Soverutiner på kvelden? HJELP!

Bebeh90

Flørter med forumet
Mini på 5.5mnd er tidvis et mareritt å legge.
Har dere mødre noen gode tips?

Det er litt slik at vi gruer oss til kvelden, for da skal han legges. Og det er baluba.
Han er avhengig av brystet, og sovner ikke i det hele tatt med mindre han puppes
i søvn, eller at han ligger i vogna og blir vugga i søvn.
På toppen av det hele våkner han nesten hver halvtime og vil ha mer pupp eller vugging.
Gjennom natta så sover han, men han "våkner" for å få mer pupp ca hver andre time.
Det er litt slitsomt.

Noen som har hatt det likens og fått ordna det på noe vis?
 
Høres helt vanlig ut. Og det går over. Min våkner også om natten for mat men siden han er nr 3 og eneste som har blitt ammet så føler jeg meg mer våken nå. Å lage flasker hver andre time om natten er vanvittig slitsomt. Han våkner forskjellig fra natt til natt. Han puppes i søvn. Nr 1 ga seg med kveldsflaskde ved 18 mnd. Nr 2 teller jeg aldri med ang nattevåk og mat fordi han har kroniske magesykdommer og vært plaget hele livet sitt. Jeg har ikke faste rutiner på nr 3 ang legging. Han får pysj når det passer utpå kvelden og han legger seg når det passer. Nå sover han og er i pysjen, noe som er veldig tidlig i forhold til den siste mnd.
 
Har det sånn og, og hatt det før med eldste. Har du brukt puppen fra start som måte å sovne på? Da kan det bli rutine. Samme med vugging.
Kan det være at han nå har behov for mer enn pupp? Sulten om natten?
 
Har det sånn og, og hatt det før med eldste. Har du brukt puppen fra start som måte å sovne på? Da kan det bli rutine. Samme med vugging.
Kan det være at han nå har behov for mer enn pupp? Sulten om natten?
Jeg har vel det, men er voldsomt han må ha den i munnen hele tiden :banghead:

Vi har starta med grøt, så føler ikke det er pga han er sulten :hungover:
 
Prøve på et leggeregime uten pupp/vugging, kanskje? Samme opplegg hver kveld. Få i gang en rutine som får babyen til å forstå at det snart er natta. Hvis du ammer/gir mat rett før legging er det ikke sult som eventuelt gjør at du må amme i søvn - da er det nærheten/kosen barnet er avhengig av.

Frøkna her er en drøm å legge, men vi er skikkelig nøye med å følge samme rutine hver dag. Hun forstår nå at det er legging som skal skje, og når hun da er i riktig modus er det hele så mye enklere. ❤️

Punktene nedover i denne lista synes jeg er fine:
https://www.barnassovnservice.no/10-tips-til-en-god-leggerutine-for-barn
 
Vi har hatt det slik en stund. Hjalp veldig når vi begynte med grøt og smaksprøver. Gir også en flaske for mistenker lite melk.

sluttet med å amme eller bysse i søvn. Nå gir jeg surt og kosen.

dette hjalp masse for oss. Lykke til
 
Her er det pupp på sengekanten, spiser å koser seg i søvn. Legger henne så over i sin seng når hun har sovnet. Tenker også på det med soverutiner at hun kunne lagt seg uten kosen,men må ta det når jeg er klar for å stå i det og endre rutine.
 
Skånsom sugeavvening kan være greit å prøve. Hver gang han nesten sovner på puppen når du skal legge han så tar du bort puppen forsiktig, når han kaver, gir tegn til at han vil ha mer så få han det, men ta den bort igjen like før han sovner, dette gjøres helt til han sovner uten puppen i munnen. Dette tar tid, men er en skånsom måte å lære å sovne uten puppen på. Anbefaler å sjekke ut lillemini.com

Selv så amma jeg i søvn i 2år. Og den hyppige oppvåkninga er nok bare en fase.
 
Skånsom sugeavvening kan være greit å prøve. Hver gang han nesten sovner på puppen når du skal legge han så tar du bort puppen forsiktig, når han kaver, gir tegn til at han vil ha mer så få han det, men ta den bort igjen like før han sovner, dette gjøres helt til han sovner uten puppen i munnen. Dette tar tid, men er en skånsom måte å lære å sovne uten puppen på. Anbefaler å sjekke ut lillemini.com

Selv så amma jeg i søvn i 2år. Og den hyppige oppvåkninga er nok bare en fase.
Dette kan jo være noe. Tusen takk for godt tips.
 
Back
Topp