Sovepose/nattpose

Førstegangs88

Andre møte med forumet
Lub anbefaler sovepose istedet for dyne:

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Er på jakt etter anbefaling til sovepose til nyfødt. Ser flere som er fra 3 mnd alder. Har vurdert Ikea sin, men tenker at det gjerne ikke er den beste kvaliteten? Ettersom vi får sommerbaby skal heller ikke posen være for varm..

https://www.ikea.com/no/no/p/roedhake-nattpose-beige-kaninmonster-20440159/

Noen som har erfaring knyttet til sovepose til nyfødt sommerbaby? Evt har gått til innkjøp for kommende baby? All tips mottas med takk
 
Jeg kjøpte min på baby-care - 0-6mnd i første omgang.

Den kan og brukes i bilsetet og så. Innsnøring i sidene. Koster 499,-.
 
Fikk også anbefalt sovepose av søstra mi, og tror vi blir å kjøpe det etterhvert! Ikke såå varmt her i nord så kanskje en tynn dunpose fra høsten av :)
 
Vi har to soveposer i str 0-6mnd og str 6-12 måneder etter storesøster, men hun er så varm av seg, og har vært det siden dag 1, så det har aldri fungert med sovepose på henne. Hun sover helst uten noenting (kun i pysjamas), og til nøds klarer vi å lure på henne et bambusteppe eller den tynneste dundyna. Men så har vi helt ny (vi bygde i 2014/15) enebolig så det er jo aldri kaldt inne, selv midt på vinteren.
Den ene nattposen vi har er fra Easygrow, den andre fra babydan. Vi har også arvet to fra IKEA, men de er i syntetiske materialer (en i noe velur stoff og en i fleece), så de virker så tette så de gadd vi aldri prøve engang.
 
Lub anbefaler sovepose istedet for dyne:

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Er på jakt etter anbefaling til sovepose til nyfødt. Ser flere som er fra 3 mnd alder. Har vurdert Ikea sin, men tenker at det gjerne ikke er den beste kvaliteten? Ettersom vi får sommerbaby skal heller ikke posen være for varm..

https://www.ikea.com/no/no/p/roedhake-nattpose-beige-kaninmonster-20440159/

Noen som har erfaring knyttet til sovepose til nyfødt sommerbaby? Evt har gått til innkjøp for kommende baby? All tips mottas med takk
Vi brukte både ikea, Ergobaby og Aaden + Anais til storesøster. Ikea sin var veldig tjukk, men funka på vinteren. Var mest fornøyde med den tynne fra Aaden + Anais :happy: hun er utrolig aktiv i søvne og dyne funker enda ikke for henne!
 
Jeg har kjøpt dyne. Har termin 1. Juli så forventer at det kommer til å bli en del varme dager og da er jeg redd hun vil bli for varm i en sovepose som hun ikke kan sparke av seg. Tenker at det fint er mulig å kjøpe det etterpå dersom det ikke blir så varmt og hun sparker av seg dyna.

Jeg kjøpte en i 65x80 og en i 80x100. Leste at det ikke var noe vits å gå for den minste da de bare trengte den en liten stund. Det er jo smak og behag, men tenker siden det mest sannsynlig kommer til å gå i tynne tepper i sommer og ikke dyne så har jeg mer bruk for en på 80x100 når hun vokser litt til. Den minste dyna blir til bruk i vogn på kjølige kvelder.

Har du varmepumpe derimot og en ganske stabil innetemperatur i alle rom, så er det jo selvfølgelig bare å kjøre på med sovepose tenker jeg Men det er jo også fult mulig å kjøpe det etterpå også, kan hende dyne funker fint. Jysk har ganske rimelige babydyner som passer fint til sommerbruk.
 
Mor mi har strikka til oss forrige gang, så skal bruka den no òg. Var genial! Fordi mange av dei ein får kjøpt har ikkje arma. Og eg er litt redd dei skal frysa på armane. Den brukte ho frå nyfødd og ei god stund. Veit ikkje kva garn det var, men ikkje rein ull isåfall.
 
Jeg har kjøpt dyne. Har termin 1. Juli så forventer at det kommer til å bli en del varme dager og da er jeg redd hun vil bli for varm i en sovepose som hun ikke kan sparke av seg. Tenker at det fint er mulig å kjøpe det etterpå dersom det ikke blir så varmt og hun sparker av seg dyna.

Jeg kjøpte en i 65x80 og en i 80x100. Leste at det ikke var noe vits å gå for den minste da de bare trengte den en liten stund. Det er jo smak og behag, men tenker siden det mest sannsynlig kommer til å gå i tynne tepper i sommer og ikke dyne så har jeg mer bruk for en på 80x100 når hun vokser litt til. Den minste dyna blir til bruk i vogn på kjølige kvelder.

Har du varmepumpe derimot og en ganske stabil innetemperatur i alle rom, så er det jo selvfølgelig bare å kjøre på med sovepose tenker jeg Men det er jo også fult mulig å kjøpe det etterpå også, kan hende dyne funker fint. Jysk har ganske rimelige babydyner som passer fint til sommerbruk.
Sniker fra januar. Størrelse på dyne henger vel sammen med størrelsen på sengen, tenker jeg. Det blir jo helt håpløst med en stor dyne om du skal bruke den i vogna eller i en bedside crib/mosekurv/babynest osv.

Vi kjøpte en liten dyne også, husker ikke mål nå, men er sikkert en sånn en som du kjøpte 65x80. Dundyne. Den er så myk og lett og fluffy, han flytter den lett rundt selv med hendene og føttene, og jeg er overhodet ikke bekymret om den kommer litt tett opp mot ansiktet innimellom. Han snur lett på hodet sitt selv, da, og dyna er så lett og luftig.

Jeg ville tenkt at man sikkert fint kan bruke en sovepose på natta, men en liten dyne er kjekt å ha til dagsoving eller i vogna osv. Og så ender mini ofte opp med å sove i samme seng som meg uansett, og da har det vært kjekt å kunne legge dyna hans oppå han mens han sover, fremfor å skulle plassere han nedi en pose. Jeg elsker ihvertfall dundyna hans, men den kosta jo også litt (ca 500kr).
 
Vi kommer att använda en sovpåse som är hemmastickad av min svärmor, men vi får se hur det blir med denna baby, då storebror va väldigt varm av sig och sov endast i pyjamas eller med en tunn filt
Lycka till med letandet ☺️
 
Vi har brukt dyne til storesøster her. Pose var IKKE populært :p prøver nok pose igjen siden vi har den liggende (fra IKEA, de er gode nok de altså!) :)
 
Sniker fra januar. Størrelse på dyne henger vel sammen med størrelsen på sengen, tenker jeg. Det blir jo helt håpløst med en stor dyne om du skal bruke den i vogna eller i en bedside crib/mosekurv/babynest osv.

Vi kjøpte en liten dyne også, husker ikke mål nå, men er sikkert en sånn en som du kjøpte 65x80. Dundyne. Den er så myk og lett og fluffy, han flytter den lett rundt selv med hendene og føttene, og jeg er overhodet ikke bekymret om den kommer litt tett opp mot ansiktet innimellom. Han snur lett på hodet sitt selv, da, og dyna er så lett og luftig.

Jeg ville tenkt at man sikkert fint kan bruke en sovepose på natta, men en liten dyne er kjekt å ha til dagsoving eller i vogna osv. Og så ender mini ofte opp med å sove i samme seng som meg uansett, og da har det vært kjekt å kunne legge dyna hans oppå han mens han sover, fremfor å skulle plassere han nedi en pose. Jeg elsker ihvertfall dundyna hans, men den kosta jo også litt (ca 500kr).

Ja vi har kjøpt en litt større seng, 80x120 tror jeg den var. Så kommer vi til å ha et litt større babynest oppi, eller se hvordan det går med plassen. Derfor jeg kjøpte to dyner, en liten til vogna og en større til senga :)
 
Vi skal prøve til lillesøster, men har ikke begynt å lete enda. Følger med her for å fange opp tips. Storebror har vært og er fremdeles dynenekter så det kan hende vi får en til av samme kaliber :)
 
Vi skal prøve til lillesøster, men har ikke begynt å lete enda. Følger med her for å fange opp tips. Storebror har vært og er fremdeles dynenekter så det kan hende vi får en til av samme kaliber :)

Jeg var innom babyshop her en dag, tok tilfeldigvis på en av soveposene deres, den var helt insane myk og god! Tror den blir alt for varm for sommeren da, men du kan jo sjekke dem ut :)
 
Blir dyne her også. Den minste størrelsen og sommerdun. Luftig og lett - enkel å sparke av seg og tynger ikke ned, skulle den mot formodning havne over hodet. Synes sovepose virker litt stress mht varmeregulering og amming? Har ingen erfaringer da, og ser at mange velger det, så det funker sikkert :)
 
Blir dyne her også. Den minste størrelsen og sommerdun. Luftig og lett - enkel å sparke av seg og tynger ikke ned, skulle den mot formodning havne over hodet. Synes sovepose virker litt stress mht varmeregulering og amming? Har ingen erfaringer da, og ser at mange velger det, så det funker sikkert :)
Med frøkna så kunne jeg ikke amme liggende de første månedene, hun likte det ikke, så jeg måtte sette meg opp på natta. Pose funka da veldig bra siden hun ikke merket noe endring på temperatur eller noe når jeg da la henne ned igjen :happy:
 
Last edited:
Med frøkna så kunne jeg ikke amme liggende de første månedene, hun likte det ikke, så jeg måtte sette meg opp på natta. Pose funka da veldig bra siden hun ikke merket ble endring på temperatur eller noe når jeg da la henne ned igjen :happy:

Det tenkte jeg ikke på! Så fint at det funket sånn da :)
 
Back
Topp