soving på dagen og mat.....

Fru Frøland

Forelsket i forumet
For og få jenta mi til og sove på dagen må hun puppes i søvn... Og det er jo ikke akkurat en god vane.. Men ellers så skriker hun uansett hvordan jeg prøver og legge henne. Så jeg lure på om dere har skikkelige rutiner med mat og soving på dagtid? Kanskje det hadde hjulpet.. Men hvor mye og når sover de? Jeg ammer og føler hun alltid vil ha pupp.. Gir grøt om kvelden, men lurer på om jeg må begynne med det til frokost også..

Har omtrent det samme problemet her.. Jenta m er veldig trøtt de tidene ho pleier å sove på dagen ( første lur i 10-11 tiden, og andre lur 14-15 tiden) Sover ca 30- 60 minutter den første gangen , og ca 20-40 minutter den andre gangen. Men før lurene hennes så må ho som regel puppes ja :( 

Har begynt å gi ho 1 ss med avokado blanda med morsmelk etter den første luren, også får ho pupp etterpå. Etter at jeg begynte med det så begynte ho å sove litt lengre lurer om dagen. Før jeg begynte med det så sov ho maks 20-30 minutter med begge lurene sine.. Men vet ikke om det har noen sammenheng, fordi ho får jo ikke sånn kjempe mye mat akkurat. Og min må om regel puppes i søvn på dagtid uansett :( Så har ikke de beste råda å komme med akkurat.  

eg gir to flasker med velling i døgnet pga at han ville ha pupp hele natten! Han blir trøtt ca 1,5-2 timer etter at vi har stått opp, da legger eg han i senga med tutt og klut. han sovner som regel av seg selv, men det hender jo selvfølgelig at eg må gi tutten eller ta han opp litt før eg legger han ned igjen! Han gråter ofte når eg legger han i vogna, men etter 1 eller 2 min så sovner han... men legger han ikke i vogna uten at eg vet at han er trett! De siste dagene har han hatt seg en formiddagslur på 2-3 timer og det er jo kjempe flott:) ser at han sover best inne i senga. sover i vogna så lenge eg triller den....

Lillegutt sover egentlig veldig bra også på dagtid, så vet ikke om jeg har noen gode råd å komme med. Spiser godt også, og tror foreløpig at han greier seg med mm og ingen tillegg/fast føde. Men en ting jeg har erfart den siste tiden (været har jo vært strålende), er at han sover bedre/lengre når han ligger ute i vogna. Har dere forsøkt det?  

Her våkner lillemann mellom kl. 8 og 9. Første luren blir da rundt kl.11-12 også er han våken 1,5-2 timer igjen før han må sove igjen resten av dagen frem til det er natta mellom kl. 19 og 20. Han sover stortsett 30-40 min om gangen og spiser hver 2 - 2,5 time.

Når vi ikke er ute så legger jeg han når jeg ser at han begynner å bli trøtt. Med smokk og med dagens gulpeklut... Da pleier han å sutre litt før han sovner. Hvis han gråter så tar jeg han litt opp, roer han før jeg legger han ned igjen eller så lener jeg med ned og koser med han til han roer seg... Alt ettersom hvor mye han gråter...
Før så måtte han enten puppes eller lulles i søvn, men jeg bestemte meg for å prøve og bare legge han, og det gikk som en drøm!

Men en stor del av vår "søvnkode" var å begynne leggingen før han skjønner at han er trøtt, ergo før han blir overtrøtt :)

Hmm.. Må nok prøve litt forskjellig.. Det største problemet er vel egentlig at hun skal ha mat ca hvær annen time!!! Flere som gjør det?

Fru Frøland skrev:
Hmm.. Må nok prøve litt forskjellig.. Det største problemet er vel egentlig at hun skal ha mat ca hvær annen time!!! Flere som gjør det?

Her også...! Men han tar bare en pupp av gangen da...

Fru Frøland skrev:

Det er det samme her også ja... Nå har det begynt på natta også. Tredje natt på rad det her sånn her :(

har samme problem her og, må ammes i søvn for tiden. er no i det siste ho er begynt med det. ho spiser og annenhver time som oftest, men får kun av en pupp av gangen. og har lurer på 30-40 min sover ca 3 ganger i døgnet. men så legger ho seg mellom 18-19. eneste gangen eg ikke trenger å amme ho i søvn er i vognen. men ho sover ikke noe lenger om ho sover ute, inne eller nede i sengen. med mindre ho er lagt for natten da sover ho lenge, heldigivs.

Eg prøver å legge jenta mi 1,5 - 2 timer etter ho er våken. Ho får pupp frå begge puppane enten rett etter eg har stelt ho om morgonen eller før eg steller ho. Rett før eg legger ho, tilbyr eg pupp igjen, sånn at eg er sikker på at ho er mett. Så legger eg ho i vogna ute eller i senga på soverommet. Då skriker ho som regel litt før ho sovner, men med gasskluten ved kinnet og sutt sovner ho som regel av seg sjølv ute og inne. Eg triller ikkje ho utafor huset lenger for å få ho til å sove, bare legger ho ut. Men det skal vere sagt at siste uka, kanskje halvanna uke har ho sove dårleg om dagen, våkner etter 20 - 45 min, før sov ho 3 timar i strekk. Trur det kan ha med at ho veks veldig og utviklar seg mykje om dagen og blir uroleg i kroppen av det. Men er du sikker på at ho er sulten så ofte eller kan det vere at ho er trøtt istedenfor? Jenta mi får mat kvar andre eller tredje time om dagen, sover i 8-10 timar på natta i strekk uten mat.

min ville også ha mat annenhver time og eg klarte ikkje holde på slik lengre... har en gutt på 16mnd som eg også må ha litt overskudd til! Helsesøster anbefalte å begynne med litt velling for å mette han opp litt og det har fungert kjempe bra! tror det at de vil ha mat ofte kan være tegn på at de trenger noe mer!?!

Eg må si at eg synder. Tar litt malt på smokken og putter den i henne. Da sovner ho momentant og sover en time ca. Ho får ikke malt hver gang ho får smokk altså!!

Jeg legger han ut for alle lurene sine, dermed trilles han i søvn. Hvis ikke hadde jeg måttet puppe han i søvn jeg også. Prøver å lære han til å sovne i vognen før jeg triller da, så håper på å slippe å ta fem minutters trilleturer når jeg ikke egentlig har tenkt meg på tur. :)

gravidsol skrev:
Eg må si at eg synder. Tar litt malt på smokken og putter den i henne. Da sovner ho momentant og sover en time ca. Ho får ikke malt hver gang ho får smokk altså!!

Bare lurer, hva hjelper malt mot? :-)

Dette var som om jeg skulle skrevet selv... AKkurat slik er det her også. Og jeg føler det ikke er riktig... Hun tar ikke smokken lenger og jeg føler jeg blir brukt som smokk. Hun sovner ingen andre steder heller. Jeg blir smågal.. Samme på kvelden. Føler jeg ikke ahr noe rutiner hverken på dag eller kveld.. Så jeg har ingen råd dessverre. Hun blir 4 mnd 29.mars og DA skal jeg begynne med grøt. :)

Teriyaki skrev:
Jeg legger han ut for alle lurene sine, dermed trilles han i søvn. Hvis ikke hadde jeg måttet puppe han i søvn jeg også. Prøver å lære han til å sovne i vognen før jeg triller da, så håper på å slippe å ta fem minutters trilleturer når jeg ikke egentlig har tenkt meg på tur. :)

Triller som oftest i søvn her også. Gir mat og tar henne med i vognen når hun ser trøtt ut. Kjører vognen ut med en gang før jeg kler på meg selv så hun ikke blir for varm. Har en stor plass utenfor huset som er gruset, så der har vi gått mange runder. Tar vanligvis ca 10 minutter å få henne til å sovne ute. Skal hun sove inne ammes hun i søvn innimellom (spørs om hun er blitt overtrøtt, som i dag...), men jeg prøver å unngå det.

Gutten min har 3 lurer i løpet av dagen. Han er født 5.nov. Vi har veldig gode rutiner. Siden han lå under vektkurven, begynte vi med grøt når han var 3mnd. Flaske var ikke nok for han (ammer ikke, siden jeg ikke hadde nok melk til han). Han våkner mellom 07 og 08 på morgenen. Da er det stell og grøt + litt melk etter grøten. Sover 1,5 til 2 timer i vogna fra ca kl 09.00-09.30. Drikker flaske + smothie (han er ikke så intr i flaske på dagtid, så må ha noe mer i tillegg) ca 11.30. Sover 40 min i vogna ca kl 13.00-13.30. Drikker flaske og spiser hjemmelaget middag mellom 14.00 og 15.00. Sover 30 min i vogna fra ca 16.00-16.30. Spiser grøt 17.30 (får litt smothie ca 16.30 hvis han spiser middag kl 14). Så er det bading ca 18. Så legger han seg med flaske i senga mellom 18.30 og 19.00. Da sover han helt til flaske som er mellom 03.30 og 05, så sover han videre til 07 - 08. Det jeg sliter med er at han nekter og spise når vi er på besøk noe sted. Og gråter. Når vi da kjører hjem stråler han som en sol med en gang vi kommer hjem og da spiser han. Slitsomt at han holder på sånn. Han er veldig hjemmekjær. På dagtid sovner han kun i vogna. Prøver jeg og rugge eller legge han i senga blir det bare grin. Ellers gråter han veldig lite :) igår begynte han og rulle fra rygg til mage, så nå har han ikke tid til og ligge på ryggen lenger.

guttungen her våkner rundt 7, får så flaske rundt halv 8 etter jeg har dusja og han har fått ny bleie osv.
så er han våken i ca 1,5-2 timer før han har en blund på 30-45 min.
så får han flaske igjen rundt 10-11 og er da våken litt før han sover igjen, alt fra 1 time til 3-4 timer alt ettersom. jeg kan legge han i vogna i gangen når jeg ser han er trøtt og da sover han der, men nå som det er varmere i været har han sovet ute og da sover han også lengre. eller vi har gått tur og han har sovet når vi har kommet hjem.
vi har også brukt vugge fra han var liten i stua og nå i det siste tatt i bruk reisesenga for å øve på å ligge i den til vi skal bort osv. da legger jeg han der når han ser trøtt ut hvis han ikke har sovna på fanget eller under lekene på gulvet...

vi legger han svært sjeldent i senga si. tenker at så lenge han kan sove i stua/vogna så er det best for å skille på natt og dag så lenge han er så liten.
han kan også sutre litt om jeg legger han men jeg gir smokk og klut og evnt vugger litt på vogna, evnt tar han opp om han blir supervåken og da legger han ned igjen når øya begnner å glippe.

når han da våkner rundt 2-3 så får han flaske igjen evnt noe smaksprøver av ulike mat.
så rundt kl 5-6 så gir vi han litt mos av noe slag (feks søtpotetmos som jeg har laget selv og fryst ned i passe porsjoner) evnt en flaske melk om vi ikke gir noe fast føde da.

så når han legger seg rundt 7 så gir vi han en flaske med en miks av melk og grøtpulver =velling.
så sover han til neste morra.

vi begynte å gi velling fordi han var for trøtt til å spise grøt rett før han skulle legge seg og siden han begynte å bli urolig og våkne på natta så  måtte vi gi noe mer mettende enn bare melk.

var vel ikke allverden med tips her, men litt mer "sånn gjør vi det" opplegg,.

hva med å gi litt melk etter en liten stund etter grøten, rett før hun legger seg for å fylle opp og evnt slukke tørsten litt. grøt blir man tørst av.
er det mulig å gi henne en smokk istedenfor at hun skal bruke puppen som smokk? 
håper dere får til noe som fungerer for dere.
vi har ikke lagt opp noe voldsomt regime her annet enn det som naturlig har blitt sånn.

Back
Topp