Soving hos baby

Mirmir2611

Flørter med forumet
Jeg har en 9 uker gammel baby som så og si aldri sover. Han kan være våken 8-12 timer i strekk. Jeg vet at det ikke er bra for han, men jeg får han ikke til å sove uansett hva jeg gjør. Sovner han så sover han gjerne i 10 min så er han våken lenge igjen. Han er utrolig grinete og overtrøtt. Han går på mme og spiser gjerne bare 50-60 ml av gangen. En sjelden gang spiser han 120 ml. Da vil han jo ha mat ca hver time siden han blir fort sulten. Jeg får han ikke til å spise mer uansett hva jeg gjør.han sovner etter mating og da sover han i 10 min kanskje og etter dette er han våken nokså lenge. Er han trøtt og jeg får han til å sove så våkner han veeldig fort igjen pga sult. Sånn holder det på hele tiden. Dette er utrooolig slitsomt både for meg og han. Vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde ut med bare 2-3 timer søvn per dag. Dette er det lengste han sover en gang om dagen. Resten er bare av og på soving egentlig. Tror dere det hjelper hvis jeg klarer å la det gå lengre tid mellom hver mating slik at han spiser mer? Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få han til å sove fortere ig lengre, han sover totalt ca 4-5timer per dag, og dette med alle 10-15 min blundene hans. Dette kan jo umulig være bra for en så liten baby. Tar imot alle tips og all hjelp. Er tom for ideer. Noen som har opplevd noe lignende?

Mine første tanker er at han har vondt noe sted.
Enten i magen pga mme'en, eller pga låsninger/stive muskler i kroppen.

Har du hatt han til manuellterapeut feks?
Jeg anbefaler egentlig osteopat, men de finner man jo ikke overalt i landet.

Prøvd bæresele? Noen sovner og sover best når de får sove på mamma/pappa.

Er du alene med ham eller er det en pappa i bildet også? Kan du få sove ut en gang imellom der pappa tar litt ansvar?

Jeg tror ikke det vil hjelpe å vente lenger mellom matingene, da vil du bare få en enda mer grinete unge.

Mitt forslag er å bestille time for sjekk av låsninger så fort som overhodet mulig. Det er tøft å bli født, og de aller fleste babyer får en eller annen låsning enten i nakke, bekken osv.
Har han noen favorittside? Vil han bare ha hodet en vei? Ser det ut til at noen bevegelser er vonde?
Det er ikke sikkert du kan svare ja på noe av dette, men er ikke dermed sagt det er låsninger likevel. Sjekk det ut, for noe plager ham.

Høres ut som noe plager han ja. Virker det som han har vondt i magen? Ville kanskje prøvd en annen mme. Er han hard i magen? Gir du malt i mmen ?

Stakkarn liten har säker vont en plats. Eg ville ha bestillt en timemhos manulet terapeut. Bytt mme å pröv deg fra. Ville och frågat på helsestation/ lege .

Min sover kun i armene mine eller bæresele,legger jeg ham bort våkner han. Du har sikkert prøvd alt, men prøv å la han bli i den stillingen han sovner i? Gå med ham i bæresele? Min sutrer litt med en gang så sovner han lenge der. Eller om jeg bærer ham delvis på skulderen min og går blir tungt for meg i lengden da. Lykke til;)

Hvor sover han? Sover han mer på fanget, inntil deg, enn for seg selv? Vår sov aldri for seg selv som baby, våkna med en gang jeg la henne fra meg. Så løsningen ble samsoving og bæretøy.

Han kan ha vondt, jeg ville snakket med helsesøster eller lege. Det kan hende han har melkeallergi eller refluks. Refluks vil gjøre at det er vondt å spise og sove. Melkeallergi kan gi magesmerter og akutt vondt i magen når han spiser. Da vil en spesial mme kunne gi bedring. Vår jente bruker Nutramigen, den fås på apotek og gratis dersom man har blåresept.

Mine første tanker er at han har vondt noe sted.
Enten i magen pga mme'en, eller pga låsninger/stive muskler i kroppen.

Har du hatt han til manuellterapeut feks?
Jeg anbefaler egentlig osteopat, men de finner man jo ikke overalt i landet.

Prøvd bæresele? Noen sovner og sover best når de får sove på mamma/pappa.

Er du alene med ham eller er det en pappa i bildet også? Kan du få sove ut en gang imellom der pappa tar litt ansvar?

Jeg tror ikke det vil hjelpe å vente lenger mellom matingene, da vil du bare få en enda mer grinete unge.

Mitt forslag er å bestille time for sjekk av låsninger så fort som overhodet mulig. Det er tøft å bli født, og de aller fleste babyer får en eller annen låsning enten i nakke, bekken osv.
Har han noen favorittside? Vil han bare ha hodet en vei? Ser det ut til at noen bevegelser er vonde?
Det er ikke sikkert du kan svare ja på noe av dette, men er ikke dermed sagt det er låsninger likevel. Sjekk det ut, for noe plager ham.

Jeg har veldig lyst til å ta han til manuellteraupaut men problemet er at de ikke har det her jeg bor nå. Jeg bor i utlandet for øyeblikket pga jobben til mannen min. Han er her bare hver andre dag nå, og han kommer hjem sent og trøtt. Da har ikke han mulighet for å passe han mens jeg sover. Jeg har også tenkt at han sikkert har vondt noe sted for han sovner bare når han blir heeelt utslitt og tom for energi stakkar

Høres ut som noe plager han ja. Virker det som han har vondt i magen? Ville kanskje prøvd en annen mme. Er han hard i magen? Gir du malt i mmen ?

Han har slitt masse med magevondt og han har alltid vært våken og skreket pga det. Har prøvd mange forskjellige mme typer, men nå har jeg byttet til en mme uten laktose og nå har han ikke vondt mer, men han sover ikke mer heller.

Hvor sover han? Sover han mer på fanget, inntil deg, enn for seg selv? Vår sov aldri for seg selv som baby, våkna med en gang jeg la henne fra meg. Så løsningen ble samsoving og bæretøy.

Han kan ha vondt, jeg ville snakket med helsesøster eller lege. Det kan hende han har melkeallergi eller refluks. Refluks vil gjøre at det er vondt å spise og sove. Melkeallergi kan gi magesmerter og akutt vondt i magen når han spiser. Da vil en spesial mme kunne gi bedring. Vår jente bruker Nutramigen, den fås på apotek og gratis dersom man har blåresept.

Sovner han, så er det på armene mine, men han våkner ganske fort når jeg legger han ned. Har snakket med lege, men han sier bare at det går over og at han er en aktiv baby. Det kan umulig være grunnen.

Sovner han, så er det på armene mine, men han våkner ganske fort når jeg legger han ned. Har snakket med lege, men han sier bare at det går over og at han er en aktiv baby. Det kan umulig være grunnen.

Mi sover også mye i armene/på brystet mitt og våkner om jeg legger ho ned. Snart 3 mnd... Lar ho sove hos meg så ho får litt søvn :-)

Han har slitt masse med magevondt og han har alltid vært våken og skreket pga det. Har prøvd mange forskjellige mme typer, men nå har jeg byttet til en mme uten laktose og nå har han ikke vondt mer, men han sover ikke mer heller.
Hmm så rart..:( slitsomt å ha det slik..

Han har begynt å sove mer! Vet ikke hvordan eller hvorfor, men plutselig for tre dager siden sov han 6 timer i strekk! Aaldri skjedd før, etter det fikk han mat og så sov han 3 timer til og siden den dagen sover han ganske bra... Han sover fint 3 timer i strekk nå! Er så fint å ha en uthvilt baby. Han er mindre sutrete og ser mer fornøyd ut. Utrolig deilig. Vet ikke hva som endret seg, men skal ikke klage

Han har begynt å sove mer! Vet ikke hvordan eller hvorfor, men plutselig for tre dager siden sov han 6 timer i strekk! Aaldri skjedd før, etter det fikk han mat og så sov han 3 timer til og siden den dagen sover han ganske bra... Han sover fint 3 timer i strekk nå! Er så fint å ha en uthvilt baby. Han er mindre sutrete og ser mer fornøyd ut. Utrolig deilig. Vet ikke hva som endret seg, men skal ikke klage
Er ofte noe magisk som skjer når de nærmer seg 3 mnd:)

Så herlig da :D

Søvn aler søvn, så når han først har kjent på søvnen så kan det hende at det ordner seg og behovet økes. ;)

De trenger ikke å ha vondt selv om de vil sove på fang osv... Lillegutt er sikkelig kengerubaby og trenger masse masse nærhet. Tror ikke han alltid har vondt fordi noen ganger ser jeg han har vondt, ser det på fjeset og kroppsspråk og andre ganger er det bare nærheten;)

Men verdt å være obs på da det kan være årsaken;)

Baby får noen ganger utviklingssprang kansje det som har skjedd?

De trenger ikke å ha vondt selv om de vil sove på fang osv... Lillegutt er sikkelig kengerubaby og trenger masse masse nærhet. Tror ikke han alltid har vondt fordi noen ganger ser jeg han har vondt, ser det på fjeset og kroppsspråk og andre ganger er det bare nærheten;)

Men verdt å være obs på da det kan være årsaken;)
Nei, jeg vet det. Skrev jo at vår alltid ville samsove, sove på fang og bli bært. Det hadde ingenting med vondter å gjøre. Den andre delen med at de KAN ha vondt noe sted var mer en sånn årsak nr 2 til at ungen ikke vil sove :P

Så herlig da :D

Søvn aler søvn, så når han først har kjent på søvnen så kan det hende at det ordner seg og behovet økes. ;)

Ja det virker som om alt ordnet seg etter at han fikk sovet ut en dag. Han sover "normalt" nå og jeg passer alltid på å legge han med en gang jeg ser tegn på tretthet og det hjelper mye :)

Back
Topp