Sovepose

Shalala

Flørter med forumet
Marsboerne 20 18
Noen som har tenkt til å bruke sovepose på babyen i stedet for dyne, evt har noe erfaring med det? Hvilke soveposer anbefales?

Jeg kommer til å bruke sovepose. Da det har fungert best med de to andre. Bruker de fra IKEA.

Har hatt det til våre. En tynn en med dyne oppå. Dyna har blitt sparket av med en gang om vi ikke har hatt de på :)

Vi skal bruke sovepose :) Vi har kjøpt fra ikea, men har også kjøpt en av merket babydan, med dun, som kan forlenges og brukes til ungen er nærmere to år.

Jeg tror nok de fra ikea er varme nok til marsbaby på vestlandet, om man bruker god ullpysjamas, men vi kjøpte den tykkere for sikkerhets skyld, og siden den kan brukes til vinteren igjen er jo det greit.

Så greit med en pose som kan forlenges! Det skal jeg se på. Hvilken størrelse passer en nyfødt?
Jeg innbiller meg at det er ikke er nok med en Ikeapose her på innlandet, men som du sier @Neidajoda kan vi jo supplere med en god ullpysjamas :-)

Vi bruker kun pysj plus IKEA pose til vår på 19mnd, men så har vi det heller litt varmere på soverommet

Takk for svar :-) Er de fra IKEA varme nok på vinteren?
Jeg har brukt de til oktober og desember baby med ullpysj. Prøvde å bruke en utedress / pose med armer på desemberbabyen. Men den ble for varm. Og ikke minst keitete å ta av og på ved amming. Har kjøpt en i flis på zalando med armer til marsbabyen. Men vi holder en jevn temperatur på ca 18 grader og ingen åpne vinduer på soverommet.

Vi brukte begge deler, dyne når han var helt liten og sovepose når han ble litt mer vilter.
Nå er han svart to år og dynen er like mye dyne som madrass :P

Tusen takk for svar, dere :-) Har sett litt på merket Odenwälder som produseres i Tyskland (Tyskland er blant de landene som anbefaler nattpose ift. å forebygge krybbedød). Noen som har erfaring med det merket? Denne posen blir vel alt for stor for en nyfødt?

Har kjøpt både dyne, og litt ulike soveposer, så skal eg sjå det litt an mtp ke babyen sover best i & hennes temperatur.

Har du lyst til å dele hva slags soveposer du har kjøpt? :)
Har pakket det ned, skal snart åpnes, har vært flytting på gang her. [emoji50] Men sånn eg hugser så var det noken tynne-ish fra GAP så eg vil bruke ullpyjamas under som nevnt over & så har eg ein tjukkere ein som eg kjøpte i butikk. Barnas Hus kanskje? #dårlighukommelse. Har og noken tjukke som er arvet fra min mor som me skal bruke.[emoji122] Syns det virker så fint med soveposer, og dei er jo så søte ikkje minst.

Ser at LUB anbefaler å ikke bruke sovepose...

Hvor har du det fra? Fra lub sine sider: https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Der står det helt klart at sovepose kan være et godt alternativ til dyne, om man unngår typen med knapper og lange snører.

Sitat:
Sovepose / nattpose
Sovepose/nattpose med hull til armene kan være et greit alternativ til en lett barnedyne. Disse posene anbefales i noen land (bl.a. Tyskland og Nederland) for å forebygge krybbedød. En fordel med sovepose er at babyen ikke risikerer å få dyna over hodet, noe som kan føre til at det blir tett og varmt og dårlige pusteforhold. Med en liten lett barnedyne tilpasset barnets størrelse slik som er vanlig i Norge, skal uansett ikke dette være en fare, det er verre med de tyngre teppene etc som er mer vanlig i andre land. Men om man har en baby som har lett for å få dyna over hodet, eller babyen har lett for å sparke av seg dyna slik at det blir for kaldt, kan en nattpose være et godt alternativ. Det er for øvrig viktig at det ikke er noen knapper eller lengre snører på posen som kan utgjøre risiko.

Hvor har du det fra? Fra lub sine sider: https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Der står det helt klart at sovepose kan være et godt alternativ til dyne, om man unngår typen med knapper og lange snører.

Sitat:
Sovepose / nattpose
Sovepose/nattpose med hull til armene kan være et greit alternativ til en lett barnedyne. Disse posene anbefales i noen land (bl.a. Tyskland og Nederland) for å forebygge krybbedød. En fordel med sovepose er at babyen ikke risikerer å få dyna over hodet, noe som kan føre til at det blir tett og varmt og dårlige pusteforhold. Med en liten lett barnedyne tilpasset barnets størrelse slik som er vanlig i Norge, skal uansett ikke dette være en fare, det er verre med de tyngre teppene etc som er mer vanlig i andre land. Men om man har en baby som har lett for å få dyna over hodet, eller babyen har lett for å sparke av seg dyna slik at det blir for kaldt, kan en nattpose være et godt alternativ. Det er for øvrig viktig at det ikke er noen knapper eller lengre snører på posen som kan utgjøre risiko.
Skal se om jeg finner igjen. Leste om «hvordan forebygge krybbedød» igår og da dukket det opp... Men som sagt skal se om jeg fonner igjen. Ingentkng er bedre enn om jeg leste feil. :)

Der fant jeg det! Jeg har blandet i teksten. :) sånn går det når man ligger og leser ting i halvsøvne! Hehe.

Back
Topp