Sover babyen på ryggen?

kristin_2016

Elsker forumet
Skal dere la babyen sove på ryggen?

Jeg ser på utallige blogger, i aviser,blader og div, der legges babyer på siden og magen.

Jeg la alltid mini på ryggen, og har tenkt å gjøre det med kommende baby også, da jeg mener det er tryggest.

Dere som legger babyen på andre leier enn ryggen, hvorfor gjør dere det?

Tror babyer bare ligger på magen for bildets skyld. De skal jo ligge på ryggen så de får puste, såvidt jeg har skjønt :)

Ja d er nok bare for bilder å sånn at se ligger på magen, i utgangspunktet er d vel tryggere å ha de på ryggen. Puster bedre og minsker sjansen for krybbedød å sånn...

Skal ligge på ryggen ja. Med mindre man får beskjed å skrå dem litt pga hodefasong for eks.

Tror alle jordmødre, leger osv oppfordrer til soving på ryggen, iallefall fikk vi veldig streng beskjed om dette på foreldrekurset. I tillegg har det jo tidligere blitt delt ut body med "denne side opp" (på magen) til alle nyfødte. Dette er det dessverre slutt på nå, men håper alle likevel får beskjed om at det er tryggest for baby å sove på ryggen.
Den eneste situasjonen hvor jeg kommer til å la mini ligge på magen er dersom jeg ligger på sofaen og baby sover på magen min, men da vil jeg selv være våken og passe på :-)

Håper de bildene du har sett er tatt kun for bildet sin del :-)

Blir ryggen her :) gjorde det sist og da følte jeg meg mest trygg også

Sist måtte frøkna ligge på siden en stund etter fødselen, fordi hun hadde fått skittent fostervann i lungene og de ville at det skulle renne ut. Lå vel sånn første døgnet ca, for ingen ga oss ny beskjed. Etter et døgn ville hun bare roe seg på siden, og da ble vi fortalt at den stillingen babyen ligger i første døgnet ofte er den stillingen den vil foretrekke. Det stemte veldig med vår jente, hun foretrakk det til hun ble rundt et år. Fikk også lov til det,men ble noen ganger snudd over på rygg på natt.

Babyer skal sove på rygg :) Men det anbefales æ la dem ligge en del på magen når dem er våkne, f.eks på stellebordet, etter bading, ved kos, lek osv :) Dette for at dem skal trene muskulaturen. Men sove skal dem gjøre på rygg!! Med mindre det er en grunn til at dem må ligge litt på siden, slik ei skrev litt over her :)

Skal dere la babyen sove på ryggen?

Jeg ser på utallige blogger, i aviser,blader og div, der legges babyer på siden og magen.

Jeg la alltid mini på ryggen, og har tenkt å gjøre det med kommende baby også, da jeg mener det er tryggest.

Dere som legger babyen på andre leier enn ryggen, hvorfor gjør dere det?
Ryggen! :)

De bør ikke sove på magen før de selv klarer å rulle fra rygg til mage og tilbake igjen.

Eldstejenta mi ville alltid sove på siden. Det og på rygg er fint :)

Last edited:
Første la vi alltid på rygg, men han snudde seg selv til siden når han var 2 uker. Tok dette opp med helsesøster og jordmor og de sa at han kunne sove på siden, siden han selv kunne snu seg tilbake og mot andre siden. :) Når han var 5 uker fant eg han på magen i sengen, da var han begynt å snu seg i søvne, snudde han da alltid tilbake på rygg, men fant han ofte på magen. Skummelt siden han ikke klarte å snu seg tilbake igjen :(
Kommer til å legge neste på rygg også :)

Mine har blitt lagt på ryggen stort sett alltid, men fra tidlig av har de lagt seg over på siden. De har søkt "trygghet" nærhet i å ha ting tett rundt seg, dyne, gasklut etc og ofte har i måttet la gaskluten ligge helt oppe i ansiktet...

Ryggen :)

Etter at det ble anbefalt babyer å ligge på rygg istedet for magen, falt tallene for krybbedød drastisk nedover. Så her blir det ryggleie, og litt sideleie hvis behov. Mageleie i våken tilstand, eller under oppsyn :)

Back
Topp