Sover svært lite

Its93

Forelsket i forumet
Oktobergull 2022
Kjenner meg sliten hele tiden noe jeg vet er veldig normalt. Er trett men sover svært lite. I snitt 5 timer hver natt. (Noen mener kanskje dette er mye)

har hørt man får mindre å mindre søvn jo lengre i svangerskapet man kommer pga kroppen forbereder seg til våkenetter.

greit nok når man er hjemme i permisjon og kan prøve å dyppe av litt mens babyen sover. Men nå når jeg jobber fult så er det veldig tungt til tider.

For om jeg har kveldsvakt eller dagvakt så sover jeg like mange timer.

så mitt spørsmål er andre her som ha følt det slik. Kanskje noen har opplevd det fra tidligere svangerskap. Dette er mitt første så vet veldig lite

Kjenner meg sliten hele tiden noe jeg vet er veldig normalt. Er trett men sover svært lite. I snitt 5 timer hver natt. (Noen mener kanskje dette er mye)

har hørt man får mindre å mindre søvn jo lengre i svangerskapet man kommer pga kroppen forbereder seg til våkenetter.

greit nok når man er hjemme i permisjon og kan prøve å dyppe av litt mens babyen sover. Men nå når jeg jobber fult så er det veldig tungt til tider.

så mitt spørsmål er andre her som ha følt det slik. Kanskje noen har opplevd det fra tidligere svangerskap. Dette er mitt første så vet veldig lite
(Sniker)
Jeg hadde noe lignende da jeg gikk gravid i 2020. Tenkte jeg kunne dele de erfaringene jeg har og hva jeg har tenkt i etterkant.

Jeg slet veldig med søvn gjennom hele svangerskapet. Sov dårligere og dårligere ettersom ukene gikk. Presset meg og led nok litt av «flink pike» syndromet. Var også min første graviditet. Da jeg var rundt 24 uker på vei gikk jeg på en skikkelig smell. Var så utrolig sliten og gråt mye pga. av dette. Syntes det var veldig «ubehagelig», men gikk til slutt til legen for å høre om jeg kunne få sykemelding for kanskje 2-3 dager. Legen sa at det kommer ikke på tale, jeg sykemelder deg 100 % ei uke. Takk og lov for at han gjorde det. Etterpå var jeg gradert sykemeldt 40 % og gradvis ble denne økt til 60, og til slutt 80 % sykemelding i slutten/begynnelsen av november/desember (termin 05.01.2021).
Jeg hadde planlagt keisersnitt og lå derfor på sykehuset 5 dager etter fødsel. Jeg var da så sliten pga. lite og dårlig søvn over flere måneder i tillegg til at kroppen jobbet for å hente seg inn etter keisersnittet at jeg ved flere anledninger holdt på å svime av på sykehuset (bokstavelig talt). Fikk svimmelhetsanfall og det gikk en stund før jeg skjønte hva det var. Det var nok også delvis derfor jeg også avsluttet amming da mini var kun 3,5 uker gammel. Jeg var så sliten og amming ble bare stress for meg og mini ettersom han i tillegg slet med sugetaket. Han hylte og skrek og jeg visste ikke mine arme råd. Til slutt måtte vi gå over på mme for at jeg ikke konstant måtte drive på med pumping og alt som hører til dette (vasking av flasker, selveste pumpinga, prøve på amming, osv).

Det er selvfølgelig bare du som vet akkurat hvordan lite søvn påvirker deg, men jeg vil absolutt anbefale deg å ta det opp med lege/jordmor. Ikke press deg for langt! Kroppen din holder jo faktisk på med å skape et nytt menneske :dummy:
Og husk også at det også kan bli veldig slitsomt etter graviditeten :Heartred
Masse lykke til :signs003

Uff da, dette høres veldig slitsomt ut.
Jeg sover ikke mindre enn normalt, heller mer. Men som nattevakt gjennom 17år, har jeg hatt trøblete tider med søvnen innimellom og jeg kan gi råd på det grunnlaget :happy:

Prøv å tenk at det ikke er din feil. Kroppen forandrer seg og det kan medføre endel berg og dalbane som du vet.
Det er ikke farlig om du tar deg en hvil når du kan, for å hente inn litt søvn. Jeg vet noen føler de ikke kan gjøre det eller at de går glipp av noe, men slapp av og ta deg en hvil. Så får du litt påfyll.
Dersom ikke legen kan hjelpe deg med dette, så kan du kanskje også vurdere å legge vekk noe som krever mye energi av deg i hverdagen? Slik at du ikke bruker deg helt opp.
Vet ikke om dette hjelper deg men dersom du legger mer vekt på egne skuldre for dette, så blir problemet større.
Håper det ordner seg for deg og at du finner en løsning som funker, så du kan føle deg mer opplagt :Heartred

Hei!

Jeg jobbet også 100% lenge i første sv.skap. Jobbet turnus som deg. Var trøtt og sliten men det gikk fordi jeg kunne hvile når jeg var hjemme :sleep011 Og det gjorde jeg hver dag. Det er tungt å jobbe turnus, spesielt som gravid. I senere svangerskap har jeg søkt tidlig om svangerskapspermisjon og fått det innvilget. Har da jobbet gradert og synes det har fungert veldig bra, og hatt mer overskudd. Man har jo også et liv utenom jobb, både med og uten barn fra før. Og det er jo veldig viktig for babyen i magen at du tar vare på deg selv!:Heartred Lykke til videre i graviditeten!

Jeg sliter også veldig med søvnen. Er kveldstrøtt og sovner 22-23-24 hver kveld.. Men jeg våkner mellom 4-6. Må jeg på do kan jeg bare glemme å sove videre... Kjenner meg veldig sliten og føler meg ikke uthvilt når jeg våkne rmen kroppen vil ikke sove mer.

Sliter periodevis med søvn fra før og har ikke vært en som sover mer enn max 7 timer til vanelig. Men nå kjenner jeg jo jeg trenger mer, orker ikke være sosial mange dager eller gjøre ekstra enn drt mest nødvendige hjemme eller med guttungen vi har.

Før svangerskapet tok jeg melatonin som hjalp meg få litt bedre søvn men det har jeg ikke turt å fortsette med i svangerskapet. Vurderer å høre om det er ting som kan hjelpe. Sleit også med søvnen i forrige svangerskap, spesielt når babyen var født og jeg gikk på en kjempesmell med depresjon og utmattelse. Har ikke lyst på det igjen så føler jeg bruker mye tid på å bekymre meg for søvnen.

Jeg har også slitt veldig med søvnen. Stresser, redd for at ting skal gå gale, tenker på alt mulig hver kveld og drømmer mye.

Har jobbet 100% igjennom tre IVF-runder, samt hele denne graviditeten frem til uke 12. Da gikk jeg til legen og sa at jeg trengte sykemelding i 2 uker. Det var ingen problem, og hun hadde full forståelse for det. Jeg sa det rett ut: jeg sover ikke, jeg må sove, og jeg må i en perioden kun tenke på meg selv for å finne roen i kroppen.

Nå er jeg 14+4, sover fortsatt dårlig, men det har hjulpet med 2 uker «me-time!», så det er mitt beste tips. Vi skylder oss selv å ta vare på helsa mens vi er gravid, og en sykemelding i ny og ne får rett og slett bare være innafor hvis det er det som trengs. Jeg skal tilbake på jobb i morgen, og kommer til å ta dag for dag. Orker ikke gå rundt som en zombie hele døgnet, så da er det til slutt jobben som må vike hvis søvnen blir det samme.

lykke til!

Back
Topp