Sover lite en periode - farlig?

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Lille og jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet og det er selvfølgelig en veldig rar og skummel forandring. (hun går i samme barnehage - kommer til å fortsette der)
Dette har resultert i at hun sover veldig lite. Disse to nettene har hun sovet ca 8 timer totalt da hun våknet mye og tok lang tid for å falle til ro igjen. (sover gjerne 1,5 i barnehagen). Det blir jo virkelig lite i forhold til de 12-14 timene hun vanligvis sover. Ingen kommenterte noe på dagsformen hennes i går i hvertfall men det kan jo bli annerledes om dette varer en stund. Kjenner det bekymrede mammahjertet lurer på om det farlig for helsen? :smiley-ashamed005

Barn regulerer seg selv om det blir tilrettelagt de får sove nok

Noen netter med dårlig søvn er ikke farlig :) Min var syk i rundt 2 uker for noen mnd siden. Da sov han gjennomsnittlig 5-6 timer (oppstykket) hver natt fordi han hadde vondt. Det gikk helt fint.

Dersom det varer over en lang periode ville jeg forhørt meg med legen :)

Barn regulerer seg selv om det blir tilrettelagt de får sove nok
Takk. Alle rutiner, både dagligdagse og for søvn er de samme både her hjemme og i barnehagen. Hun klarer faktisk å sovne til samme tid som hun vanligvis gjør men hun våkner ofte og er gjerne våken lenge om gangen så totalen av søvn blir liten .

Noen netter med dårlig søvn er ikke farlig :) Min var syk i rundt 2 uker for noen mnd siden. Da sov han gjennomsnittlig 5-6 timer (oppstykket) hver natt fordi han hadde vondt. Det gikk helt fint.

Dersom det varer over en lang periode ville jeg forhørt meg med legen :)
Takk for at du skrev :) Det roet bekymringene litt.

Det går seg nok til når hun finner mer roen her men går det over en lang periode ja så tar jeg kontakt med legen. Vi skal på 2 års kontroll om ikke så lenge også.

Takk for at du skrev :) Det roet bekymringene litt.

Det går seg nok til når hun finner mer roen her men går det over en lang periode ja så tar jeg kontakt med legen. Vi skal på 2 års kontroll om ikke så lenge også.

Det er sikkert mange nye inntrykk for et lite hode! Det går nok over :) Du kan jo også snakke med barnehagen og høre om hun er veldig sliten på dagen og om hun da har muligheten til å hvile ekstra eller holde på med rolige aktiviteter. Det bruker vi å gjøre for de som har sovet dårlig i min barnehage sånn at de skal få gode dager :)

Nei, vi har ofte hatt det sånn når vi har reist bort og sovet på nye steder. Som regel gått seg til i løpet av de første nettene :) så tenker at et par tre netter med urolig søvn går helt fint, og at hun sikkert vil regulere det i løpet av slutten av denne uka.
Men ved tannfrembrudd for eksempel har jeg opplevd lenger periode med dårlig søvn enn bare noen dager, og det går også fint.

Det er sikkert mange nye inntrykk for et lite hode! Det går nok over :) Du kan jo også snakke med barnehagen og høre om hun er veldig sliten på dagen og om hun da har muligheten til å hvile ekstra eller holde på med rolige aktiviteter. Det bruker vi å gjøre for de som har sovet dårlig i min barnehage sånn at de skal få gode dager :)
Ja, veldig masse vet du! Heldigvis har hun gått fra å synes det er skummelt den første dagen/kvelden/natten til at alt dette nye er fryktelig spennende og gjerne ikke har tid til noe annet enn å utforske når hun kommer hjem fra barnehagen hehe.

Barnehagen vet om at vi har flyttet og er derfor litt ekstra påpasselige på formen nå i denne tiden:) Kanskje hun klarer å hente inn litt søvn i helgen da hun skal sove på dagen når ikke det er så mye forstyrrelser som det sikkert kan bli i barnehagen når såpass mange sover sammen og har litt forskjellig behov for søvn.

Last edited:
Nei, vi har ofte hatt det sånn når vi har reist bort og sovet på nye steder. Som regel gått seg til i løpet av de første nettene :) så tenker at et par tre netter med urolig søvn går helt fint, og at hun sikkert vil regulere det i løpet av slutten av denne uka.
Men ved tannfrembrudd for eksempel har jeg opplevd lenger periode med dårlig søvn enn bare noen dager, og det går også fint.
Takk! Det er bra det er flere! Før hun begynte i barnehagen kunne jeg jo alltid prøve å regulere søvnen på dagtid om natten var urolig, men nå som hun går i barnehagen er det de som ser ann og styrer. De vet om at vi har flyttet og ser litt ekstra etter på formen hennes nå.
Hun er til vanlig ganske avhengig av å få mye søvn for at humøret og energien skal være god så med ca 2-4 timer mindre tenkte jeg at det lille hodet og kroppen kanskje snart går på tomgang:smiley-ashamed004

Back
Topp