Soving (9uker gammel)

K7583

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
Hvor lenge er babyen din våken om dagen? Tidligere sov hun nesten hele døgnet. Våken et par timer på kvelden og til amming hver 2. time. Men denne uken er hun våken masse. Mandag sirka 12 timer. Tirsdag mye. I dag sirka 8 timer. Å da er klokken bare 21 nå. Hun legger seg som oftest mellom 00-03. Så lurer litt på om det plager henne noe. Lurer litt på hvor mye deres sove for å få et overblikk over hva som er "normalt"??

Edit: Hun sover innimellom på dagtid. Men sover dårlig og våkner etter 20 min sirka.
 
Jeg føler at gutten vår sover rimelig lite på dagtid. Han våkner omtrendt alltid bare 2 min etter han blir lagt ned og har kanskje en litt lengre lur om dagen. Ellers sover han fint i armene mine, men jeg har ikke sjangs eller tid til å ha han sovende på meg hele dagene.

Det plager meg egentlig ikke så mye at han sover lite på dagen. Så lenge han er i godt humør og virker å ha det fint, er jeg strålende fornøyd.

Hvordan har humøret hennes vært i det siste? Om baby er mer gretten og vanskelig å få rolig/til å sove kan det tyde på for lite søvn. Om hun ikke plages hadde jeg ikke tenkt så mye over det. Så lenge hun ikke blir overtrøtt, for det er slitsomt.
 
Her er babyen 7 uker. Er våken ca 1-1/2 time på dagtid før hun sover ca 1-2 timer. På natta sover hun fra ca 21.30 til 6-7 (våkner 1-2 ganger for mat og sovner igjen med en gang). På dagtid sover hun godt i vogna på trilletur, i bilstolen på biltur ellers sover hun best på meg (bruker bæresele hvis jeg trenger å ha armene fri ). På natta sover hun utrolig nok godt i egen seng.

Dette er nr 3. Nr 1 sov kun i bæresele på dagtid og sov generelt lite på dagen, men mye på natta. Nr 2 var motsatt sov hele dagen i egen seng, men sov lite på natta.

Så det meste er normalt i den alderen. Det viktigste er at babyen virker tilfreds.
 
Takk for svar. Har fått lege time til henne i dag da hun både sov og spiste dårlig i går :)
 
Snuppa mi på 6 uker kan brått gå dager hvor hun maks sover i 2-3 timer fordelt utover dagen. Så er det dager hvor hun nesten kun spiser og sover. Aldri tenkt noe over dette egentlig, men da er hun veldig blid og fornøyd når hun er våken. Men sånn har hun vært fra dag 1, alle som er innom kommenterer alltid hvor våken hun er og hvor mye hun følger med.
 
Lille på 12 uker er våken alt mellom 40 min - 1 1/2 time før han er trøtt og skal sove igjen. Sover 95% av tiden i bæresele på dagtid (vært slik i to måneder). Hvordan gikk det hos legen i dag?
 
Hvor lenge er babyen din våken om dagen? Tidligere sov hun nesten hele døgnet. Våken et par timer på kvelden og til amming hver 2. time. Men denne uken er hun våken masse. Mandag sirka 12 timer. Tirsdag mye. I dag sirka 8 timer. Å da er klokken bare 21 nå. Hun legger seg som oftest mellom 00-03. Så lurer litt på om det plager henne noe. Lurer litt på hvor mye deres sove for å få et overblikk over hva som er "normalt"??

Edit: Hun sover innimellom på dagtid. Men sover dårlig og våkner etter 20 min sirka.

Sniker, fordi jeg hsfde litt lignende greie med min baby, rundt 7-8 uker.
Hvor lenge lar du hun være våken før du forsøker å legge henne på dagtid? De fleste orker ikke så mye mer enn 1t - 1,5 t våkentid før de trenger en lur. Vi fikk generelt mer søvn hele døgnet når jeg passet på å legge han før det hadde blitt så mye som 1,5 time våkentid.
Vi startet legging rundt 20.30 fra 6 uker, også stadig tidliger etterhvert, mens et finner dere ut av når passer, babyer er ulike. Min var overtrøtt og ble mer gira og våken av å være i stua med mye lys og lyd fra han var en 4-6 uker.
Håper dere finner ut av det, og at legen evt har noen gode råd :)
 
Søvn er individuelt. Noen sover lenge, andre mer oppstykket. Mye som er normalt.
Har 4 barn, alle har hatt ulike søvnmønstre.
Nr 1 sov ok, en time sammenhengende på dagtid før han våknet. Nr 2 sov aldri. (følte ihvertfall ut som hun aldri sov). Nr 3og 4 (tvillinger) er de som sover best. Sover ofte og lenge (opptil 2,5 t) sammenhengende.
Tok søvnen til nr 2 opp med fastlegen da frøkna var 7 måneder. Det jeg beskrev var helt normalt. Normalt å sove oppstykket, normalt å hylskrike døgnet rundt for hun ikke ville sove. Hun er nå 2 år og ting har endelig bedret seg.

Mine tvillinger på 11 uker er max våken i 1, 5 t.
Utviklingstrinn kan også "ødelegge" både søvn og appetitt mens det pågår.
 
Back
Topp