Sover ikke om natten

Babydrøm

Glad i forumet
Har i 1 uke nå ikke klart å sove om natten, holder på å bli gal. Sover max 4-5 timer på formiddagen. Noen tips??? 30+4 uker i dag

Følger!
Hatt det sånn i flere mnd. Hjelper ikke å holde seg våken på dagen heller for da sovner jeg tidlig på kvelden og er kliss våken etter 3-4 timer uansetto_O

Har det sånn i perioder jeg og, men er usikker på hva som får det til å gå over dessverre. Da det var pga kvalme hjalp postafen+ å spise rett før jeg la meg. Nå hjelper det å stå opp, gå litt rundt og spise. I tillegg til å være litt aktiv på dagen og gjøre veldig rolige ting i timene før jeg sovner. Utenom det er jeg litt usikker. Følger med på tips.

Huff, høres kjent ut. Jeg har også slitt med søvn en stund nå. Eneste som fungerer for min del er å hvile seg på ettermiddagen. Tror det er en kjent ting at man sliter litt med søvnen i tredje trimester, kroppen forbereder seg på det som kommer. Uansett utrolig plagsomt. Har ingen konkrete tips å komme med dessverre. Eneste jeg kan trøste med er at jeg er i samme båt. :Heartpink

Sliter med det samme, sover av og på helle døgnet.. kjenner jeg virkelig savner 6-8 timer sammenhengende søvn

Opplevd samme i begge mine graviditeter, noen tips som har hjulpet for meg:

1. Når jeg er i lett søvn og egentlig vil våkne for å tisse, klø, babyen sparker eller annet, så prøver jeg hardt å la være! Fokuser på drømmen din eller pusten og «nekt» deg selv å våkne.
2. Hvis jeg ikke får til å nekte meg selv å våkne, IKKE se på klokken eller telefonen. (Da er løpet kjørt for meg hvertfall).
3. Hold øynene igjen og tiss eller gjør annet som du våknet for. Ikke utsett deg selv for noen form for lys.
4. legg deg ned igjen så fort som mulig. Bruk pusteteknikk som du også skal bruke på fødsel for å fokusere på kroppen/pusten din.

Disse punktene fungerer i 99% av tilfellene hos meg! hvis jeg er uheldig og glipper på det med lys eller ser på telefonen så ligger jeg fort våken i 2-4 timer

Hatt det slik begge ganger.. i natt sov jeg til 00.30 og var våken til kl 04.00.
Jeg merker at de verste nettene er pga ting jeg tenker på, kan være små bagateller som «hvilken vogn skal vi ha?».
Jeg ender alltid opp med å stå opp, spise og slappe av litt på sofaen før jeg legger meg igjen og sovner innen 30 min.
Sist sov jeg best mellom kl 06-10, men nå kan jeg ikke det med unge som skal i barnehagen.. så hvis du har mulighet så prøv å sov på dagtid, og ta magnesium før leggetid.

For meg er det eneste som funker til en viss grad å stå opp, tisse hvis jeg må, sette meg i stua (uten lys) og se på noe rolig/høre på podcast eller lydbok til jeg føler meg døsig nok til å sove mer. Hvis jeg er sulten spiser jeg noe veldig lett, uten for mye sukker. Jeg klarer ikke ligge i senga og føle på tissetrengthet, sult eller stress - kan ligge sånn i timesvis. :smiley-ashamed004

Av og til står jeg også like greit opp i fire-femtiden og tar meg en lur på formiddagen hvis jeg er hjemme. Husker jeg hadde det slik med første også… er typisk tredje trimester, og det ble verre jo større jeg ble. :nailbiting:

Dette har jeg også problemet med! Sover som regel ikke mer enn 3-6 timer natten, og stort sett er ikke dette sammenhengende. I natt våknet jeg bokstavelig hvert tiende minutt fra klokken 03 :meh:

Jeg våkner mye iløpet av natten, og har netter jeg ikke får sove igjen. De fleste dagene gjør heldigvis podcast/lydbok med AirPods susen, og jeg klarer å sovne igjen. Det viktige for meg er å ha noe å fokusere på, hvis ikke begynner tankene å gå, og jeg kan glemme å sovne!

Får noen nettet der søvn er håpløst, og da går det gjerne noen dager/netter før ting normaliserer seg igjen. Til gjengjeld er jeg de dagene ordentlig dårlig både fysisk og mentalt

Back
Topp