Sover urolig

Linnsi86

Glad i forumet
Hei dere. Vesla min er straks 4 mnd og har de siste 2 mnd hadde veldig fine legge rutiner og sover fra ca 23 til 03 ,mat og ny bleie, så sover hun videre til kl 08-09 ca.. men den siste tiden har hun begynt å sove så urolig. Jeg må opp flere ganger om natten og gi henne smokken, ta på henne dynen osv. Hun sover, men kaver med armer og ben, gråter litt og sovner igjen . Jeg ligger og hører etter og sover SÅ dårlig om nettene. Tips? Andre som har opplevd?

Min har plutselig begynt å våkne klokken 04 og prater til 06-0630... Enormt slitsomt! Har skjønt at de får slike rare soverutiner når de er rundt fire måneder gamle. Går over:-)

Min er også urolig på natten. Sparker av seg dynen hele tiden, spytter ut smokken, vrir hodet frem og tilbake og sutrer.. :o

Her og!! Ligger å venter på at han skal våkne av alle bevegelsene. Han roer seg når jeg legger i smokken igjen, men den drar han ut igjen når han ligger å veiver med armene

Vår er helt lik. Veiver med armene og kaver i søvne. Skal helst bare sove når jeg holder henne i hånden ;) egentlig litt søtt også, men leggingen tar gjerne litt tid. Sover godt når hun først sovner skikkelig, men våkner ofte litt et par ganger i løpet av natten og vil ha tytten og at jeg holder henne litt i hånden, sovner igjen da. Har heldigvis bedside crib så nå gjør jeg dette i halvsøvne, men gruer meg litt til hun skal på eget rom og jeg må stå opp for å gi henne tutten ;)

Smokken = Tutten

Helt likt her også - kan hylgråte i søvne.. jeg løper inn på rommet (er gjerne tidlig på kvelden før jeg har lagt meg) og tror hun er våken - men Neida... sover som en Stein! Dette skjer flere ganger på kvelden. Veldig urolig søvn om dagen!

Og noen dager sover hun helt rolig..

Er visst denne 4mnd søvnendringen og ingen har noen forklaring på den hylingen/gråten i søvne. :-/

Som oftest med babyer og barn blir de slik urolig når de sover når de utvikler seg som mest og skal fordøye inntrykk. Og akkurat nå er det jo en fase med svært mange inntrykk som skal fordøyes! Dette kommer i rykk og napp når barna blir eldre også. I tillegg er det vanlig ved denne alderen at søvnmønsteret endrer seg også. Her fektes det med armer og ben, snur seg som en virvelvind i sengen og kan både gråte/prate og le i søvne. Trøster meg med at det er helt normalt.

Sniker litt jeg.. når dattera mi var 4 mnder begynte hun også og tulle.. helsesøster informerte meg da om et fenomen som het '4-month-monster' som rett og slett går ut på at de plutselig oppdager at de har kommer ut i verden, det blir mye inntrykk og opplevelser, noe som vil påvirke f.eks søvn og humør.. dette er ett av mange utviklinggssprang som kan kjennes igjen på dårlig søvn, surving og dårlig matlyst! Det er bare og holde ut, så går det over like fort som det kom ;-)

Takk for svar. ( Elsker dette forumet [emoji4]) roer meg ned med at dette er normalt og vil gå over. Vi prøver å roe fullstendige ned ca 2 timer før legging, slik at hun ikke legger seg med masse stimuli av TV,lyd og lys.. dere er så gode og ha jente [emoji173]
God klem til dere alle [emoji173]

Samme problem her. Han har aldri sovet gjennom natten, men han har iallefall sovet en 4-5 timer i strekk noen ganger. Men den siste måneden (etter han ble 4 mnd) har han vært ekstremt urolig på natta. Samsover med ham og jeg er sikkert våken nesten hver 2. time for å roe ham ned, han klarer ikke roe seg selv. Håper virkelig dette går over snart...

Er der noen som vet hvor lengre sånn ca (+-) denne perioden kan vare?

Samme her og, han som sov så fint på natta er mye urolig. Veiver og sutrer, både i søvne og våken. Men heldigvis så er ting greit når han går sutten, men han spytter den ut etter to nye minutter.

Er man interessert i å følge med på disse utviklingssprangene så kan jeg anbefale appen (Wonder weeks) :-)

Er man interessert i å følge med på disse utviklingssprangene så kan jeg anbefale appen (Wonder weeks) :-)

Ja jeg har den på dansk "vidunderlige uger" - er spennende! Kjøpt boken "Se, jeg vokser !" Også - anbefales!

Back
Topp