Soverutine med 2 små barn

RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei! Har et barn på 2 mnd og et på 2 år. Sitter og tenker litt på hvordan det blir med leggerutiner når vi nærmer oss at minste blir 4 mnd. Hvordan gjør dere dette?

Jeg har mann som jobber turnus på havet, så må gjøre hele rutinen alene i 3 uker før han kommer hjem igjen. Har dere noen tips og triks?

Hvis dere la barn på samme rom, når gjorde dere dette?

Ikke helt samme alderforskjell, akkurat ett år i mellom mine. Men samboer jobber også offshore. Jeg tok en om gangen i starten. Eldste hadde behov for å legge seg tidlig, mens minste som baby la seg rundt 21. etterhvert som baby vokste til og begynte å legge seg tidligere tok vi kveldsstell sammen og så la jeg en og en. Nå er de 2,5 og 3,5 og da tar vi kveldsstell sammen, pg legger sammen. At barnefar er borte i 14 dager ble ikke noe problem med leggerutine. Kun hvis det var tull på natt. Vi byttet på å legge helt fra start. Jeg har hatt mine på rom med oss til de var rundt 8 mnd, etter det har de hatt hver sitt rom. Vi har reist litt på hytta når vi hadde det og da lå de på samme rom. Samme leggerutiner der også. La vi en først venter vi på st drt var stille så la vi nr. 2.

Vet ikke om du fikk helt svar på det du lurte på men :laughing002

Har tre tette barn og ofte lagt alle 3 selv. Mine har aldri vært avhengig av at jeg ligger inne med de når de skal legge seg og ligget på eget rom fra tidlig alder, dvs de to eldste delte rom i ca 1 år før vi flyttet. Når jeg hadde en på 4 mnd og en på 1 år så tok jeg å gav minstemann kveldsmat først mens nr 2 lekte. Nr 1 ble med på badet mens jeg tok kveldsstellet til nr 2 (hadde gjerne med litt leker). La deretter nr 2 i senga og sa natta før jeg begynte med kveldsmat og kveldsstell med nr 1. Etterhvert som nr 2 ble større så spiste de og la seg på likt. De lå da på samme rom uten problemer. Når nr 3 kom gjorde jeg stort sett det samme, men hadde da med to barn ekstra på bade under kveldsstellet til nr 3. Nå er spiser de likt alle tre. Bytter da til pysj på alle før kveldsmat. Ser «barne-tv» etter kveldsmat hvor de får velge en liten tegnefilm hver fra nrksuper. Legger nr 3 etter at hun har sett sin tegnefilm, mens de andre to fortsetter å ser tegnefilm. Så legger jeg de samtidig etterpå.

Jeg har hatt ulike rutiner med mine 2, noen ganger funker det og andre ganger blir det bare kaos haha.
Men eldste vendte seg til å sitte utenfor rommet hvor jeg la baby (med døra på gløtt) og hørte på lydbok eller så barnetv på nettbrett mens han ventet. Han har sovnet alene på rommet fra babyen var 2-3 mnd. Men da var også han 3 år og 2-3 mnd. Han var ikke klar for å være alene ved innsovning før dette (eller vi pushet det ikke, hadde jo abre ett barn frem til da og mulighet til å gi mer tid ved legging). Men han skjønte at det var tid for t han lå alene på rommet og sovnet, enten jeg holdt på med baby eller var nede og rydda kjøkkenet.

Så bare prøvd deg frem. Mine har ikke vært i samme rom. Enten er det den ene eller den andre som ikke klarer å sovne når søsken er tilstede :p så foreløpig legger jeg dem ikke sammen på samme rom. Nå er min minste over 1 år så jeg leser nattahistorie for dem sammen også synger for 4-åringen før jeg går inn på det andre rommet med 1-åringen.

Back
Topp