Soverutiner på dagtid

M-40229578

Flørter med forumet
Hei!
Jeg har trent gutten min på snart 8 mnd til å sove i egen seng på dagtid. Legger han i senga og sitter på rommet til han sovner. Hovedgrunnen til at jeg har gjort dette er fordi jeg skal tilbake på jobb og ønsker at det skal være lett for andre omsorgspersoner å legge han uten pupp o.l.

Jeg har fortsatt lyst til å bære/trille/amme i søvn, men er redd at det skal rote til rutinen hans med å sovne selv i sengen.
Er det noen som har erfaring her? Er det sånn at jeg MÅ være konsekvent på at alle dupper hjemme skjer i senga?

Et annen problemstilling jeg har hatt de siste par dagene er at han ikke har sovnet i senga på ettermiddagen. Etter 1 time er han fortsatt våken, men helt klart ufattelig trøtt. Klør seg i øynene og gjesper uten stopp. Jeg vet at han hadde sovnet på 5 minutter om jeg hadde tatt han i bæreselen. Virker som at han har hatt behov for den ekstra støtten 2 ganger når jeg har prøvd å lagt han i går ettermiddag og dagen før. Han sovnet selv i sengen tidligere på dagen.
I går tok jeg han opp etter 1 time og lekte med han. Han var i godt humør og jeg holdt han våken til leggetid, da sovnet han raskt i egen seng igjen.
Skal jeg bare la han få være våken når han bruker for lang tid på å sovne på dagtid, eller bør man gi den ekstra støtten slik at han sovner?
Er redd for å rote til gode rutiner så kjenner jeg er litt rådvill og lurer på hva som er best å gjøre.

Jeg vet at jeg bare hadde gjort det jeg oppfatta at barnet mitt trengte, uten å tenke for mye på rutiner. For med unger er det så mange ulike faser konstant at man går inn i en ny, med nye behov og utfordringer hver gang man føler at man begynner å mestre ting.

Og jeg har noen tantebarn som blir lagt i senga slik du beskriver av foreldrene, men funker ikke om jeg feks sjal prøve å legge de for en dupp. Men jeg kan trille ungen i søvn, uten at foreldrene har øvd på det :)

Jeg måtte ikke være konsekvent på at alle dupper skjer i senga. Mine sov i vogn, seng og bæresele litt om hverandre, men ble vel ihvertfall en dupp i senga per dag. Gikk helt fint her. Kunne fint legge i vogn inne også og ikke trille i søvn.

Back
Topp