Sover du på ryggen?

Lovlybaby

Forelsket i forumet
JM snakket noe om at jeg ikke måtte sove på ryggen når jeg ble dårlig.. Jeg kan ikke for det, men jeg havner på ryggen hver natt og hver hvil... Sover du på ryggen?
Kom over dette på nettet :
http://www.barnashus.no/graviditet-og-fodsel/mors-sovestilling-og-dodfodsel.html

Nå mener jeg ikke å skremme noen!!! Jeg sover jo selv på ryggen, og bare er nysjerrig på om dere gjør det samme..

Syns jeg skifter stilling hele tiden... Ligger hovedsakelig på sidene. Det er ubehagelig å sove på ryggen nå, men av og til går det bra. I følge den forskningen skal man bare ligge på en side.....DET går bare ikke. Må jo endre stilling ofte pga trykket. Dessuten var det ikke store forskjellen på venstre og høyre side. Unødvendig å lage skremselspropaganda av slikt. Sikkert en mann som har gjort det, som ikke aaaaaner hvor det er å være høygravid, og alle bekymringer som man sliter med. Hvis vi itillegg bare skulle få sove på en side, tror jeg det er mange babyer som har hatt det mye værre med en supersliten mamma...

Har aldri klart å sove på ryggen jeg. Men snur fra side til side hele tiden.

Ja det gjør jeg, men ikke hele natta..Snur meg hundre ganger.. Liker best å ligge på høyre side, så sant ikke gubben ligger og puster meg i fjeset da får får jeg dilla.. Venstre er visst den siden som er "Best".  Man merker jo selv om man sliter med å puste når man ligger på ryggen... Sies jo at man klemmer på noe vener og sånn som kan gi dårlig pust..

Våkner ofte på ryggen men pga ubehaget snur jeg meg..
Ofte er det snakk om vena cava i forhold til ryggleie.. ;) Men virket veldig lavt i tall og forskning at  de kan komme på dette resultatet.. Men vena cava er jo ett faktum det er jo den store transport åren.. ;) 

Vena cava syndrom kan forekomme hvis man ligger på rygg å får av klemning av denne åren. Legen sa til meg at det var greit at man lå  på ryggen så lenge man ikke følte ubehag...  Man kan evt legge en pute / sammerulla dyne under høyre siden sånn at man "heller " litt så går visst det bra sier de...

Nei, elsker å ligge på ryggen og magen, men nå under hele svangerkapet har jeg blitt dårlig hvis jeg har ligget på magen eller ryggen. Så her sover jeg på sidene, noe som ikke heller er noe godt, for våkner mange ganger om natten for å snu meg :/

Klarer ikke å sove på ryggen. Jeg ligger for det meste på sidene og sover. Når jeg får sove:P

Jeg ligger på sidene og på ryggen :-) Hadde ikke hørt noe om at det kunne være farlig før nå når jeg så posten din :-( Så nå må jeg huske å spørre om dette når jeg drar på kontroll i januar :-p

Får ikke til å ligge på magen, og får fryktelig vondt i korsryggen/rompa om jeg ligger for lenge på siden, og av å til er det ikke nok å bare bytte side, så da må jeg ligge litt på ryggen å slappe av :-)

Jeg sovner inn på siden men kan våkne av at jeg ligger på ryggen. Står jo opp flere ganger om natta så enderer jo stilling ofte.

Nei, jeg har vena cava syndrom eller hva det heter, så det nytter ikke.. Gleder meg til å sove på ryggen igjen:)

Jeg forstår ikke helt hva dette syndromet er.. Jeg vet hva det kommer av, men hvis barnet får dette, hvordan påvirker dette barnet???? Lite surstoff... gir...?

Hvis vena cava kommer i klem, så får ikke barnet det surstoffet det trenger og kan få hjerneksade, eller dø... Mor blir kvalm og føler seg uve lhvis vena cava kommer i klem, og da vil man normalt automatisk snu seg over på siden. I perioder som jeg har vondt i bekkenet og ikke orker å ligge helt over på siden, så dytter jeg dyna under ryggen og rumpa slik at jeg "heller litt" og ikke ligger helt flatt på ryggen.

Skifter mellom sidene. Favoritten er å kølla saman ei ekstra dyne slik at eg ligg halvvegs på magen -beste stillingen :) ryggen går ikkje, blir ikkje kvalm, men det er ikkje behagelig. Har høyrt om det du nemner, men veit i grunn ingenting meir enn at eg har høyrt at det så godt som aldri skjer, sidan mor vil finna stillinga så ubehagelig at ho automatisk vil snu seg. Å kun ligga på ei side er uaktuelt for meg - då hadde hofta mi streika fullstendig

Back
Topp