Soverutine

ventepåminførste

Blir kjent med forumet
Hvordan er kveldsleggingen hjemme hos dere?
Vi har en baby som er nesten 6uker. Og hun er rolig og snill. Og på dagen sovner hun av seg selv i vuggen eller ved puppen. Men på kvelden er hun mer urolig og sliter med å finne roen og sovne. Kan være da være våken i maange timer. Og virker veldig overtrøtt.Sovner og sover i 5-10min før hun våkner igjen.. Et par ganger har vi prøvd bilkjøring bare for å få henne til å sovne. Men vil jo helst unngå å legge til slike uvaner,,, Men hva gjør man ikke om barnet ditt ikke får til å sovne og man ser at det er stuptrøtt.

SÅ; hvordan foregår leggingen om kvelden hos dere?? Ligger barnet i senga si og sovner av seg selv i den alderen..? Eller er det andre rutiner.

Min ligger i sin egen seng og sovner selv (6 uker) det gjør han om dagen også. Men jeg har merket at han ikke finner roen i senga om han ikke er trøtt. Men da sovner han allikevell "alene" i vugga i stua. Så kanskje han er mørkredd?? he he. Han pleier å sovne mellom 9 og 10. Men ikke i egen seng da før vi legger oss i 11/12 tida.  Jeg ammer så legger jeg han etter rap, og da pleier han å finne roen.

Har samme problem, men her sovner hun ved puppen, men med engang jeg legger henne i sengen våkner hun i gjen å da må man bare begynne på nytt.... slitsomt.. noen tips?

Kveldene og nettene varierer utrolig! Noen ganger det rett i egen seng og sove, andre ganger krever det litt byssing og liriking over i egen seng. Med eller uten oppvåkninger. En dag det var krise og både mor og baby var stuptrøtte, men lille ikke fant roen, så la jeg han i vogna og satt ved siden av senga. La meg ned og brukte foten til å trille fram og tilbake. Jeg fikk iallefall hvilt og lille sovna til slutt.

Her soves det :-) Sover mye om dagen i vugge, vogn eller bilsete. Spiser en del pupp fra 18.30- 20.30. Sovner som regel ved puppen. Legger henne i egen seng. NOen ganger må jeg putte inn sutten et par ganger, men som regel er hun sloknet. Våkner da mellom 02:30-03:30 ammer litt legger henne tilbake, sover ca til 06-06:30. Ammer da liggende. Her sovner vi gjerne begge to og står opp et sted mellom 08-08:30. DEilig! Storebror våknet hver tredje time... Godt å få en som sover nå, så lenge det varer.... Ammer hver 3 time på dagtid, sover ho for lenge så får jeg litt mer amming på natten. Tulla er snart 8 uker

Han er 6 uker. Sover lange og gode økter på mellom3-4 timer på dagen. våken som regel 2 timer i slengen mellom. Dersom han sover på kvelden så vekker vi han senest kl 20.30, slik at han er trøtt når vi legger oss kl 22.30. Sover i sengen sin frem til ca 03. så kommer han over til meg! Står opp seks pga storesøster.

Her legges lillemoren i egen seng på rommet vårt når vi legger oss. Hun sovner stort sett greit der av seg selv, hender hun trenger smokken og litt kos på kinnet, men sjelden det er noe styr å legge henne. Hun sover i fire - seks timer i strekk før hun spiser igjen, og så sover hun videre.

frk k skrev:
Har samme problem, men her sovner hun ved puppen, men med engang jeg legger henne i sengen våkner hun i gjen å da må man bare begynne på nytt.... slitsomt.. noen tips?

Har du prøvd å ha en varmeflaske i sengen en stund før hun legges, sånn at sengen er varm hun du legger henne nedi? Mange barn reagerer ( naturligvis ) på det å bli tatt fra et varmt godt fang til å legges i en kald seng :) Vi har alltid brukt varmeflaske i sengen første tiden, og aldri hatt problemer med at barna våkner når de har sovnet i armene våres, og vi legger de i senga :)

Her tar vesla stort sett kveld i 21 - tiden, for så  å sove i 4 -5 t, spiser og sover i 4 t, spiser og sover i 3 t... På dagen spiser hun stort sett hver 3. t :)

frk k skrev:
D skal jeg prøve, takk for tipset sninni

Bare hyggelig  Det kan også hjelpe å pakke de godt inn i et teppe, sånn de ligger litt trangt med hendene og kroppen, da er det mange som roer seg. Får følelsen av å bli holdt rundt liksom, de er jo tross alt komt fra en trang og varm plass før de kom til verden, så det er jo ganske logisk at de liker det litt sånn :)

Her har vi drevet husarbeid i dag, så med musikken på, støvsugere, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, galne barn, mye prating og synging = vesla sover som en stein! Når alt roa seg = lys våken :P

Back
Topp