Soves det en eller flere ganger på dagtid nå?

Zeena

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Vi må redusere til én lur på dagtid. Hun er umulig å legge på kvelden hvis hun får to. Tenker vi begynner med soving som i bhg, i 11-tiden. Har forsøkt et par dager og det ser ut til å fungere greit. Får en liten "knekk" i 09-tiden, men det går seg vel til.

Noen andre her som har måtte redusere søvn på dagtid?
 
Er forberedt på at vi må gjøre det snart, men har fortsatt som regel 2 dupper. Noen dager sovner han såpass sent/sover så lenge på første duppen at det blir for sent til dupp 2. Veldig varierende hvordan de kveldene utarter seg; noen ganger går det fint, andre ganger alt annet enn fint :/
 
Fortsatt 2 her, en rundt 09-tiden, kanskje tidligere om hun våkner veldig tidlig. Og så en i 13-14-tiden. Hun sover bare 30 min ca hver gang da. Hender hun klinker til med en time.
 
Her har han to, men også en tredje når han egentlig burde sovet rundt :p
 
To her også, tidvis en, men da er det pga dårlig timing og innebærer en veeeeldig trøtt baby på ett eller annet tidspunkt. Han sover ofte bare 30 min sv gangen.
 
Vi har også to, en i 10-tiden og en fra ca kl 14. Begge varer rundt 40 min :) prøver å komme inn på Bhg-tider hvis vi klarer, men der sover de ikke før ca 12:30, og det blir for sent for mini foreløpig. Bhg har sagt at de er fleksible med soving for de minste, så det går nok greit uansett :)
 
Vi har slitt litt med dupp 2. Enten blir den for sen mtp natten eller så er han ikke trøtt nok. Prøvde en periode å kutte ned til en, men førte bare til at han ble overtrøtt og sov uroligere. Synes uansett at det har gått seg til med dupp nr.2 i sommer. Regner med at de tilrettelegger for 2 dupper i barnehage, men ser frem til at han kun trenger en etterhvert.
 
Last edited:
Har stort sett to dupper her og. Kommer litt ann på når hun våkner. Våkner fortsatt om natta, men sovner stort sett igjen har hun sovnet igjen kl 4-5, for noen mnd siden måtte jeg stå opp da!Istedet våkner hun i 8tida :D Da er det dupp i 10-11 tida og helst en liten dupp i 14-15tida. Kommer litt ann på hvor lenge hun sover i første. Noen ganger klinker hun til med 2.5 time :) Nå er det ferie, og andre duppen blir litt rar da vi fort er på farten...

Bhg skal vel ha individuell soving i begynnelsen, så får vi justere det litt etterhvert. Vanskelig å få 15 ettåringer til å sovne på likt tenker jeg...
 
Her sover murmeldyret fremdeles 3 ganger på dagtid. Hun kan klare seg med 2 ganger dersom lurene blir veldig lange (rundt 3 timer), men trenger noen ganger 4 dersom hun blir forstyrret så hun våkner for tidlig. Det er helt umulig å holde seg våken mer enn 3 timer i strekk, av og til er hun trøtt igjen etter bare et par timer.
 
Her sover mini fra 20.00 til 8-9. (Våken pupper 1-2 ganger ila natten) Så har han 2 dupper på dagen. Gjerne på 1 1/2-2 timer begge to :) Noen ganger sover han bare 40 min på første, men da blir nr 2 enda lenger.
 
Her må vi ha to enda, ellers blir hun overtrøtt og håpløs å legge :p Står opp i 8-9tida, så dupper hun mellom 11-13 en gang (max 1t) og så har hun en dupp til i 15-16tida (ca 30min) som oftes i vogna på trilletur ;) Legger henne ca kl.19, og sovner innen kl.20 ;)
 
Her sover murmeldyret fremdeles 3 ganger på dagtid. Hun kan klare seg med 2 ganger dersom lurene blir veldig lange (rundt 3 timer), men trenger noen ganger 4 dersom hun blir forstyrret så hun våkner for tidlig. Det er helt umulig å holde seg våken mer enn 3 timer i strekk, av og til er hun trøtt igjen etter bare et par timer.
Og vips, 3 uker senere, har hun redusert det til bare en middels lang lur. Nå er det plutselig fint å være våken 6 timer i strekk. :)
 
Det er et par dager nå, da hun har sovet første lur veldig sent og sovet over 1,5 time.. Da har det holdt med den ene luren. Sånn som i dag. Hun er helt ferdig til leggetid kl.18 da, sovnet nesten med flaska i munnen. Tenker det blir naturlig nå som hun begynner i barnehagen.
 
Mini sover to ganger for dagen, som oftest våkner vi rundt 8 og så er hun klar for en knekk rundt 10, og så rundt 15 igjen. Hver av dem alt fra en halvtime til 1,5 time. Uansett om hun sover en eller to ganger holder hun det gående til 21.30, så funnet ut at hun uansett kan få de to hun ønsker.

Blir sikkert litt annerledes nå når hun begynner i barnehagen. Håpet er kun en hvil og få kvelden tilbake ;)
 
Drar opp den her igjen for vi har ikke helt dreisen på dagsoving. De er veldig fleksible i bhg, så det bekymrer meg ikke.. ønsker bare å finne en løsning som passer frøkna best mht natta.

Det varierer veldig om hun sover en eller to ganger og vi sliter med den nr 2. Hun er ofte veldig trøtt rundt 09.30. Sover da gjerne 45-60 min. Skulle så gjerne fått henne til å sove igjen i 13-tiden for at det ikke skal bli for sent, men hun er rett og slett ikke trøtt nok. 15.30-tida er hun klar for ny lur. Det passer jo dårlig! Så nå må jeg være konsekvent i noen dager og flytte første lur og se om det holder med én.

Flere som sliter med det samme?
 
Ja, hvis første lur er 9.30 høres det jo vanskelig ut å kutte nummer to ja... jeg ville nok også prøvd å flytte den og se :)

Vi sliter ikke akkurat, men begynner å merke at det kanskje er tid for å trappe ned her også. Her våkner han rundt 7 nå, sover igjen ca 45 min mellom 10 og 11, og igjen mellom 14 og 15. Men i forigårs ble det surr, og da sov han bare en lur rundt 13, og det fungerte i grunnen overraskende bra. Myyyye lettere å legge om kvelden også, så det er jo et pluss.

Men jeg er usikker på om vi skal trappe ned nå eller om vi skal vente, for rytmen vi har fungerer jo egentlig veldig fint selv om jeg tror han er klar for mindre soving etterhvert.
 
Ja, hvis første lur er 9.30 høres det jo vanskelig ut å kutte nummer to ja... jeg ville nok også prøvd å flytte den og se :)

Vi sliter ikke akkurat, men begynner å merke at det kanskje er tid for å trappe ned her også. Her våkner han rundt 7 nå, sover igjen ca 45 min mellom 10 og 11, og igjen mellom 14 og 15. Men i forigårs ble det surr, og da sov han bare en lur rundt 13, og det fungerte i grunnen overraskende bra. Myyyye lettere å legge om kvelden også, så det er jo et pluss.

Men jeg er usikker på om vi skal trappe ned nå eller om vi skal vente, for rytmen vi har fungerer jo egentlig veldig fint selv om jeg tror han er klar for mindre soving etterhvert.
Hm.. vi har forsøkt med en lur i dag. Klarte å holde henne til kl 11.00. Men det er jo lunsjtid i bhg og blir helt feil. Hadde ikke hjerte til å tyne henne en time til. Dessuten sov hun bare 45 min som vanlig og det blir for lite i løpet av dagen. Måtte legge henne nå fordi hun var så trøtt.

Mulig vi må fortsette med morgenlur og håpe at hun blir så sliten i bhg at hun sovner rundt 13.
 
Hm.. vi har forsøkt med en lur i dag. Klarte å holde henne til kl 11.00. Men det er jo lunsjtid i bhg og blir helt feil. Hadde ikke hjerte til å tyne henne en time til. Dessuten sov hun bare 45 min som vanlig og det blir for lite i løpet av dagen. Måtte legge henne nå fordi hun var så trøtt.

Mulig vi må fortsette med morgenlur og håpe at hun blir så sliten i bhg at hun sovner rundt 13.

Her har vi forsøkt en lur en ukes tid nå. Pleide å sove 10-11/12 og så i 14-15tiden. Ble veldig vanskelig med den siste. Når drøyer vi duppen til 11-12tiden. Har gjerne blitt veldig trøtt i 10-tiden, men da har vi syklet eller lekt litt utendørs, før han har fått litt lunsj før soving. Har da sovnet på maks 5min av seg selv :) Vært i barnehagen i 3 dager nå, så får vi se hvordan behovet blir etterhvert. Synes ihvertfall dagene går opp mye bedre nå som han sover en gang. Fortsatt mye uro når han legges da, så vi får se om han blir for overtrøtt eller om det bare er en periode :)

45min høres lite ut på en hel dag ja! Her sover han 1,5-2t, og da synes jeg det er ok
 
Back
Topp