Sovepose/teppepose til barn i telt

Arca

Flørter med forumet
Jeg skal ha med jentene mine på telttur i sommer. Eldste blir straks 4 og minste blir straks 2. Er det noen som kan anbefale en teppepose eller sovepose som er fin å bruke om sommeren? Er så mye å velge mellom at jeg aner ikke hva jeg skal gå for Jentene mine er varme, så det trengs ikke noe tykke greier.

Om de ikke trenger noe varmt, at været ikke slår om , det kan bli rimelig kaldt på natta, så holder sånne lette med Disney motiv etc. Det har mine hatt til innebruk og brukt i teltet most på sommeren, sånn natt til i dag. Vi har bare sovet i hagen så den som fryser kan gå inn.

Yngste mi er 4 og har en sånn. Mellomste er 9 og har en barnesovepose fra europris som er rimelig tynn. Eldste er snart 12 og har en lykt t varmere men fortsatt sommerpose, men komforttemperetur angitr til 4 grader. Det angis ikke komforttemp på barneposer somregel for det er det ingen standard for. I motsetning til for vonske hvor der finnes en internasjonal standard. Komforttemp skal angis for mann og kvinne og være laveste temp de kan sove komfortable iført et lag tynn ull.

Når vi sov i telt i april (fortsatt i hagen) hadde vi ulltøy som pysj. Nå i juni har det vært knallvarmt så da har vi ikke det.

Om de ikke trenger noe varmt, at været ikke slår om , det kan bli rimelig kaldt på natta, så holder sånne lette med Disney motiv etc. Det har mine hatt til innebruk og brukt i teltet most på sommeren, sånn natt til i dag. Vi har bare sovet i hagen så den som fryser kan gå inn.

Yngste mi er 4 og har en sånn. Mellomste er 9 og har en barnesovepose fra europris som er rimelig tynn. Eldste er snart 12 og har en lykt t varmere men fortsatt sommerpose, men komforttemperetur angitr til 4 grader. Det angis ikke komforttemp på barneposer somregel for det er det ingen standard for. I motsetning til for vonske hvor der finnes en internasjonal standard. Komforttemp skal angis for mann og kvinne og være laveste temp de kan sove komfortable iført et lag tynn ull.

Når vi sov i telt i april (fortsatt i hagen) hadde vi ulltøy som pysj. Nå i juni har det vært knallvarmt så da har vi ikke det.

Blir det ikke fryktelig klamt med de barneposene i denna varmen? Ser liksom ikke for meg at de er av noe pustende materialer

Blir det ikke fryktelig klamt med de barneposene i denna varmen? Ser liksom ikke for meg at de er av noe pustende materialer

Tja, har ikke merket at de er av noe klammere opplegg enn de andre soveposene vi har.

Men jeg sliter egentlig med å finne barneposer. En vognpose (ikke knallvarm type) er trolig det beste valget til 2 åringen? Kanskje 4 åringen også, min 4 åring hadde med seg vognpose som kunne brettes og utviders til eldste barn da vi var på tur i pinsa. Men hun foretrekker den med Elsa og Anna på i hagen i alle fall.

Derimot. De er ikke skapt for kalde netter, de er til soving inne eller ute varme sommernetter. Ikke dersom det blir kaldt, da trenger de dyne/teppe over. Vi bruker gjerne ullteppe som laken. Det blir kaldt unnenfra. Spørs hvilke liggeunderlag du har, luftmadrasser blir riktig kalde. Lufta blir kald. Liggeunderlag luner mer.

Derimot. De er ikke skapt for kalde netter, de er til soving inne eller ute varme sommernetter. Ikke dersom det blir kaldt, da trenger de dyne/teppe over. Vi bruker gjerne ullteppe som laken. Det blir kaldt unnenfra. Spørs hvilke liggeunderlag du har, luftmadrasser blir riktig kalde. Lufta blir kald. Liggeunderlag luner mer.
Takk for gode svar:happy: vurderte vognposen til minste, så da var jo ikke det en dum ide hvertfall :happy: 4åringen er dessverre for lang for vognpose, selv med forlengerdelen på easygrow lite. Vi skal teste litt ved å sove noen netter i hagen først, så da kan vi prøve ut både barnepose og andre ting. Bruker du luftmadrass eller liggeunderlag til dine?

Jeg hadde absolutt ikke valgt teppepose,men ville valgt en skikkelig sovepose.
Helsport mini eller heøsport Alta er gode poser, Bergens har også noen gode.

Takk for gode svar:happy: vurderte vognposen til minste, så da var jo ikke det en dum ide hvertfall :happy: 4åringen er dessverre for lang for vognpose, selv med forlengerdelen på easygrow lite. Vi skal teste litt ved å sove noen netter i hagen først, så da kan vi prøve ut både barnepose og andre ting. Bruker du luftmadrass eller liggeunderlag til dine?
Vi har oppblåsbare liggeunderlag.

Anbefaler å test-campe i hagen om mulig så finner du ut om de fryser. Vi har testet en del der, men bare i oppholdsvær og god temperatur. Jeg innser at å sove i telt mens det regner og er 10 grader også hadde vært lurt å teste. Men nå tok vi ned teltet i går fordi det skulle begynne å regne (og det har allerede begynt) for at det ikke skulle bli vått, det skal regne til etter vi starter ferien

Last edited:
Jeg hadde absolutt ikke valgt teppepose,men ville valgt en skikkelig sovepose.
Helsport mini eller heøsport Alta er gode poser, Bergens har også noen gode.

Jeg har vel sett i min søken en skikkelig god, varm sovepose til minstemor på 4. Til hun på 9 slet jeg skikkelig og finner ikke varme poser. Hun har en skikkelig sovepose altså, men den er tynn. Vi har lakenpose til, som hun ikke har prøvd enda, og hun er en varm type som klager på at det er for varmt, for varmt stort sett. Men jeg er på jakt etter en tykkere sovepose til henne. Altså junior-størrelse sånn for folk opp til 150-160 cm. Hun er 132 og en voksen pose medfører så mye luft som hun ikke får varmet opp nederst. Så jeg vil vente med voksen pose. Men den hun har er for liten til broren som er 141, enda posen er 160, så han fikk en voksen pose. Ikke av de varmeste, komfofttemp 4 og jeg teller på knappene om jeg skal sende med ham min, som er tykkere, på speidertur nå til uka, for det er meldt litt regn og 10-15 grader så jeg tenker det er bedre han er for varm enn for kald. På varme netter sånn som vi sover ute er hans helt varm nok, men jeg ser at min er tykkere og antar den er varmere. Min er gammel og med ukjent komforttemp.

Men jeg har slitt med å finne gode junior-poser. Til de aller minste synes jeg vongposen er et godt valg. Men til unger sånn 4-tenåring sånn ca. Tar gjerne mot konkrete tips/linker.

Flere dyne med mine til de var 3 . Da sov de i eget telt ved sidna eller eget rom i teltet med egne soveposer. Helt enkle poser . Ingen klaging etter 11 år med telting. :) har en 1 åring igjen nå, så deler rom og dyne . Har også et godt teppe i teltet.

Back
Topp