Soving på dagtid

Hirka

Gift med forumet
Junilykke2018
Septemberlykke 2021
leste følgende artikkel på nett (intervju med helsesøster):
Å kutte ned på antall hviler
Naphaug forteller at mange velger å gå over fra tre til to hviler på dagtid når barnet er mellom åtte og ni måneder gammelt.

Barn i denne alderen trenger vanligvis tre til tre og en halv time søvn på dagtid. Fordelt på to hviler blir det enten to timer på første hvil, og en på andre, eller halvannen time på hver av dem.


Altså: jeg priser meg lykkelig om vi tilsammen har halvannen time søvn på dagtid fordelt på 2 hviler! Sånn har det også vært siden hun var et halvt år :wideyed: ikke tar hun det igjen på natt heller da hun sover 19:30 - 06:30 med i hvertfall 5/6 oppvåkninger (må bysses i søvn igjen) og 1 amming.

Hvor ofte og hvor lenge sover din lille på dagtid??
 
leste følgende artikkel på nett (intervju med helsesøster):
Å kutte ned på antall hviler
Naphaug forteller at mange velger å gå over fra tre til to hviler på dagtid når barnet er mellom åtte og ni måneder gammelt.

Barn i denne alderen trenger vanligvis tre til tre og en halv time søvn på dagtid. Fordelt på to hviler blir det enten to timer på første hvil, og en på andre, eller halvannen time på hver av dem.

Altså: jeg priser meg lykkelig om vi tilsammen har halvannen time søvn på dagtid fordelt på 2 hviler! Sånn har det også vært siden hun var et halvt år :wideyed: ikke tar hun det igjen på natt heller da hun sover 19:30 - 06:30 med i hvertfall 5/6 oppvåkninger (må bysses i søvn igjen) og 1 amming.

Hvor ofte og hvor lenge sover din lille på dagtid??

Den siste trenden her har vært natt fra 18.30-7.00/7.30, med to lurer per dag fra ca 10.30-13 og 15.30-16. Men det har vært litt kluss den siste uken på dagtid, men vi skylder på utv.sprang og tenner, så har ofte blitt kun en lur på 1,5-2,5 timer.. og da er hun bra grinete når det nærmer seg leggetid. Har prøvd å skvise inn en lur til etter alle kunstens regler, men det har ikke fungert.

Men begge mine barn har vært sånne som egentlig sover veldig godt og trenger «mye» søvn. Eneste forskjellen er at andremann tåler lengre perioder våken, og at hun sover «lenger» på natt (forrige sov 19.30-06.00, men behøvde tre lurer på dagen lenge). Vet det er mange babyer som trenger mindre søvn enn det mine gjør..
 
Min sover 3 gode dupper på dagen. Men nå har hun natt fra 00-07.30 da. Sover siste dupp i 17-tiden. Har lenge prøvd bare 2 dupper og få hun i seng tidligere men ikke søren. Så da får hun bare styre showet selv, for å få hun til å gjøre noe hun ikke vil = umulig..:hilarious::hungover:
 
Ikke helt faste rutiner enda, varierer litt. Sover som regel to lurer som varer fra 30min til 3 timer!! Legger seg mellom 19.30-21, våkner som regel etter en time og må ledes inn i søvn igjen med byssing eller flaske. Sover til mellom 7 og 9 med en oppvåkning på natta.. har sovet rundt noen få ganger..

Kjenner mange som sliter med søvnen både på dagtid og på nettene.. det verste er jo å høre om andre som gjerne sover rundt..:p
 
Sover 2 ganger på dagtid. En rundt 8 tiden og en rundt 13 tiden. Varer som regel 1 time. Legger seg for kvelden ved 18 tiden, sover som regel til rundt 0630.
 
leste følgende artikkel på nett (intervju med helsesøster):
Å kutte ned på antall hviler
Naphaug forteller at mange velger å gå over fra tre til to hviler på dagtid når barnet er mellom åtte og ni måneder gammelt.

Barn i denne alderen trenger vanligvis tre til tre og en halv time søvn på dagtid. Fordelt på to hviler blir det enten to timer på første hvil, og en på andre, eller halvannen time på hver av dem.

Altså: jeg priser meg lykkelig om vi tilsammen har halvannen time søvn på dagtid fordelt på 2 hviler! Sånn har det også vært siden hun var et halvt år :wideyed: ikke tar hun det igjen på natt heller da hun sover 19:30 - 06:30 med i hvertfall 5/6 oppvåkninger (må bysses i søvn igjen) og 1 amming.

Hvor ofte og hvor lenge sover din lille på dagtid??
For det første skal du ta både helsesøster og (i hvert fall!) Naphaug med en god klype salt. Når det er sagt, tror jeg på at søvn avler søvn fram til de i hvert fall fyller ett. Min eldste sov bare 30-minuttersdupper med mindre hun sov i vogn som var i konstant bevegelse, og hun sov best de dagene pappan trilla henne på tur (han gadd å gå i et par timer). Lillesøster sover heldigvis greit om dagen, men ikke mer enn maks tre timer til sammen (to til tre hviler per dag). Hun er helt krise om kvelden/natta, og vi skal til utredning nå for å finne ut av hvorfor hun ikke vil sove (vi snakker fem-seks turer opp på soverommet mellom hennes og min legging hver kveld).

Tilbake til google og helsesøster: dersom ungen din er blid og du vet at det ikke er noe som plager henne, synes jeg du skal bruke tiden til å tenke på noe annet enn å jage søvn. Jeg har vært (og er til stadighet) der selv, og det finnes svært lite som er så utmattende som å gå og tenke på ungens soving konstant.
 
Lillemor sover stort sett tre dupper, men hvis de tilsammen er på to timer, så er det fantastisk! Stort sett sover hun i underkant av en time på første, så kanskje 15-20 min på de to andre (unntak er i bil, da sover hun mye). Den siste tiden har hun hatt mye sykdom, så da har søvn vært unormalt, så vet liksom ikke helt hva standard er nå. Først så sov hun sikkert ti ganger i løpet av en dag, men kortere dupper, så tre-fire ganger, og da kunne gjerne den ene være på to timer, den andre på en time, og så en eller to powernapper .
Nettene er ca 19.30-07.00. noen kvelder må vi inn mange ganger (gjerne ti ganger) før vi legger oss, noen ganger sover hun hele ikvelde og natten, andre ganger må jeg styre mye på natten.
 
Her har vi ikke hatt mer enn to dupper siden han var 4-5 måneder. Har som regel to, om han ikke har hatt en powernap i bilstolen, da blir det bare en gitt. De to duppene varer alt fra en time til sammen til 3,5 time. Om han skulle ha slumpet til å sovne igjen etter frokost-amminga så er det ofte vi bare får til en dupp.

Triller jeg tur sover han kortere oftest, er så nysgjerrig og vil ikke gå glipp av noe spennende. :p
 
For det første skal du ta både helsesøster og (i hvert fall!) Naphaug med en god klype salt. Når det er sagt, tror jeg på at søvn avler søvn fram til de i hvert fall fyller ett. Min eldste sov bare 30-minuttersdupper med mindre hun sov i vogn som var i konstant bevegelse, og hun sov best de dagene pappan trilla henne på tur (han gadd å gå i et par timer). Lillesøster sover heldigvis greit om dagen, men ikke mer enn maks tre timer til sammen (to til tre hviler per dag). Hun er helt krise om kvelden/natta, og vi skal til utredning nå for å finne ut av hvorfor hun ikke vil sove (vi snakker fem-seks turer opp på soverommet mellom hennes og min legging hver kveld).

Tilbake til google og helsesøster: dersom ungen din er blid og du vet at det ikke er noe som plager henne, synes jeg du skal bruke tiden til å tenke på noe annet enn å jage søvn. Jeg har vært (og er til stadighet) der selv, og det finnes svært lite som er så utmattende som å gå og tenke på ungens soving konstant.
Hmm... Ble litt usikker her. Du sier søvn avler søvn, men at jeg ikke skal jage etter at hun skal sove mer på dagtid selv om hun sover dårlig på natta? Vil du ikke da mene at hvis jeg får henne til å sove mer på dagen så kanskje hun sover bedre på natta?
 
Hmm... Ble litt usikker her. Du sier søvn avler søvn, men at jeg ikke skal jage etter at hun skal sove mer på dagtid selv om hun sover dårlig på natta? Vil du ikke da mene at hvis jeg får henne til å sove mer på dagen så kanskje hun sover bedre på natta?
Mer at jeg tror på at søvn avler søvn, og at det sikkert hjelper på nattesøvnen å sove bedre på dagen. Uten at det trenger å være gitt for alle barn.

Jeg tror mest på at det hjelper deg å ikke jage søvn gjennom dagen, for jeg tror du blir mer sliten av det.

(Også tror jeg man blir ekstra sliten av å lese for mye om hva Naphaug mener. Jeg synes hun uroliger mer enn at hun beroliger)

(Det er min erfaring, bare, ikke en fasit)
 
Mer at jeg tror på at søvn avler søvn, og at det sikkert hjelper på nattesøvnen å sove bedre på dagen. Uten at det trenger å være gitt for alle barn.

Jeg tror mest på at det hjelper deg å ikke jage søvn gjennom dagen, for jeg tror du blir mer sliten av det.

(Også tror jeg man blir ekstra sliten av å lese for mye om hva Naphaug mener. Jeg synes hun uroliger mer enn at hun beroliger)

(Det er min erfaring, bare, ikke en fasit)
Hadde aldri hørt om Naphaug før, men tar deg på ordet og ignorerer herved hele dama ;)
 
For det første skal du ta både helsesøster og (i hvert fall!) Naphaug med en god klype salt. Når det er sagt, tror jeg på at søvn avler søvn fram til de i hvert fall fyller ett. Min eldste sov bare 30-minuttersdupper med mindre hun sov i vogn som var i konstant bevegelse, og hun sov best de dagene pappan trilla henne på tur (han gadd å gå i et par timer). Lillesøster sover heldigvis greit om dagen, men ikke mer enn maks tre timer til sammen (to til tre hviler per dag). Hun er helt krise om kvelden/natta, og vi skal til utredning nå for å finne ut av hvorfor hun ikke vil sove (vi snakker fem-seks turer opp på soverommet mellom hennes og min legging hver kveld).

Tilbake til google og helsesøster: dersom ungen din er blid og du vet at det ikke er noe som plager henne, synes jeg du skal bruke tiden til å tenke på noe annet enn å jage søvn. Jeg har vært (og er til stadighet) der selv, og det finnes svært lite som er så utmattende som å gå og tenke på ungens soving konstant.
Men hvorfor skal dere på utredning av at hun ikke vil sove på kvelden? Jeg trodde det var normalt. At man ikke kan forvente skikkelig kveld før de er minst 1 år. Hehe..
 
Hadde aldri hørt om Naphaug før, men tar deg på ordet og ignorerer herved hele dama ;)

Ja, den dama er best å ignorere. Hun mener også Ferbermetoden er fin å bruke. :hungover:
 
Men hvorfor skal dere på utredning av at hun ikke vil sove på kvelden? Jeg trodde det var normalt. At man ikke kan forvente skikkelig kveld før de er minst 1 år. Hehe..
Jada, det er normalt til en viss grad. Men hun våkner og hylgråter og spenner seg og bruker lang tid på å roe seg - hver gang hun våkner. Pupp er det eneste som roer henne, og hun ligger på puppen hele natta etter at jeg har lagt meg også. Skal utredes for stille refluks, blant annet. Søstra hennes våkna også mye da hun var baby, men hun kunne roes ved å strykes eller liknende. Man merker fort forskjell på en baby som våkner fordi hun er baby og en baby som våkner fordi hun har vondt :(
 
Jada, det er normalt til en viss grad. Men hun våkner og hylgråter og spenner seg og bruker lang tid på å roe seg - hver gang hun våkner. Pupp er det eneste som roer henne, og hun ligger på puppen hele natta etter at jeg har lagt meg også. Skal utredes for stille refluks, blant annet. Søstra hennes våkna også mye da hun var baby, men hun kunne roes ved å strykes eller liknende. Man merker fort forskjell på en baby som våkner fordi hun er baby og en baby som våkner fordi hun har vondt :(
Her er det ofte magevondt som er grunnen til at hun våkner. :sorry: Som du sier; man merker forskjell på det. Hun spenner seg og vrir seg og er utrøstelig helt til det kommer en promp og da sovner hun på 0,2 sekundo_O men helsesøster har lite råd å gi da frøkna ikke plages på dagtid. Så vi har utelukket matintoleranser...
 
Jada, det er normalt til en viss grad. Men hun våkner og hylgråter og spenner seg og bruker lang tid på å roe seg - hver gang hun våkner. Pupp er det eneste som roer henne, og hun ligger på puppen hele natta etter at jeg har lagt meg også. Skal utredes for stille refluks, blant annet. Søstra hennes våkna også mye da hun var baby, men hun kunne roes ved å strykes eller liknende. Man merker fort forskjell på en baby som våkner fordi hun er baby og en baby som våkner fordi hun har vondt :(
Ååå sånn å forstå. Så uendelig vanskelig. Ja skjønner godt at det må utredning til da ja. Håper jo nesten at dere finner noe slik at det kan fikses, til en viss grad hvertfall...
 
leste følgende artikkel på nett (intervju med helsesøster):
Å kutte ned på antall hviler
Naphaug forteller at mange velger å gå over fra tre til to hviler på dagtid når barnet er mellom åtte og ni måneder gammelt.

Barn i denne alderen trenger vanligvis tre til tre og en halv time søvn på dagtid. Fordelt på to hviler blir det enten to timer på første hvil, og en på andre, eller halvannen time på hver av dem.

Altså: jeg priser meg lykkelig om vi tilsammen har halvannen time søvn på dagtid fordelt på 2 hviler! Sånn har det også vært siden hun var et halvt år :wideyed: ikke tar hun det igjen på natt heller da hun sover 19:30 - 06:30 med i hvertfall 5/6 oppvåkninger (må bysses i søvn igjen) og 1 amming.

Hvor ofte og hvor lenge sover din lille på dagtid??
Vi hadde 3 dupper til han var 1,5år. Sjekk ut lilleminis på Instagram. Hun har mange gode, skånsomme råd og mye annen fin info. Og dropp å les mer naphaug har sagt/skrevet. :)
 
Hehe, her har det vel vært to soverunder omtrent siden september / oktober -ish og er det fremdeles :D en hvor lille legger seg mellom 10:30 og 11 og neste er da 14:30 - 15:00. Blir som regel alltid 3 t til sammen fordelt på den ene eller andre måten :)
 
Back
Topp