Soving og mat 6 mnd.

Guest
Hei! 
Jeg har ei prinsesse som har rukket og bli 6 mnd. allerede. Hun sovner lett på kvelden, men våkner alltid mange ganger mellom 23 og 00, og mellom 02 og 03, selv etter at jeg har sluttet med nattamming. Hun virker ikke sulten heller, for hun sovner igjen etter en stund, og jeg har prøvd å amme henne, men hun viser egentlig null interesse når hun først får tilbudet. Men nå var jo litt av grunnen til at jeg ønsket å slutte å nattamme, at det fristet litt med mer sammenhengende søvn, men det gikk jo ikke helt som planlagt da :p Noen tips eller råd til hvordan jeg kan få slutt på dette? :) 

Når det gjelder mat, spiser hun det hun greier av en posjon grøt på morgenen, hun får en posjon på kvelden også har hun begynt å få smake litt forskjellig annet midt på dagen, men da ikke spesielt mye. Hun veier litt over 7 kilo og er cs. 65 cm lang. Får hun mye mat? Grunnen til at hun får så mye er at hun blir ufattelig dårlig humør om ikke :p MEN problemet er at hun nesten ikke vil ha pupp lengre, en gang på morgenen i 5-6 tiden spiser hun godt, men så er det bare en slurp eller to før mellom midt-på-dagen måltidet og kvelds. Er dette lite veske? 
 
Hei, mor til 6 mndr gammel jente!
Ved 6mndr. er jenta di inne ien rivende utvikling,- både motorisk og mentalt. BArn på denne alderen begynner for alvor å sette pris på det sosiale, og de blir også mer og mer nysgjerrige på hva som foregår rundt dem. Dette er ofte grunnen til at barn på denne alderen lett kan våkne. Når de hører noen prater eller er i nærhetne blir de nysgjerrige og vil følge med på hva som skjer. 6måneders alderen er også tiden for å begynne med fast føde. 2 grøtmåltider pr. dag er helt i tråd med anbefalingene. Som regel kan man øke ganske raskt opp med både grøt og middagsmåltid, og i tillegg kan det etterhvert bli nødvendig med et par små mellommåltid i form av f.eks.frukt. Barn spiser ofte små og hyppige måltider. Pga sterkt vekst og økende motorisk aktivitet etterhvert som barnet vokser, vil det være behov for hyppig og regelmessig næringstilførsel.
Etterhvert som jenta de spiser mer og mer fast føde, vil mormselken utgjøre en stadig mindre del av næringstilførselen. Det er likevel viktig å tilby morsmelk i forbindelse med måltidene. Vann kan også benyttes. Mange tror at barnet deres ikke får noe særlig mormselk ,-sammenligenet med de første månedene. Mn kan bli lurt ved at barnet suger effektivt og blir fort forsynt. Hun vil helt sikkert gi beskjed dersom hun ikke får nok drikke i seg. Som regel blir barna sutrete og misfronøyde dersom de er tørste. Siden du allerede har sluttet med nattamming, kan du jo tilby henne vann på natten dersom hun våkner og skulle være tørst.
Ønsker dere gode netter og fredelige kvelder i tiden som kommer! Hilsen Elin
 
Back
Topp