Soving og slikt

JillJohanne

Gift med forumet
jentene i juni13
Juli13-jentene
Hei :) var på 5 mnd kontroll idag men glemte og spørre en del spørsmål.

Nr1: soving. Hun har begynt de siste ukene og sove fra ca 20 til 20.30 for så å være våken nesten midnatt før hun sovner igjen. Gjør som jeg vanligvis gjør, begynner kveldstellet etter kl 18, med bad og slikt, er ferdig rundt kl 19, så koser vi litt før jeg prøver og legge henne, får henne som oftest ikke til og sove før kl 20, så 30 minutters lur før hun våkner, da prøver jeg og gi mat men hun bare biter i puppen. Så ligger litt med henne men hun begtnner til slutt å gråte og slutter ikke før jeg tar henne opp. Har å prøvd og vugge henne i søvn på soverommet uten hell.
Er egentlig ikke vits å prøve å få hun til og sove igjen før etter kl 23, og da må jeg vugge henne i søvn.
Vet ikke hva jeg skal gjøre for og få henne til og sovne for natta rundt kl 19, som hun gjorde før?

Soving på dagen: hvordan få henne til og ta litt lengere lurer? Sover i 30-40 min når hun sover. Er våken alt fra 1 til 2 timer mellom vær lur. Og de gangene hun har sovet i over 1 time så har hin vært lengere våken i mellom lurerne og i mye bedre humør.

Amming: hun har i det siste begynt og bite noe voldsomt i puppen, er helt grusomt og amme henne,gruer meg vær gang hun skal ha mat, hun biter tak i nippeln og hiver hode bakover og trekker nippeln gjennom gommene. Det er grusomt vondt. Smører dentinox før vær amming på dagen. Men hvorfor gjør hun det?

Tror det var de spørsmålene jeg hadde for nå :)


♥Melinda Abelone♥
 
Hei :) var på 5 mnd kontroll idag men glemte og spørre en del spørsmål.

Nr1: soving. Hun har begynt de siste ukene og sove fra ca 20 til 20.30 for så å være våken nesten midnatt før hun sovner igjen. Gjør som jeg vanligvis gjør, begynner kveldstellet etter kl 18, med bad og slikt, er ferdig rundt kl 19, så koser vi litt før jeg prøver og legge henne, får henne som oftest ikke til og sove før kl 20, så 30 minutters lur før hun våkner, da prøver jeg og gi mat men hun bare biter i puppen. Så ligger litt med henne men hun begtnner til slutt å gråte og slutter ikke før jeg tar henne opp. Har å prøvd og vugge henne i søvn på soverommet uten hell.
Er egentlig ikke vits å prøve å få hun til og sove igjen før etter kl 23, og da må jeg vugge henne i søvn.
Vet ikke hva jeg skal gjøre for og få henne til og sovne for natta rundt kl 19, som hun gjorde før?

Soving på dagen: hvordan få henne til og ta litt lengere lurer? Sover i 30-40 min når hun sover. Er våken alt fra 1 til 2 timer mellom vær lur. Og de gangene hun har sovet i over 1 time så har hin vært lengere våken i mellom lurerne og i mye bedre humør.

Amming: hun har i det siste begynt og bite noe voldsomt i puppen, er helt grusomt og amme henne,gruer meg vær gang hun skal ha mat, hun biter tak i nippeln og hiver hode bakover og trekker nippeln gjennom gommene. Det er grusomt vondt. Smører dentinox før vær amming på dagen. Men hvorfor gjør hun det?

Tror det var de spørsmålene jeg hadde for nå :)


♥Melinda Abelone♥
Hei!
Datteren din er nå i en alder hvor hun vil være mer våken og følge mer med på omgivelsene. Dette forklarer hvorfor hun er mer våken mellom sovingen. Hun har heller ikke det samme søvnbehovet som når hun var nyfødt. En annen ting som forandrer seg ved denne alderen, er at næringsbehovet øker. Hun bruker nå kroppen sin mye mer, er mer aktiv på alle områder og bruker i det hele mer energi.
Næringstettheten i morsmelk er mye lavere enn i vanlig mat. Det betyr at dersom datteren din skal få nok næring via morsmelk, må hun ammes ofte,- både natt og dag. Tenker kanskje det kan være en ide å begynne forsiktig med fast føde. Du kan gjerne begynne med grøt om kvelden. Begynn med to-tre tesekjer og øk gradvis opp til fullt måltid. Begynn gjerne en times tid før du har tenkt å legge henne for kvelden, slik at du kan få gitt henne morsmelk før hun legger seg. Når barna er mette av grøt, må en ofte vente litt før de vil ta til seg melk. For at hun skal legge seg til og sove for natten, er det viktig at hun er god og mett. Etter hvert øker du opp til to grøtmåltider ( morgen og kveld), for deretter å gi middag midt på dagen. Frukt kan også gis som mellommåltid på sikt.
Måltidsrytmen vil etter hvert være med på å regulere søvnrytmen på en naturlig måte.
Det at datteren di biter i puppen, kan ha med kløe i munnen i forbindelse med tannframbrudd. Dette kan foregå i lang tid før tennene kommer. Regner med at du ammer ganske ofte, og tenker da at det kan bli mye Dentinox dersom du smører på hver gang. Ville nok begrense bruken av Dentinox. Barn utvikler seg hele tiden,- noe som automatisk vil føre til at rutinene og døgnrytmen også vil endre seg. Dette er normalt, og det viktigste er kanskje at vi voksne forsøker å forstå hvordan vi best kan følge og være i takt med barnet. Lykke til videre! Hilsen Elin
 
Hei igjen. Vi begynte med grøt for en god stund siden, og hun spiser nå så at hun blir mett. Så får hun pupp en stund etter om hun vil ha. Hun har nå holdt på med å bare sove i 30 min på kvelden før hun våkner igjen siden hun var 3 mnd. Fra 3 til 4 mnd var det avogpå, noen kvelder sov hun og noen kvelder våknet hun. Fra 4 mnd og til nå er det så å si vær eneste kveld. Og får henne ikke til og sove igjen før mellom klokken 23 og 24, etter mye vugging og nynning. Har prøvd og bli på soverommet og få henne til og sove igjen, men det var uten funksjon, har og prøvd og amme henne i søvn men det hjelper heller ikke. Har lagt henne i egen seng og latt henne ligge der med uroen på, men hyn sovner ikke av det heller.
Dette begynner nå å tære skikkelig på par forholdet og har virkelig lyst til og få henne til og sovne for natten når jeg legger henne i stedefor bare en liten lur.

Ammer ikke så mye på dagen, siden hyn får grøt, så er kansje amming 4-5 ganger.
Håper du har noek5 tips til hva jeg kan prøve på kvelden.

♥Melinda Abelone♥
 
Back
Topp