Vi har en mageligger. Han har sovet på magen siden 6-ukerskontrollen da jeg snakket med barnelegen om at lille R ikke sov noe særlig.
Dette sa barnelegen til meg:
Dersom du observerer barnet ditt på dagen når han sover på magen, og du ser han flytter hodet fint fra side til side er det absolutt ingen grunn til at han ikke skal gjøre dette på natten og. Men ikke la han sove på magen før du mener nakken hans er sterk nok for det (gjelder vel helst for yngre babyer... men jeg bare klippet og limte fra et tidliger innlegg jeg hadde).
Ungen SKAL sove på et hardt underlag om du lar han sove på magen. Det vil si, madrass eller lignende. Ikke ligg han på dynen, pute, el.
De fleste innrapporterte krybbedød ved mageleie, er faktisk ikke krybbedød, men kvelning pga av at foreldrene har latt ungen sove på et for mykt underlag slik at når ungen prøver å snu seg er det for mykt for han til å få hodet vekk. Men de kaller det krybbedød for å ikke gi foreldrene dårlig samvittighet for å ha drept ungen sin.
Min søster som er psykolog fortalte meg og at mange rapporterte tilfeller med krybbedød er foreldre som har ristet ungen sin...
Ellers sa legen at dersom du begynner å lese en del forskingsrapporter om krybbedød, vil du finne ut at det er best å ikke la ungen sove i det hele tatt... det er skummel lesning... og det virker ikke som om det har noe å si om ungen ligger på mage, siden eller på rygg.
Og så har jeg en egen teori: Hvorfor har naturen laget det slik at det er farlig for babyen å sove på den måten som han sover best på? Det gir jo absolutt ingen mening. Det er ingen andre dyrearter som har det slik....
En annen ting jeg diskuterte med legen er når anbefalingene mot mageleie kom. Jo på slutten av 80-tallet. Hva skjedde samtidig? Folk sluttet å røyke i samme rom som ungene... Tilfeldig at antall krybbedødstilfeller går ned da? Neppe.
Så jeg lar lille R sove på magen med god samvittighet. Så får jeg heller ta alle diskusjonene som kommer når jeg forteller folk det. Særlig når de ser han sover på magen i vognen...