soving i barnehage?

Stita

Gift med forumet
Hvor gammel var ditt barn da hun/han slutter å sove i barnehagen?

Dere som har hatt barn som har begynt i 2 års alder. Har de sovet i barnehagen i det hele tatt?

Min datter er akkurat fylt 2 år nå. Hun begynner i barnehage i august. Hun sover nesten aldri om dagen lenger. Hun har nektet de siste månedene. De fåå dagene hun sovner om dagen er hun et mareritt å legge om kvelden. Derfor har jeg tenkt at det ikke er aktuelt med soving i barnehagen. Så har ikke kjøpt noe sovevogn (hun har kun en trille som ryggen ikke kan legges ned på nå)..
Hun har ikke sovet i vogn siden hun var 6 mnd gammel og nekter å tro hun hadde klart det nå med masse støy rundt i en barnehage.
Det er vel andre barn på samme alder som ikke sover i barnehagen også vel?

Gutten min slutta å sove på dagen når han var 2 år. Det er flere barn som ikke sover når dei er 2, og noen som sover selv om dei er 4-5 ;)

Men det er aldri noe problem om ungen ikke sover, det er alltid flere barn som er ute samtidig, eller så får ungen alene tid med en voksen :)

Takk for svar :) Ja, satser at det ikke blir noe problem med at hun ikke sover og at hun har noen å leke med når de fleste rundt den alderen sover :)

Her har de sluttet når de var ca 2år,  da ville de ikke sove mer. Den første tiden så var de kjempe utslitt når de kom hjem, men det gikk ganske fort over. Mini var 2 år i mai, og sover av og til på dagen enda, men regner med at ikke kommer til å gjøre det når han begynner i barnehagen til høsten.

Vet at i barnehagen her så har de noen reisesenger stående tilfelle det er noen som må sove eller som ikke vil/klarer å sove i vogn.

Må legge til at selv om de ikke vil sove hjemme, så er hverdagen i barnehagen mye mer slitsom enn hjemme. Så kanskje det blir behov for noen små dupper allikavel.

gutten sov til han var 4år
jenta sov til ho var 3.5år, hender enda at ho må ta seg en dup i barnehagen på 45min

Så er nok opp og ned på ungene og hvor tidlig en står opp om morgenen

Her så sov begge inne i senger

Mathea begynte når hu akkurat var blitt 2 år. Hu har stort sovehjerte og trenger søvn på dagtid for å i det hele tatt fungere. Hu blir 4 på søndag og sover fortsatt lur i barnehagen. Venninna mi si sønn begynte i barnhagen når han var 1.5 år og han slutta å sove i barnehagen før han blei 2 nettopp pga han ikke ville sove til kvelden da! Barn er forskjellig=)

Min eldste var litt over 2 da han starta. Han sover ikke i barnehagen.
Minstemann som fylte 2 i april sover i barnehagen. Han trenger den duppen.
Nå på sommeren er de ikke i bhg, og da dupper han ikke.
Han er litt vanskelig å få i seng ja, men han må ha duppen sin.

sønnen min er snart 4 og trenger fortsatt å hvile og ofte sovner han (sover ikke ca hver 3 dag). da han var 2 år sov han 2-3 timer på dagtid.

min erfaring fra småbarnsavdeling er at de fleste sover og på slutten av året (våren og sommeren) så har de eldste (som er ca 3 år) sluttet å sove og hviler bare litt til musikk eller lydbok e.l.

Jeg ville nok prøvd uten soving siden hun ikke sover nå - men vær obs på at en bhgdag er mer slitsom så det kan hende hun trenger en dupp allikevel. støy venner de seg til etterhvert:) er ofte mange foreldre kommer å sier at ungen aldri har vært vant til å sove i vogn eller at h*n nekter, men det går som regel helt fint etter 2-3 dager. Alt er nytt i bhg så det blir en helt annen setting.

Stita skrev:
Hvor gammel var ditt barn da hun/han slutter å sove i barnehagen?

Dere som har hatt barn som har begynt i 2 års alder. Har de sovet i barnehagen i det hele tatt?

Min datter er akkurat fylt 2 år nå. Hun begynner i barnehage i august. Hun sover nesten aldri om dagen lenger. Hun har nektet de siste månedene. De fåå dagene hun sovner om dagen er hun et mareritt å legge om kvelden. Derfor har jeg tenkt at det ikke er aktuelt med soving i barnehagen. Så har ikke kjøpt noe sovevogn (hun har kun en trille som ryggen ikke kan legges ned på nå)..
Hun har ikke sovet i vogn siden hun var 6 mnd gammel og nekter å tro hun hadde klart det nå med masse støy rundt i en barnehage.
Det er vel andre barn på samme alder som ikke sover i barnehagen også vel?

Ble to i mai, begynner i midten av august. Har slutta å sove på dagtid. Så lik som di...

Takk for svar dere :)
Ser det er en del forskjellige barn jah :)

Jeg vil egentlig tro at hun ikke kommer til å ville sove i barnehagen siden hun ikke er vant med å sove lenger. De dagene jeg synes hun virker trøtt og derfor legger henne, så blir hun rasende. Hun vil absolutt ikke sove om dagen. men er jo en mulighet for at barnehagen tar "knekken" på henne innimellom ja :P

Fra hun var ca 1 år så har hun ikke kunne sove mer enn 1 time på dagen for å få sove om kvelden. Kan ta 2-3 timer å legge henne om kvelden bare hun har sovet 1 time nå. Det er ikke så veldig kjekt :P Hun er litt for glad i å få med seg alt som skjer. hehe
Skulle ønske de hadde muligheter for å sove inne i barnehagen. Er liksom litt irriterende å måtte kjøpe enda en vogn om hun bare trenger en dupp en gang i blandt.

Sluttet da hun var 3 (1,5 måned siden). Har ikke sovet hjemme på.. tja.. 5 måneder, kanskje? Sovner i bilen om vi kjører noen steder rundt duppetid, eller utpå ettermiddagen da. :)

Back
Topp