Soving på dagtid

FruGlad

Elsker forumet
Hvordan er rutinen for hvile/soving på dagen for deres små nå?

Her har vi gått fra å ha en liten gutt som nesten ikke sov på dagen og når han gjorde det, kun 30 min av gangen. Til å etterhvert ha 5 lurer av 30 min om dagen. Så begynte han å sove 45 min innimellom og han har nå sovet 4 ganger om dagen en stund. Nå virker det som om han går mot 3 lurer i løpet av dagen. Han har nemlig begynt å sove opp til 1,5 time minst en gang om dagen. Varierer hvilken lur han sover hvor lenge, men han sover som regel 30 min, 45 min eller 1,5 time. Må jo være godt for han å heller sove lenger og få hvilt bedre enn alle de smålurene! Han våkner tidlig (gjerne i 5-tiden!), men nå ser det omtrent ut som det her:

Enten:
7.30-9
10.30-11 (kan være 45 min)
13.30-14 (kan være 45 min)
16.30-17 (kan være 45 min)

Eller
7.30-9
12-13.30
16-16.30

Kan variere endel når han sovner. Lurer på om jeg skal prøve å forskyve den første luren slik at han spiser grøt først og så sover. Tidligere sov han nemlig 8.30-9, men da sov han også til rundt kl 7 på morgenen. Synes den 7.30-luren nesten er litt irriterende. Kan han ikke heller sove til 7.30?? ;-)

Mulig dette ble litt knotete beskrevet... Men dere kloke jenter henger nok med :-)

Her har han sovet godt hele tiden, men har siste tiden fått mer rutine.
Sover 2-3 lurer, avhengig av når dagen starte.

Våkner ca 6-7, da står vi opp (har en på 2 år og, som og står opp på den tiden).
Første lur er ca 7.30-8 (ca 30-45 min)
Neste lur er ca 9.30/10-11.30/12/12.30 (dette er den lengste luren og kan vare fra alt mellom 1,5 time til 3 timer)
Siste luren er fra ca 13.30/14 - 15.30 (varierer litt hvordan  luren før var)

Har en gutt som sover godt på dagen, men kan gjerne være våken ett par timer i løpet av natten....

Før sov hun helt fint, 1-2 timer på første luren, å kanskje 30-45min på andre luren, men hun har begynt å tulle litt på dagtid nå, har plutselig ikke tid til å sove mer enn ca 30 min om gangen..

Her sover hun også godt på dagtid, 2 eller 3 ganger per dag, alt etter når hun våkner på morgenen. Første luren er ofte 1,5-2 timer, også 2 korte til i løpet av dagen på alt fra 45 min til 1 time.. totalt omtrent 3-4 timer hver dag på dagtid (det er i alle fall ideelt). Men igjen, det varierer fra når hun våkner, som oftest mellom 7 og 8. Da er første hvilen i 10-tiden, andre hvilen i 13-14 tiden og siste fra 16-17 omtrent 

Hvor mye justering av sovetiden kan man forsøke på? Lurer på om jeg skal prøve og få han til å ta den første luren litt senere slik at han rekker frokost (grøt) først... Men er kanskje best å fortsatt la han styre det selv? 

Nå i dag har han slått til med å sove 1,5 t på morgenen, så 1,5 t fra kl 12 og nå sover han igjen. Lurer på hvor lenge det blir!

Her sover hun dupp 2-3 ganger om dagen, oftest 2 ganger, alt etter når hun våkner. 

Første duppen er mellom 11-12.30-13.
Den andre er mellom 14.30-16.15.

føler hun har begynt å få en fin rytme, hvor hun ikke bli "overtrøtt" 

Her sover hun 3 til 4 ganger på dagen, men bare 30 min av gangen, av og til om hun sovner mens jeg triller ute kan hun sove en time, men inne sover hun som regel 30 min, og en sjelden gang 45 min.

Back
Topp