt mareritt eller har vondt pga tenner/sykdom kan han være veldig lei seg, og da kiler/stryker jeg han.
Lykke til[:)]

Tusen takk for mange tips alle sammen[:)] Må bare bli enig med mannen hvilken metode vi skal prøve. Ferber blir det nok ikke, ingen av oss som klarer det, men Elise må i allefall skjønne forskjellen med når hun er syk og ikke, og at man skal sove når det er natt!

hatt mye problemer med legging her i huset. gråtemetoder har vært helt uaktuelt for meg. vi valgte tilslutt å gå for midt i mellom metoden. linnea har også stått i senga og skreket og skreket. da har vi har holdt henne forsiktig på magen mens hun ligger i sengen og sagt "sove nå" og eller sunget litt til hun roer seg. litt protester var det jo seff, men gikk hun over til å bli fortvilt osv tok vi henne opp. metoden tok kanskje lengre tid en ferber osv, men føltes mye mer riktig for oss.
nå har leggingen faktisk blitt ganske hyggelig og harmonisk stille stund vi deler til hun sovner[:D]
lykke til med valg av metode:)

Frustrerende dette, og veldig vanskelig...
Vi har ei jente som vi alltid har "slåss" med når det gjelder søvn. Vi har prøvd mye forskjellig. Vi har ikke klart å komme utenom en variant av skrikemetoden. Har prøvd å sitte hos ho til ho sovner, det funker jo men ho våkner så fort vi prøver å gå ut. Være seg etter to minutter eller to timer... Så vi ser faktisk ingen annen utvei nå, selv om jeg synes det er fryktelig!

Back
Topp