Soverutiner

millemarie

Forelsket i forumet
Legger dere bare babyen deres om natta så sovner de?
Eller sovner de først - så legger dere dem?

Hun min våkner og turner rundt i sengs hvertfall 30 min uansett hvor trøtt hun er.
 
Legger i senga og ammer i søvn, og så lirker jeg meg forsiktig løs når hun har sovnet.
 
Legger hu i senga, synger 2-3 sanger, sier natta og går opp i stua :) Hu ligger å skravler og spiser på beina sine ei stund og vi må ned å putte i smokken ved behov og noen ganger stryker vi hu litt i håret eller holder hu i hånda til hu roer seg, også sovner hu av seg selv til slutt :)
 
På dagen sovner han av seg selv i vognen ute, når han er trøtt og legges.
Men ikke på kvelden.
Når han blir trøtt, ca kl 19, stelles han og legges. Jeg ammer han i søvn. Pleier å ta ca 15 min. Funker fint for oss, så ingen planer om å endre på det. Jeg skal ikke noe sted :)
Begynt med litt grøt på kvelden ca kl 1830. Mest for å begynne smått med en slags kveldsrutine.
 
På dagen sovner han av seg selv i vognen ute, når han er trøtt og legges.
Men ikke på kvelden.
Når han blir trøtt, ca kl 19, stelles han og legges. Jeg ammer han i søvn. Pleier å ta ca 15 min. Funker fint for oss, så ingen planer om å endre på det. Jeg skal ikke noe sted :)
Begynt med litt grøt på kvelden ca kl 1830. Mest for å begynne smått med en slags kveldsrutine.
Når han legger seg på den tiden, hvor ofte er han våken igjennom natta da? :) Legger du han alltid til det tidspunktet uavhengig om han er trøtt eller ikke? :)
 
Vi har jobbet ganske mye med å la mini finne søvnen selv fra tidlig av, men hvor enkel hun er å legge varierer stort sett på hvor raskt jeg klarer å se at hun er trøtt. Blir hun litt overtrøtt så er hun vanskelig å legge. Hun får alltid mat rett før natta (har ammet frem til nå ca), men hun sovner ikke av det og det er jeg veldig glad for. Etter mat blir det raping, litt kos og litt prating før jeg legger henne i sengen, gir henne smokk og bamse og stryker henne litt over pannen. Da ligger hun som oftest å snakker litt med seg selv til hun sovner. Er hun overtrøtt der i mot eller at det er mye som har skjedd den dagen og hun er overstimulert så blir hun urolig og grinete. Da må vi bruke litt mer til, sitte der med henne til hun blir trøtt eller sovner. Legger seg mellom 19 og 21, våkner en gang mellom 00 og 03, spiser litt og sover videre til 06-07 våkner så for å spise litt til og sover så i 1-2 timer til. Hun har sovet igjennom natten 1 gang, da sov hun nesten 12 timer i ett strekk, men det har ikke skjedd mer enn den ene gangen. Om dagen sover hun ca 3 dupper fra 50min til 1,5 time.
 
Går på badet ca 18.15, steller/pysj og så en solid porsjon grøt og litt dessert (smoothie.) og så melk..
Legger henne ca 18.30-19.00, gir smokk og koseklut og går rett ut.
Det har funket i noen mnd, og fungerer fortsatt veldig bra :)
Det hender hun får siste melken i senga hvis hun er veldig trøtt og ikke vil ha flaske på armen i stua..
Hun sover som regel til 06.00/06.30 :Heartpink
 
Her er han egentlig trøtt allerede i 5tiden men veldig vanskelig å få til en liten lur da.. Tar på pysjen i 6tiden og så tøyer jeg det så nærme halv7 vi klarer før jeg legger ham. Men så begynner det! Han ammes i søvn og er jo da så trøtt at han sovner før han egentlig får spist no særlig.. Noen kvelder er selvsagt bedre enn andre, men når jeg skal prøve å lirke meg unna når han har sovna da så våkner han jo igjen. De fleste gangene går det da Ann å legge ham til puppen igjen og så drikker han seg i søvn igjen, men noen ganger blir han så våken at vi like godt går ut i stua igjen -da med helt dempet belysning. Etter 20min kan vi gå inn igjen og prøve hele regla på nytt, til han da sovner såpass at jeg faktisk kan løfte ham over i sin seng og endelig gå ut.. Hele denne prosessen varer i ca. halvannen time hver kveld... Så jeg er stort sett ute av rommet igjen rundt 8 om kvelden.. noen ganger nærmere halv9. Hvor mye han våkner på natta da avhenger av hvor mye han fikk i seg før han sovna, men som regel en gang mellom 00 og 02 og fra da ligger han ofte på puppen resten av natten -avhengig av hvor urolig han er og hvor trøtt jeg er.. Men nå skal det sies at han trolig har stille refluks, så jeg er foreløpig igang med å bli melkefri -i håp om at det skal hjelpe litt. Han strever nemlig endel med sure oppstøt som han svelger igjen og mye strev og smerte i hals og mage om natten..
 
Vi begynner kveldsrutinen med kos, stell, grøt og en flaske kl 19.00 og legges i senga 19.30 med smokk og klut. Må opp og dytte smokk et par ganger innimellom, men han sover så å si alltid kl 20.00 når vi øvrige 4 spiser middag.

Våkner oftest rundt 03.00 og vil over i senga vår, men spiser ikke, og sover videre til 06.30 når han spiser frokost. Så napper vi videre og står opp rundt halv ni og dagen er i gang. (Hvor han så og si ikke sover mer enn noen få minutter i slengen gjennom dagen :bored:)
 
Her er han egentlig trøtt allerede i 5tiden men veldig vanskelig å få til en liten lur da.. Tar på pysjen i 6tiden og så tøyer jeg det så nærme halv7 vi klarer før jeg legger ham. Men så begynner det! Han ammes i søvn og er jo da så trøtt at han sovner før han egentlig får spist no særlig.. Noen kvelder er selvsagt bedre enn andre, men når jeg skal prøve å lirke meg unna når han har sovna da så våkner han jo igjen. De fleste gangene går det da Ann å legge ham til puppen igjen og så drikker han seg i søvn igjen, men noen ganger blir han så våken at vi like godt går ut i stua igjen -da med helt dempet belysning. Etter 20min kan vi gå inn igjen og prøve hele regla på nytt, til han da sovner såpass at jeg faktisk kan løfte ham over i sin seng og endelig gå ut.. Hele denne prosessen varer i ca. halvannen time hver kveld... Så jeg er stort sett ute av rommet igjen rundt 8 om kvelden.. noen ganger nærmere halv9. Hvor mye han våkner på natta da avhenger av hvor mye han fikk i seg før han sovna, men som regel en gang mellom 00 og 02 og fra da ligger han ofte på puppen resten av natten -avhengig av hvor urolig han er og hvor trøtt jeg er.. Men nå skal det sies at han trolig har stille refluks, så jeg er foreløpig igang med å bli melkefri -i håp om at det skal hjelpe litt. Han strever nemlig endel med sure oppstøt som han svelger igjen og mye strev og smerte i hals og mage om natten..

Vi har en datter med melkeproteinallergi. Hun sov lite og dårlig på grunn av vondt i magen og klarte somregel kun å sove oppå meg og våknet alltid når jeg la henne fra meg. Selv nå når hun sover mye bedre merker vi at hun er vanskelig å legge om vi drøyer det for lenge. Hun hviler aomregel 3-4 ganger i løpet av dagen hvor den siste er et sted mellom 16-17 (sover mellom 45-60 min). Kan det hende han bare trenger en ekstra hvil kl. 17? Hvis hun blir overtrøtt så er hun et mareritt å legge og sover dårligere om natten. Håper dere finner ut av det.
 
Når han legger seg på den tiden, hvor ofte er han våken igjennom natta da? :) Legger du han alltid til det tidspunktet uavhengig om han er trøtt eller ikke? :)
Han sover gjennom natten, men våkner og vil ammes 3-4 ganger i løpet av natten. Heldigvis sover han videre.

Jeg legger han nør han viser tegn til å bli trøtt, og det ca kl 1830-1900. Men vi følger ikke klokken slavisk.
Er han våken og leken, venter jeg med atell og legging til han viser tegn til å begynne å bli trøtt.
 
Før sovnet hun ved puppen, hvor jeg så la henne forsiktig oppi krybben og listet meg ut. Fant ut at dette kanskje ikke er så praktisk særlig mye lengre da hun ble rundt 5 mnd.

Nå sørger jeg for at hun har hatt en lur og våknet opp før 16 tiden.
Klokken 18 er det grøt og så melk. Må gi mat før bryst da hun ikke helt er den ivrigste på matfronten. Vi går opp å steller etterpå, da hun oftest er full av graps og søl. Så ammer jeg og synger. Legger henne ned i sengen, brer godt over henne, pakker henne inn og sier godnatt og stryker henne over hodet. Lar henne så finne søvnen selv.
Hun oller styrer fælt uansett hvor trøtt hun er, når hun sutrer går jeg inn å stapper tutten inn, stryker og pakker igjen dynen over. Fortsetter dette til hun er sovnet.
 
Dere som ammer/bysser baby i søvn om kvelden, våkner babyen ofte om natten? Det sliter vi veldig med nå, så må avvenne å sovne ved puppen tror jeg
 
Dere som ammer/bysser baby i søvn om kvelden, våkner babyen ofte om natten? Det sliter vi veldig med nå, så må avvenne å sovne ved puppen tror jeg
Jeg ammer i søvn... Han sover best om han får ligge på puppen hele natten, hvilket går greit siden jeg er så trøtt selv at jeg bare sover gjennom det.. Så får jeg bare leve med en stiv, øm og sår kropp enn så lenge... Men min psykiske helse er avhengig av at jeg får nok søvn. Jeg legger ham kun tilbake i sin seng de få nettene jeg våkner og har "overskudd" til det. Det funker for oss iallefall. :)
 
Legger i senga og ammer i søvn, og så lirker jeg meg forsiktig løs når hun har sovnet.
Jeg har gjort det samme fra min var rundt 8-9 uker gammel. Nå er han snart 7 mnd, og jeg kjenner det begynner å bli slitsomt han våkner som regel 3-4 ganger og jeg må inn og gjøre samme prosedyren hver gang tar så mye tid!
 
Jeg har gjort det samme fra min var rundt 8-9 uker gammel. Nå er han snart 7 mnd, og jeg kjenner det begynner å bli slitsomt han våkner som regel 3-4 ganger og jeg må inn og gjøre samme prosedyren hver gang tar så mye tid!
Jeg har kort vei. Hun sover på den ene siden og jeg på den andre av en dobbelseng:rolleyes:
 
Back
Topp