Soving på dagtid..

Jente10Gutt11

Glad i forumet
Er det noen her som har kuttet duppen på dagtid enda?Vi lurer litt på hva vi skal gjøre..syns jo det er litt tidlig også?Hun legger seg mellom 18:30 og 19:00 og sover til 08-08:30..nå sover hun dupp fra 11:30-alt mellom 12:30-14:00..nå har hun plutselig blitt vanskelig å legge om kvelden og det har hun egentlig aldri vært..mulig det er en periode altså,men kanskje hun ikke er trøtt?virker iallefall ikke sånn..hun går ikke i barnehagen og blir jo ikke sliten på samme måte som hun ville blitt om hun gjorde det..noen som kjenner til det samme?
 
Vi har ikke det problemet at han ikke vil legge seg, men etter jul har han startet dagen rundt 5.30! I jula sov han bare litt over en time på dagtid, og sov greit fra 19 til 7-8. Men denne uka har ikke vært grei! At han står opp medfører jo at han sover 2,5 timer i barnehagen, en skikkelig dårlig sirkel vi er i.. Skal prøve å rette opp på det i helga, og si enda en gang til barnehagen at de må kutte ned på sovinga hans!

Det kan jo bare være en periode hun er inne i. Jeg ville nok først prøvd å kutte ned på luren på dagtid, å kutte den helt blir kanskje litt drastisk? Men du kjenner ungen din best :) Det er jo egentlig bare å prøve, og så finner en ut hva som passer. Ungene er jo forskjellige, noen har en daglig lur til de er ganske gamle, mens andre kutter den ut tidlig.
 
Ja,jeg også tenker at det er litt vel tidlig å "ta fra henne" duppen på dagtid..for hun protesterer ikke og hun sovner med engang jeg triller ut vogna,selv om hun faktisk ikke virker trøtt..kanskje vi rett og slett skal prøve å vekke henne de dagene hun sover over 1 time..ikke lett..må bare prøve,så ordner det seg vel:-) takk for svar:-)
 
Min lille tass på 19 mnd sover alt fra 45 min til 2 timer på dagtid. Ved et par tilfeller har jeg ikke fått han til å sove i det hele tatt, selv på tur i vogn eller i bilen, men da har han vært helt umulig å ha med å gjøre. Har en 3 åring også som fortsatt trenger søvn på dagtid annen hver dag. En halvtime er nok for ham.
Barn er like forskjellige her som på andre områder. Noen kutter det ut av seg selv ganske tidlig, mens andre trenger det lenge. Vi voksne er ikke alltid klare til å legge oss til samme tid hver dag heller :o)
 
hei :-) her måtte eg prøva meg litt fram på å finne den gylne middelvei :-P snuppa legge seg fint på kvelden men ho våkne så tidlig neste morgen viss ho sove meir enn 1 t 15 min :-D ser det er mangen i bhg som lar ungene sove kun 1 time i denne alderen :-) har du prøvd å kutte ned kvilen til en fast tid? mulig det kan hjelpe :-)
 
Her er også snuppa vanskeligere å legge om kvelden, før var det ikke noe problem å ta kvelden rundt 1830, nå er hun oppe til både 1930 og 20. Som feks idag, la henne 1930, tulla og tøysa i senga, av med pysj, kaste ut bamser, snakker med seg selv osv...lys våken! Ble sur når pysjen måtte på igjen og jeg sa det var nattan kl 20, gråt en 5 min før hun sovna. Dette har vart kanskje et par ukers tid.

Hun sover også mellom 12 og 14 engang, sjelden i to timer, som regel 1time- halvannen.

Jeg har ikke tenkt å kutte ut dagsovingen enda, men satser på at det er en fase hun er igjennom.
 
Nå virker det som vi er i "gamle" rutiner igjen..vi har latt henne sove duppen sin på dagtid,for hun protesterer jo ikke og hun sovner med engang,så da har vi tenkt at hun trenger den..kveldene har blitt bedre og bedre..vi endte med å snakke til henne mens vi sto utenfor rommet hennes..hadde døra så vidt på gløtt og fortalte at "mamma og pappa er på kjøkkenet" eller "mamma og pappa er her,sove godt"..da roet hun seg fort,og det tok tre dager så var det bare å legge henne,ta nattakos og si natta..får bare håpe det fortsetter:-) Er så vondt når hun gråter og vi ikke vet hvorfor..Takk for alle gode svar:-)
 
Back
Topp