sovevaner

mor&far<3

Blir kjent med forumet
Hvor lenge er det vanlig at babyer er våkne av gangen?Lille Marcus har ingen ordentlig rutiner enda(han er jo bare litt over to uker:)..), men han er våken så lenge av gangen.. Våkner ca kl.05.00 og sovner ikke igjen før kl.13/14.. Og da vil han helst ikke ligge noe alene på den tiden..(Han sover egentlig generelt ganske lite.. Kanskje 12 timer i døgnet eller mindre, med mindre vi er på biltur eller trilletur i tiden utenom da han vanligvis sover..)
 Lurer også på om mn kan amme FOR ofte? Han gråter ikke så ofte, mer sånne små "hyl" som går fort over, og spessielt hvis han får pupp da..

Alle barn er forskjellige. Jenta mi måtte jeg mer eller mindre gå å bære på/ ha inntil meg døgnet rundt i sikkert 1 - 2 måneders tid, så fort jeg la henne ned så skrek hun etter 3 min. Fant til slutt en leke som fanget hennes oppmerksomhet i lekegrinden så mor fikk dusjet i fred og ro osv.
Andremann kunne jeg legge fra meg når som helst og det var aldri noen klager fra han utenom når det var mat, bæsj eller rap som gjaldt.
Soverutiner tar det en god stund før de får, nå husker jeg ikke helt, men akkurat i starten så sover de vel endel, deretter så har mine sovet et par ganger på dagtid, tror jeg, ofte en kort lur (fra 15 min - 1 time) på formiddagen og en som varer litt lenger på ettermiddagen (opptil 3 -4 timer). Så har de vel sovnet i 9-10 tiden på kvelden igjen.
Tror ikke du kan amme for mye, det tror jeg de regulerer selv.

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at de kunne få for mye mat, at de kunne få vondt i magen av det

uff, det var lenge han var våken syns jeg : / sovner han ikke visst han ligger på brystet ditt heller? 

og tror man kan gi "for mye" mat, men da gulper de vel det bare opp det som er til overs, men kan sikkert gi litt magevondt også. 

biancatror jeg sover nærmere 20 timer i døgnet, det gjorde storebror også.. og hun kan ha små hyl og da ligger jeg hun på brystet mitt og koser med hun og så får hun tutt ;)

Ja, har skjønt at de er forskjellige disse søte små:)
 Nei, på dagen sovner han ikke uansett hva jeg prøver. Han sovner ved puppen da, og sover kanskje i ti mib før han våkner igjen..
 Nå sovnet han kl. 13 igjen idag så virker som han er i en rutine på det kl.slettet..hehe..
20 timer i døgnet ja, høres nesten litt deilig ut:P Mn er jo koselig at han er våken også, han er veldig årvåken og som regel i godt humør:)
 Huff, da burde jeg kanskje amme han litt sjeldnere da.. Er bare så lett å legge han til- han blir så rolig av det og det ser ut som han koser seg skikkelig!:) Hehe..

har hørt begge deler med å amme for mye. men vil vel tro destyrer det litt selv.
på kveldenn er det det eneste jeg kan gjøre for å roe han. prøver med litt bæring og sånn men det er pupp som gjelder.
høres slitsomt ut å være våken hele dagen, fr håpe det går seg til snart.

Hvis de får i seg får mye så kommer det rett opp igjen.
Det lærte jeg med førstemann etter at vi begynte å gi grøt vel å merke. 
De har ikke "noe" (husker ikke hva det heter) i halsen/magesekken som sier at nå er det nok, så om de spiser for mye så bare spyr de det opp igjen.
Så tidlig tror jeg ikke du kan amme for mye, når han blir større derimot og det er meningen at han skal begynne å være litt aktiv på gulv etc. Da kan det hende de får for mye, at de blir for tunge og dorske, det er det eneste jeg har hørt, men det er jo bare å følge med på vekten hans, legger han unormalt mye på seg, så bør du kanskje prøve å begrense litt, men om vektoppgangen er normal så må du ikke minske på maten.

Det er forskjell på babyer og barn mht søvn ja. Noen sover mye og i lange perioder, mens andre har mer "power naps". Lillejenta her sover stort sett 1 lengre lur på dagen, kan være opptil 4 t viss hun blir trillet. Ellers er det mange kortere lurer på alt fra 10 min til 1 t. Når det gjelder amming så mener jeg de kan regulere det selv når de er så små, de gulper vel bare opp overskuddet. Høres ut som han koser seg m ammestundene, og kan jo være han ikke spiser effektivt hele tiden, men altså koser seg. Jeg merker forskjell fra sist gang når det gjelder amming. Storebror kunne spise og kose seg i over en halvtime, sovnet alltid v puppen. Han var sulten igjen etter maks 2 timer. Lillemor er mer effektiv og glupsk, hun suger i seg på under 10 min, og det går egentlig for fort for henne, for jeg kan høre at hun svelger luft. Hun slipper puppen innimellom fordi hun må ha rapepause. Merker at hun strever mer med magen enn storebroren selv om jeg prøver å få henne til å rape opp all luften. Hun gulper en del, sikkert fordi hun spiser så fort. Men hun blir ikke så fort sulten igjen siden hun spiser seg god og mett. Når hun blir litt eldre (ca 3 mnd) kommer jeg nok til å innføre faste måltider hver 3-4 t, det gjør dagen mye enklere. Da er også babyen ordentlig sulten og vil forsyne seg godt nok.

Må forresten legge til at vi har fått det mye greiere i forhold til soving og amming etter at hun endelig tok sutten. Tror de fleste babyer har større sugebehov enn nødvendig i forhold til hvor mye mat de trenger. Jeg strevde i to uker med å få ho til å ta sutt, det gikk til slutt. Er så deilig at hun kan roe seg uten at puppen må fram hele tida. Spesielt kveldene var det pupp i ett sett!

Mamsol skrev:
Må forresten legge til at vi har fått det mye greiere i forhold til soving og amming etter at hun endelig tok sutten. Tror de fleste babyer har større sugebehov enn nødvendig i forhold til hvor mye mat de trenger. Jeg strevde i to uker med å få ho til å ta sutt, det gikk til slutt. Er så deilig at hun kan roe seg uten at puppen må fram hele tida. Spesielt kveldene var det pupp i ett sett!

smokk har ikke funket helt her, kommer noen fæle grmiaser og så spytter han den ut igjen og hylgriner:P

muffinsdronningen skrev:

Mamsol skrev:

smokk har ikke funket helt her, kommer noen fæle grmiaser og så spytter han den ut igjen og hylgriner:P

Prøv å ha en kosefille/gulpeklut tett inntil ansiktet, det hjalp her. Og hold babyen som om hun legges til puppen. :)

Nå sov han fra 13 til 15.00... Og han er fortsatt våken! (altså vært våken i 6 og en halv time)..Skriker litt her og der(korte skrik som lindres fort), prøvd å gi pupp og smokk, vugge hit og dit. Vandre med han osv. Så nå er pappan ute å prøver å trille han i søvn.. Han er som sagt ikke så veldig slitsom, bortsett fra at jeg blir veldig frustrert og lei meg siden jeg ikke finner ut helt hva han vil... Men syns han er veeeldig mye våken nå altså..

du kan jo høre med hs om hun kan ha noen tips..?! de er vel i streik nå, men viss du ringer helsestasjonen din så kanskje de kan hjelpe viss du føler behov for det :) 

Det høres akkurat ut som vår gutt på 2 år da han var baby. Han sov kun korte powernaps, og var våken leeeeeenge om gangen. Jeg fikk ikke gjort noe da jeg gikk hjemme i permisjon, alle prosjekter ble bare halvveis ;-) Jeg rakk bare såvidt å betale for kaffen da jeg møtte andre på cafe, før han var våken... I tillegg var han veldig var, reagerte på den minste lyd om det så bare var fuglene som kvitret. Han var allerede slik på sykehuset, og var veldig urolig i magen! Det var egentlig mest slitsomt for meg, for han virket jo ikke misfornøyd da han var våken.

Så babyer er forskjellige, denne gangen har jeg fått en skikkelig sove baby som er veldig rolig og faktisk sovner av seg selv uten å måtte bysses og vugges i søvn. Jeg har ikke gjort noe annerledes denne gangen. Jeg har ei venninne med tre barn, hun mente at vuggebabyer var noe du selvvar skyld i , men etter at hun fikk nr 3 har hun gått tilbake på det, for plutselig fikk hun en som måtte bæres rundt, vugges og trilles for å sove ;-)

angående for ofte mat, fikk beskjed av min hs at om det kan bli en vond sirkel om en ammer for ofte - kolikkbarn er ofte gode og runde fordi de gjerne roer seg med brystet. De små oppfatter det som noe godt, smertestillende, og ligge ved brystet om magevondt - men så resulterer det bare i mer luft. Magen trenger litt pause for å fordøye maten den har i magen. Men dette er gjerne når det har gått noen uker, før dette skal melkemengden opp og de bør helst amme ofte. HS rådet meg og prøve å forlenge tiden mellom måltidene gradvis fra ca tre uker, men gjerne bare noen minutter om gangen.

Back
Topp