Soving på dagtid

lima85

Andre møte med forumet
Hvordan sover deres små på dagen? Hvor sover de, hvor lenge og hvor ofte?

Mini her er 7 uker nå og søvnen på dagtid er veldig lite systematisk. Han sover som regel noe mellom hvert måltid, måltid ca hver 3 time. Hvor mye han sover varierer veldig. Noen ganger er han våken 1,5-2 timer etter mat, da blir det lite søvn. Noen ganger sovner han med en gang han har spist. Noen ganger står han over en soving. Det som er vanskelig er at jeg ser at han ofte blir veldig trøtt, men klarer liksom ikke roe seg til å sove.
Han sover noen ganger i babynest i sofa, men har sovet dårligere der i det siste. Noen ganger i vogna, mest hvis jeg har trillet tur. Og noen ganger på meg.

Vi kommer nå til å kjøpe en vugge til å ha i stua i håp om at han roer seg bedre der.

Hva er deres erfaringer?
 
Hun sover som regel i babynest i lekegrind, noen ganger i armene mine eller i vogna dersom vi er ute og går tur. Lengden på duppene er varierende. På dagtid varer de som regel tre timer. På ettermiddag/kveld kanskje bare én time av gangen. Hun har to gode tretimers dupper på dagtid, og så noen kortere på ettermiddag/kveld. Jeg må ofte gå rundt og bysse for at hun skal sove.
 
Tulla vår har som regel våkentid mellom 10-13 på dagtid. Så sover som hun som regel mellom måltidene frem til kvelden. Så er det litt våkentid igjen før det er natta. Sover i vugge med babynest oppi i stua :)
 
Mye av det samme her og. Spiser omtrent hver tredje til fjerde time om dagen. Noen ganger sovner han ikke mellom måltidene, bare kaver og gråter. Andre ganger kan han ha noen korte dupper på ti minutter hver. En sjelden gang sovner han og sover i en times tid.
Sover i babynest på stua. Sover ikke noe særlig lenger i vogn men er litt mer rolig da.
Det er litt slitsomt, får ikke gjort så mye annet enn å trøste, bysse og prøve å få han til å sove. Men håper han vil sove litt lengre perioder etter hvert :)
 
Snart 7 uker. Sover i seng i stuen / eller på meg. Sover alltid etter å ha vært våken i 1,5 t, ellers blir de overtrøtte. Spiser hver 3 - 4 t.
Sover fra 1-3 t.
Er VELDIG konsekvent ift soving. De er nødt til å sovne av seg selv (med hjelp ift trøst, smokk, sang, berøring, men uten byssing, trilling og bæring).
Sånn er det å være twins og ha to storesøsken..

Nr 2 sov kun i bæresele. Det var slitsomt, men det funket jo. Nektet vugge, seng, vogn og bil.
 
Ikke noe system på sovingen på dagen enda. Gutten er 4 uker. Sover mellom 1-3 timer på dagen i babynest i stua, med mindre vi er ute og farter. Er vi ute på tur sover han enten i bilstol eller i vogn, der sover han stort sett godt og lenge, men jeg går aldri tur eller sånt for at han skal sove ;)
 
Lillesøster er 4 uker. Hun sover i vogna på morgenen når jeg går til barnehagen og sover videre når jeg kommer hjem ca 2-3 timer tilsammen. Våkner for mat og er våken ca 30 min før hun sovner igjen enten i vogga eller vognbaggen. Sover ca 2 timer. Våkner for mat. Sover videre i bilstolen når jeg henter i barnehagen. Sover 1-2 timer. Er så våken 1-2 timer. Så spiser hun mens storesøsken blir lagt. Deretter sover hun videre oppå meg i ca 3 timer. Spiser og er våken ca 1 time før det er klart for å legge seg til natta.
 
Ganske likt som hos deg. Baby 7 uker! Her har baby de siste ukene roet seg godt i vognen. De første ukene våknet hun i det vognen stoppet, men nå kan hun fint sove er i 2 timer, så det er deilig!
Klart mest våkentid om kvelden og blir mye byssing og gråting da dessverre.
 
Har en gutt på 10 uker. Han står opp rundt 06.30-7.00 og har første dupp rundt 8. Da ligger han inne i vogn eller vugge. Sover ca 30-40 min. Neste dupp er rundt 09.30-10.00 og da sover han ute i vogna i 3-4 timer. Etter dette er det kun korte lurer. Kanskje en til ute på 1 time eller inne i vogn/vugge. Legges for natta mellom 19-20.
 
Her har hun sovet alle lurene sine ute i vogna på dagtid allerede fra hun var ca 6-7 uker.(11 uker idag)
Hun klarer fortsatt å bare være våken 30-60 min mellom hver lur. Hun sover 3-4 gode lurer på 2-3 timer iløpet av dagen.
 
Min er 12 uker og om vi ikke er på tur får jeg henne ikke til å sove andre steder enn på meg på dagen. Har prøvd både vugge, babynest og vogna, men ikke roer hun seg og sovner hun på meg så våkner hun med en gang hun blir lagt ned. Merker at hun hadde hatt behov for å ligge et annet sted nå, for hun våkner med når jeg beveger meg og når hun sover urolig våkner hun når jeg retter på henne for at hun ikke skal falle av. Så her er det null struktur om dagene...

(Er heldigvis bedre om natta)
 
Back
Topp